Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Skip to content

Lost and Found and Hammurabi – On Second Thought

On Second Thought: Delving Into the Sugya with Rabbanit Yafit Clymer

Laws of found objects, between the laws of the Torah and the laws of Hammurabi

⁠⁠Source Sheet⁠⁠

Bava Metzia 9

Listen here:

Watch here:

Sources:

דיני מציאה, בין חוקי התורה וחוקי חמורבי

בבא מציעא דף ט

הָיָה רוֹכֵב עַל גַּבֵּי בְהֵמָה וְרָאָה אֶת הַמְּצִיאָה, וְאָמַר לַחֲבֵרוֹ תְּנֶהָ לִי, נְטָלָהּ וְאָמַר אֲנִי זָכִיתִי בָהּ, זָכָה בָהּ. 

אִם מִשֶּׁנְּתָנָהּ לוֹ אָמַר אֲנִי זָכִיתִי בָהּ תְּחִלָּה, לֹא אָמַר כְּלוּם:

 

MISHNA: If one was riding on an animal and saw a found item, and said to another person who was walking beside him: Give it to me, if the pedestrian took it and said: I have acquired it for myself, he has acquired it by means of lifting it, even though he did not see it first. But if, after giving it to the one riding the animal, he said: I acquired it for myself at the outset, he has said nothing and the rider keeps the item.

 

שמות פרק כג – פרשת משפטים, דברים כב – פרשת כי תצא

 

כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ אוֹ חֲמֹרוֹ תֹּעֶה הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ. (שמות כג, ד) 

When you encounter your enemy’s ox or ass wandering, you must take it back.

 

לֹא תִרְאֶה אֶת שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת שֵׂיוֹ נִדָּחִים וְהִתְעַלַּמְתָּ מֵהֶם הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם לְאָחִיךָ. 

וְאִם לֹא קָרוֹב אָחִיךָ אֵלֶיךָ וְלֹא יְדַעְתּוֹ וַאֲסַפְתּוֹ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ. 

וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ 

וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר תֹּאבַד מִמֶּנּוּ וּמְצָאתָהּ לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם. (דברים כב, א–ג) 

If you see your fellow Israelite’s ox or sheep gone astray, do not ignore it; you must take it back to your peer. 

 

If your fellow Israelite does not live near you or you do not know who [the owner] is, you shall bring it home and it shall remain with you until your peer claims it; then you shall give it back. 

 

You shall do the same with that person’s ass; you shall do the same with that person’s garment; and so too shall you do with anything that your fellow Israelite loses and you find: you must not remain indifferent.

 

מצבה ועליה חוקי חמורבי, המאה ה־18 לפנה”ס. מאוסף מוזיאון הלובר. 

 

חוקי חמורבי נכתבו בערך בשנת 1772 לפני הספירה. (מאה 18 לפה”ס)

  1. אם איש איבד רכוש ומצא את רכושו בידי אחר, והאיש האחר טען שהוא קנה את הרכוש ביושר – 

יביא המאבד עדים שהרכוש שלו, ויביא הקונה עדים לקניה, והשופט יחליט לפי העדויות שינתנו בנוכחות אלוהים. 

כל מוכר רכוש בשרשרת יצטרך להביא עדים מאיפה הוא קנה, וזה שלא יוכל להוכיח – הוא הגנב והוא יומת.

 הרכוש יוחזר לבעליו החוקיים, והקונה יקבל את מחיר קנייתו מרכוש הגנב.

If a person lost property and found his property in the hands of another, and the other person claimed that he bought the property honestly, the one who loses will bring witnesses that his property is his, and the buyer will bring witnesses to the purchase, and the judge will decide according to the evidence that will be given in the presence of God

Every seller of property in the chain will have to bring witnesses from where he bought, and the one who cannot prove – he is the thief and he will be put to death

 The property will be returned to its rightful owner, and the buyer will receive the purchase price from the thief’s property

 

  1. אם הקונה לא יכול לזהות את האיש שמכר לו, או להביא עדים לקניה חוקית,

 והמאבד הביא עדים לזהות את רכושו – הקונה יומת כגנב, והמאבד יקבל חזרה את אבדתו.

If the buyer cannot identify the person who sold to him, or bring witnesses to a legal purchase

 And the loser brought witnesses to identify his property – the buyer will be put to death as a thief, and the loser will receive back his loss

 

  1. אם המאבד לא יכול להביא עדים להוכיח את אבדתו – הוא יואשם בהונאה ויומת.

. If the loser cannot bring witnesses to prove his loss – he will be accused of fraud and put to death

Rabbanit Yafit Clymer

Rabbanit Yafit Clymer is a senior lecturer in Jewish Studies at the several Matan learning centers, at 'Emunah' and WebYeshiva. She is a group instructor for various programs. Rabbanit Clymer is part of the steering committee of the 'Beit Hillel' organization and answers halachic questions online as a part of their Meshivat Nefesh project.
Scroll To Top