Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility דלג לתוכן

שכנים, שכינה ומשכן – במחשבה שניה

במחשבה שניה היא סדרת שיעורי מחשבה על נושאים העולים בדף היומי עם הרבנית יפית קליימר

מקורות

על העיקרון של שכנות המובא במסכת בבא בתרא

להאזנה

לצפייה

מקורות

תיקון חומה/ רוברט פרוסט (תרגום: עדנה אולמן-מרגלית)

 

"גְּדֵרוֹת טוֹבוֹת עוֹשׂוֹת שְׁכֵנִים טוֹבִים".

 

אברהם שלונסקי, כתלי ביתי, בתוך "שירים" כרך ה', ספריית פועלים, 1971, עמ' 114

 

כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם

 

משנה בבא בתרא א׳:ה׳

כּוֹפִין אוֹתוֹ לִבְנוֹת בֵּית שַׁעַר וְדֶלֶת לֶחָצֵר.

רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:  לֹא כָל הַחֲצֵרוֹת רְאוּיוֹת לְבֵית שָׁעַר.

כַּמָּה יְהֵא בָעִיר וִיהֵא כְאַנְשֵׁי הָעִיר?   שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ.

 קָנָה בָהּ בֵּית דִּירָה, הֲרֵי הוּא כְאַנְשֵׁי הָעִיר מִיָּד.

 

תוספתא בבא מציעא י״א:י״ב

כופין בני העיר זה את זה  לבנות להן בית הכנסת, לקנות להן ספר תורה ונביאים […].

 

בבא בתרא ז׳ ב:ו׳-י״ג – "כּוֹפִין אוֹתוֹ לִבְנוֹת לָעִיר חוֹמָה דְּלָתַיִם וּבְרִיחַ"

 

רמב"ם הלכות שכנים פרק יא הלכה א 

מי שעשה גורן בתוך שלו, או קבע בית הכסא, או מלאכה שיש בה אבק ועפר וכיוצא בהן צריך להרחיק כדי שלא יגיע העפר או ריח בית הכסא או האבק לחבירו כדי שלא יזיקו, אפילו היתה הרוח הוא שמסייע אותו בעת שעושה מלאכתו ומוליכה את העפר או נעורת הפשתן והמוץ 

 

דברים י״ט:י״ד

לֹא תַסִּיג גְּבוּל רֵעֲךָ אֲשֶׁר גָּבְלוּ רִאשֹׁנִים בְּנַחֲלָתְךָ אֲשֶׁר תִּנְחַל בָּאָרֶץ אֲשֶׁר (ה) אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ

 

מדרש תנחומא, קרח ד׳:א׳ – מִכָּאן אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אוֹי לָרָשָׁע וְאוֹי לִשְׁכֵנוֹ. 

 

הלכות שכנים פרק יב 

יג הַמּוֹכֵר לִיתוֹמִים קְטַנִּים אֵין בּוֹ דִּין בַּעַל הַמֵּצַר. הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר שֶׁעוֹשִׂין חֶסֶד עִם אֵלּוּ יָתֵר מִבַּעַל הַמֵּצַר: 

יד וְכֵן הַמּוֹכֵר לְאִשָּׁה אֵין בּוֹ דִּין בַּעַל הַמֵּצַר מִפְּנֵי שֶׁאֵין דַּרְכָּהּ לִטְרֹחַ תָּמִיד וְלִקְנוֹת הוֹאִיל וְלָקְחָה חֶסֶד הוּא שֶׁתַּעֲמֹד הַקַּרְקַע בְּיָדָהּ: 

 

קדמוניות היהודים ליוסף בן-מתתיהו, ספר שני י"ד:
והמצרים כיבדו אותם במתנות, אלה כדי שימהרו ואלה מתוך ידידות של שכנים, שהיו רוחשים להם, והם יצאו והמצרים בוכים ומתחרטים שנהגו בהם ברשע.

במדבר כד ה – (ה) מַה־טֹּ֥בוּ אֹהָלֶ֖יךָ יַעֲקֹ֑ב מִשְׁכְּנֹתֶ֖יךָ יִשְׂרָאֵֽל׃

 

רש"י 

משכנתיך. חֲנִיּוֹתֶיךָ, כְּתַרְגּוּמוֹ; דָּבָר אַחֵר, מה טבו אהליך — מַה טֹּבוּ אֹהֶל שִׁילֹה וּבֵית עוֹלָמִים בְּיִשּׁוּבָן, שֶׁמַּקְרִיבִין בָּהֶן קָרְבָּנוֹת לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם: 

 

ר"ע ספורנו

מה טובו אהליך יעקב. בתי מדרשות. כענין יושב אהלים וכענין וישכון באהלי שם וכן והיה כל מבקש ה' יצא אל אהל מועד: 

משכנותיך. בתי כנסיות ומקדשי אל המיוחדים לשכן שמו שם ולקבל תפלת המתפללים. 

 

מחנה ועדה , הרי"ד סולובייצ'יק,  "קול דודי דופק" בתוך "איש האמונה", , עמ' 86.

…מחנה ועדה מהווים שתי תופעות סוציולוגיות שונות, שני קבוצים נפרדים שאין ביניהם שום השתתפות ויניקה הדדית. מחנה נוצר מתוך השאיפה להגנה ומתפרנס מרגש הפחד. ועדה נוצרת מתוך געגועים להתגשמות אידיאה מוסרית נהדרה ומתפרנסת מרגש האהבה. במחנה שולט הגורל שלטון בלי-מצרים, ובעדה שולט היעוד…

 

ספר ליקוטי הלכות (של רבי נתן, תלמיד ר"נ מברסלב) – הלכות נזקי שכנים הלכה א 

א) כִּי אִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ (רבי נחמן מברסלב)ַמַּאֲמָר וַיֹּאמֶר בֹּעַז (סִימָן סה) שֶׁיֵּשׁ שָׂדֶה שֶׁגְּדֵלִים בָּהּ אִילָנוֹת, דְּהַיְנוּ נְפָשׁוֹת. וְהַבַּעַל הַשָּדֶה מַשְׁגִּיחַ עֲלֵיהֶם לְהַשְׁקוֹתָם וּלְגַדְּלָם וְכוּ' וּלְהַרְחִיקָם שִׁעוּר הָרָאוּי שֶׁלֹּא יַכְחִישׁוּ זֶה אֶת זֶה, עַיֵּן שָׁם:

וְזֶה בְּחִינַת אִסּוּר הַשָּגַת גְּבוּל שֶׁהוּא דַּיְקָא בְּאֶרֶץ – יִשְׂרָאֵל, כִּי עִקַּר שָׁרְשֵׁי הַנַּפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל הֵם בְּאֶרֶץ – יִשְׂרָאֵל כַּיָּדוּעַ. וְעַל – כֵּן שָׁם צָרִיךְ לִזָּהֵר בְּיוֹתֵר שֶׁלֹּא יִכְנֹס אֶחָד בִּגְבוּל חֲבֵרוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי הוּא כִּלְאַיִם וְעִרְבּוּבְיָא שֶׁמְּעַרְבְּבִין יְנִיקַת הָאִילָנוֹת כַּנַּ"ל:

 

(נזקי שכנים ה): 

ובמסכת בבא בתרא דורשים ע"פ הדרש פסוק זה על הצניעות בישראל: "לא יפתח אדם לחצר השותפין פתח כנגד פתח וחלון כנגד חלון… מנהני מילי? א"ר יוחנן, דאמר קרא: 'וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו', מה ראה? ראה שאין פתחי אהליהם מכוונין זה לזה, אמר: ראויין הללו שתשרה עליהם שכינה"…. ועל כן אסור לאדם להסתכל בחברו לרעה אף על פי שנדמה לו לפי האמת שלו שחברו אינו מתנהג באמת ואינו מתפלל באמת, כי מי יודע האמת של חברו…

 

מדרש תנחומא, נשא טז

זֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: בָּאתִי לְגַנִּי אֲחוֹתִי כַּלָּה…

אָמַר לֵיהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא(לאדם הראשון) , כָּךְ הָיִיתִי מִתַּאֲוֶה שֶׁיְּהֵא לִי דִּירָה בַּתַּחְתּוֹנִים כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ לִי בָּעֶלְיוֹנִים, וְדָבָר אֶחָד צִוִּיתִי אוֹתְךָ וְלֹא שָׁמַרְתָּ אוֹתוֹ. מִיַּד סִלֵּק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁכִינָתוֹ לָרָקִיעַ הָרִאשׁוֹן….

וּכְתִיב: בָּאתִי לְגַנִּי אֲחוֹתִי כַּלָּה (שה״‎ש ה, א). אֵימָתַי, כְּשֶׁהוּקַם הַמִּשְׁכָּן.

 

ויקרא רבה ל

אָמַרְתִּי לָכֶם (שמות כה, ב): וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה, בִּשְׁבִיל שֶׁאָדוּר בֵּינֵיכֶם. (שמות כה, ה): וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ, כִּבְיָכוֹל אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קְחוּ אוֹתִי וְאָדוּר בֵּינֵיכֶם

This post is also available in English

Rabbanit Yafit Clymer

הרבנית יפית קליימר היא מרצה ותיקה בבתי המדרש של מתן, אמונה, webyeshiva ועוד. היא מנחת קבוצות במסגרות שונות, חברת הועד המנהל של ארגון 'בית הלל' ומשיבה במיזם "משיבת נפש'.
גלול כלפי מעלה