Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility דלג לתוכן

הדף היומי

ב׳ באייר תשע״ט | 7 מאי 2019
  • The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested.

בכורות כ-כא

הגמרא מביאה ברייתא שיש בו שיטות לגבי דין בכור בבהמה שנקנית מעכו"ם ולא יודעים אם ביכרה או לא. הגמרא מנסה להבין את ההבדל בין הדעות. כמוכן, הובא ברייתא אחרת בעניין מקרה שבו גדייה יכולה להוליד ולדות בשנת מעשר אחד. שם יש שתי דעות שונות והגמרא מנסה להבין במה חולקים.


במידה והשיעור אינו מתנגן, יש ללחוץ על 'הורדה'

מחוורתא רבי ישמעאל כרבי מאיר סבירא ליה דחייש למיעוטא

רבינא אמר אפילו תימא רבנן כי אזלי רבנן בתר רובא ברובא דלא תלי במעשה אבל רובא דתלי במעשה לא

תנו רבנן עז בת שנתה ודאי לכהן מיכן ולהלן ספק רחל בת שתים ודאי לכהן מיכן ולהלן ספק פרה בת שלש ודאי לכהן מיכן ולהלן ספק חמורה כפרה רבי יוסי ברבי יהודה אומר חמורה בת ארבע שנים עד כאן דברי רבי ישמעאל

כשנאמרו דברים לפני רבי יהושע אמר להן צאו אמרו לו לרבי ישמעאל טעית אילו בוולד בלבד הבהמה נפטרת היה כדבריך אלא סימן הוולד בבהמה דקה טינוף ובגסה שליא ובאשה שפיר ושליא

ואני אין אני אומר כן אלא עז שטינפה בת ששה יולדת בתוך שנתה רחל שטינפה בת שנתה יולדת בתוך שתים אמר רבי עקיבא אני לא באתי לידי מדה זו אלא כל שידוע שביכרה אין כאן לכהן כלום וכל שלא ביכרה הרי זו לכהן ספק יאכל במומו לבעלים

במאי קמיפלגי רבי ישמעאל ורבי יהושע לימא בטינוף פוטר קמיפלגי רבי ישמעאל סבר טינוף אינו פוטר ורבי יהושע סבר טינוף פוטר

אי דחזינן דטינוף דכולי עלמא לא פליגי דטינוף פוטר והכא בחוששין לטינוף קא מיפלגי רבי ישמעאל סבר אין חוששין לטינוף ורבי יהושע סבר חוששין לטינוף

ולא חייש והאמר רבא מחוורתא רבי ישמעאל כרבי מאיר סבירא ליה דחייש למיעוט כי חייש לחומרא לקולא לא חייש

ואיבעית אימא בין לקולא בין לחומרא חייש והכא במטנפת וחוזרת ויולדת בתוך שנתה קמיפלגי דרבי ישמעאל סבר מטנפת אינה חוזרת ויולדת בתוך שנתה והא מדאוליד ודאי לא טניף ורבי יהושע סבר מטנפת חוזרת ויולדת בתוך שנתה

ואני איני אומר כן אלא עז שטינפה בת ששה יולדת תוך שנתה רחל שטינפה בת שנתה יולדת בתוך שתים מאי איכא בין גמריה לסבריה

שטינפה בסוף ששה ואיכא בינייהו דזעירי דאמר זעירי אין טינוף פחות משלשים יום

לגמריה אית ליה דזעירי לסבריה לית ליה דזעירי

ואיבעית אימא דכולי עלמא אית להו דזעירי והכא ביולדת למקוטעין קמיפלגי


לגמריה לא אמרינן יולדת למקוטעין לסבריה אמרינן יולדת למקוטעין

ואיבעית אימא לא אמרינן יולדת והכא במקצת היום ככולו קמיפלגי לסבריה אמרינן מקצת היום ככולו לגמריה לא אמרינן מקצת היום ככולו

אמר רבי עקיבא אני לא באתי לידי מדה זו אלא כל שידוע כו׳ מאי איכא בין רבי עקיבא לרבי יהושע

אמר רבי חנינא מסורא חלב פוטר איכא בינייהו רבי עקיבא סבר חלב פוטר הלך אחר רוב בהמות ורוב בהמות אין חולבות אלא אם כן יולדות ורבי יהושע סבר הא איכא מיעוטא דחולבות אף על פי שאין יולדות

ומי חייש רבי יהושע למיעוט והתנן היתה לה חמותה אינה חוששת יצאה מליאה חוששת רבי יהושע אומר אינה חוששת

ואמרינן מאי טעמא דרבי יהושע קסבר רוב מעוברות יולדות ומיעוט מפילות וכל היולדות מחצה זכרים ומחצה נקבות סמוך מיעוטא דמפילות למחצה דנקבות והוו להו זכרים מיעוטא ולמיעוטא לא חיישינן

אלא איפוך והתניא חלב פוטר דברי רבי יהושע רבי עקיבא אומר חלב אינו פוטר

תנו רבנן גדייה שילדה שלש בנות וכל בנותיה ילדו שלש שלש כולן נכנסות לדיר להתעשר אמר רבי שמעון אני ראיתי שעישרה בתוך שנתה למה לי למיתני שלש שלש תוליד חד מינייהו תלת ואינך תרתי תרתי

איידי דאיכא חדא דלא סגיא בלא שלש תנא כולהו דילדו שלש שלש ולמה לי למיתני שלש כלל לילדו כולהו תרתי ותיהדר איהי ותוליד בהדיהן


  • The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested.

להעמיק בדף

אין תוצאות. נסה שוב.

בכורות כ-כא

תלמוד מהדורת ויליאם דוידסון | מופעל ע"י ספריא

בכורות כ-כא

מחוורתא רבי ישמעאל כרבי מאיר סבירא ליה דחייש למיעוטא

רבינא אמר אפילו תימא רבנן כי אזלי רבנן בתר רובא ברובא דלא תלי במעשה אבל רובא דתלי במעשה לא

תנו רבנן עז בת שנתה ודאי לכהן מיכן ולהלן ספק רחל בת שתים ודאי לכהן מיכן ולהלן ספק פרה בת שלש ודאי לכהן מיכן ולהלן ספק חמורה כפרה רבי יוסי ברבי יהודה אומר חמורה בת ארבע שנים עד כאן דברי רבי ישמעאל

כשנאמרו דברים לפני רבי יהושע אמר להן צאו אמרו לו לרבי ישמעאל טעית אילו בוולד בלבד הבהמה נפטרת היה כדבריך אלא סימן הוולד בבהמה דקה טינוף ובגסה שליא ובאשה שפיר ושליא

ואני אין אני אומר כן אלא עז שטינפה בת ששה יולדת בתוך שנתה רחל שטינפה בת שנתה יולדת בתוך שתים אמר רבי עקיבא אני לא באתי לידי מדה זו אלא כל שידוע שביכרה אין כאן לכהן כלום וכל שלא ביכרה הרי זו לכהן ספק יאכל במומו לבעלים

במאי קמיפלגי רבי ישמעאל ורבי יהושע לימא בטינוף פוטר קמיפלגי רבי ישמעאל סבר טינוף אינו פוטר ורבי יהושע סבר טינוף פוטר

אי דחזינן דטינוף דכולי עלמא לא פליגי דטינוף פוטר והכא בחוששין לטינוף קא מיפלגי רבי ישמעאל סבר אין חוששין לטינוף ורבי יהושע סבר חוששין לטינוף

ולא חייש והאמר רבא מחוורתא רבי ישמעאל כרבי מאיר סבירא ליה דחייש למיעוט כי חייש לחומרא לקולא לא חייש

ואיבעית אימא בין לקולא בין לחומרא חייש והכא במטנפת וחוזרת ויולדת בתוך שנתה קמיפלגי דרבי ישמעאל סבר מטנפת אינה חוזרת ויולדת בתוך שנתה והא מדאוליד ודאי לא טניף ורבי יהושע סבר מטנפת חוזרת ויולדת בתוך שנתה

ואני איני אומר כן אלא עז שטינפה בת ששה יולדת תוך שנתה רחל שטינפה בת שנתה יולדת בתוך שתים מאי איכא בין גמריה לסבריה

שטינפה בסוף ששה ואיכא בינייהו דזעירי דאמר זעירי אין טינוף פחות משלשים יום

לגמריה אית ליה דזעירי לסבריה לית ליה דזעירי

ואיבעית אימא דכולי עלמא אית להו דזעירי והכא ביולדת למקוטעין קמיפלגי


לגמריה לא אמרינן יולדת למקוטעין לסבריה אמרינן יולדת למקוטעין

ואיבעית אימא לא אמרינן יולדת והכא במקצת היום ככולו קמיפלגי לסבריה אמרינן מקצת היום ככולו לגמריה לא אמרינן מקצת היום ככולו

אמר רבי עקיבא אני לא באתי לידי מדה זו אלא כל שידוע כו׳ מאי איכא בין רבי עקיבא לרבי יהושע

אמר רבי חנינא מסורא חלב פוטר איכא בינייהו רבי עקיבא סבר חלב פוטר הלך אחר רוב בהמות ורוב בהמות אין חולבות אלא אם כן יולדות ורבי יהושע סבר הא איכא מיעוטא דחולבות אף על פי שאין יולדות

ומי חייש רבי יהושע למיעוט והתנן היתה לה חמותה אינה חוששת יצאה מליאה חוששת רבי יהושע אומר אינה חוששת

ואמרינן מאי טעמא דרבי יהושע קסבר רוב מעוברות יולדות ומיעוט מפילות וכל היולדות מחצה זכרים ומחצה נקבות סמוך מיעוטא דמפילות למחצה דנקבות והוו להו זכרים מיעוטא ולמיעוטא לא חיישינן

אלא איפוך והתניא חלב פוטר דברי רבי יהושע רבי עקיבא אומר חלב אינו פוטר

תנו רבנן גדייה שילדה שלש בנות וכל בנותיה ילדו שלש שלש כולן נכנסות לדיר להתעשר אמר רבי שמעון אני ראיתי שעישרה בתוך שנתה למה לי למיתני שלש שלש תוליד חד מינייהו תלת ואינך תרתי תרתי

איידי דאיכא חדא דלא סגיא בלא שלש תנא כולהו דילדו שלש שלש ולמה לי למיתני שלש כלל לילדו כולהו תרתי ותיהדר איהי ותוליד בהדיהן


גלול כלפי מעלה