Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility דלג לתוכן

הדף היומי

ט״ז באייר תשע״ט | 21 מאי 2019
  • הלימוד החודש מוקדש ע"י דבי ויוסי גביר לכבוד הרבנית מישל וקבוצת הזום באנגלית של הדרן "תודה על האהבה והתמיכה במשך שנה לא פשוטה!"

  • The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested.

בכורות לד

איזה קנסות מטילים על מי שמטיל מום בבהמתו? איך זה דומה למקרים אחרים שקונסים?


במידה והשיעור אינו מתנגן, יש ללחוץ על 'הורדה'

אלא שלא יתן בו מום מנין שלא יביא דבילה ובצק ויניחנה על האוזן כדי שיבא כלב ויאכלנה תלמוד לומר כל מום אחד מום ואחד כל מום

הכא בקראי פליגי דאמר רב יהודה אמר שמואל וכן אמר ריש לקיש וכן אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה ואני הנה נתתי לך את משמרת תרומתי

רבי אליעזר סבר בשתי תרומות הכתוב מדבר אחת תרומה טהורה ואחת תרומה תלויה ואמר רחמנא עביד לה שימור ורבי יהושע תרומתי כתיב

למימרא דרבי אליעזר סבר יש אם למקרא ורמינהי בבגדו בה כיון שפירש טליתו עליה שוב אינו רשאי למוכרה דברי רבי עקיבא

רבי אליעזר אומר כיון שבגד בה שוב אינו רשאי למוכרה

אלא הכא בהא קמיפלגי רבי יהושע סבר הראויה לך שמור ושאינה ראויה לך לא תשמור ורבי אליעזר הא נמי ראויה היא שמא יבוא אליהו ויטהרנה

אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי שמעון מתקיף לה רב נחמן בר יצחק הי רבי שמעון אילימא רבי שמעון דמתניתין עד השתא לא אשמעינן שמואל דבר שאין מתכוין מותר

והא רבי חייא בר אשי אמר רב הלכה כרבי יהודה ורב חנין בר אשי אמר שמואל הלכה כרבי שמעון ורב חייא בר אבין מתני בלא גברי רב אמר הלכה כרבי יהודה ושמואל אמר הלכה כרבי שמעון

אלא רבי שמעון דברייתא ורב שישא בריה דרב אידי מתני לה בהדיא אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי שמעון דברייתא

מתני׳ הצורם אוזן בבכור הרי זה לא ישחוט עולמית דברי רבי אליעזר וחכמים אומרים נולד בו מום אחר ישחוט עליו

גמ׳ ומי קניס רבי אליעזר לעולם ורמינהי מי שהיתה לו בהרת

ונקצצה טהור קצצה מתכוין רבי אליעזר אומר לכשיולד לו נגע אחר יטהר הימנו

וחכמים אומרים עד שתפרח בכולו או עד שתמעט בהרתו מכגריס

רבה ורב יוסף דאמרי תרווייהו כי קניס רבי אליעזר בממונו בגופו לא קניס

ממונו איכא למימר דאתי למיעבד גופו מי איכא למימר דאתי למיעבד

אמר רבא דרבי אליעזר אדרבי אליעזר קשיא דרבנן אדרבנן לא קשיא

אלא דרבי אליעזר אדרבי אליעזר לא קשיא כדשנינן רבנן אדרבנן נמי לא קשיא הכא במאי דעבד קנסוה הכא במאי דעבד קנסוה

במאי איכוין למישרייה בהאי מומא בהאי מומא קנסוה רבנן דבהאי מומא לא לישתרי ליה והכא במאי דעבד קנסוה איכוין לטהורי נפשיה בהאי קציצה בהאי קציצה קנסוה רבנן

בעי רב פפא יטהר תנן או ויטהר תנן

למאי נפקא מינה לחתן שנראה בו נגע

דתנן חתן שנראה בו נגע נותנין לו שבעה ימים לו ולאצטליתו ולכסותו וכן ברגל נותנין לו כל ימי הרגל

אי אמרת יטהר תנן מקמייתא טהר ליה לבתרייתא נטרין ליה שבעה ימי משתה

אלא אי אמרת ויטהר תנן סוף סוף כי לא מטמיא לבתרייתא הא מיטמא וקאי מקמייתא מאי תיקו

בעי מיניה רבי ירמיה מרבי זירא צורם אוזן בבכור ומת מהו לקנוס בנו אחריו

אם תימצי לומר מוכר עבדו לגוים ומת קנסו בנו אחריו דכל יומא ויומא מפקע ליה ממצות

אם תימצי לומר כוון מלאכתו במועד ומת לא קנסו בנו אחריו משום דלא עבדא לאיסורא

הכא מאי לדידיה קנסו רבנן והא ליתיה או דלמא לממוניה קנסו רבנן והא איתיה

אמר ליה תניתוה שדה שנתקווצה בשביעית תזרע למוצאי שביעית ניטייבה נידיירה לא תזרע למוצאי שביעית ואמר רב אסי ברבי חנינא נקטינן הטיבה ומת בנו זורעה אלמא לדידיה קנסו רבנן לבריה לא קנסו רבנן

אמר אביי נקטינן

  • הלימוד החודש מוקדש ע"י דבי ויוסי גביר לכבוד הרבנית מישל וקבוצת הזום באנגלית של הדרן "תודה על האהבה והתמיכה במשך שנה לא פשוטה!"

  • The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested.

להעמיק בדף

אין תוצאות. נסה שוב.

בכורות לד

תלמוד מהדורת ויליאם דוידסון | מופעל ע"י ספריא

בכורות לד

אלא שלא יתן בו מום מנין שלא יביא דבילה ובצק ויניחנה על האוזן כדי שיבא כלב ויאכלנה תלמוד לומר כל מום אחד מום ואחד כל מום

הכא בקראי פליגי דאמר רב יהודה אמר שמואל וכן אמר ריש לקיש וכן אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה ואני הנה נתתי לך את משמרת תרומתי

רבי אליעזר סבר בשתי תרומות הכתוב מדבר אחת תרומה טהורה ואחת תרומה תלויה ואמר רחמנא עביד לה שימור ורבי יהושע תרומתי כתיב

למימרא דרבי אליעזר סבר יש אם למקרא ורמינהי בבגדו בה כיון שפירש טליתו עליה שוב אינו רשאי למוכרה דברי רבי עקיבא

רבי אליעזר אומר כיון שבגד בה שוב אינו רשאי למוכרה

אלא הכא בהא קמיפלגי רבי יהושע סבר הראויה לך שמור ושאינה ראויה לך לא תשמור ורבי אליעזר הא נמי ראויה היא שמא יבוא אליהו ויטהרנה

אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי שמעון מתקיף לה רב נחמן בר יצחק הי רבי שמעון אילימא רבי שמעון דמתניתין עד השתא לא אשמעינן שמואל דבר שאין מתכוין מותר

והא רבי חייא בר אשי אמר רב הלכה כרבי יהודה ורב חנין בר אשי אמר שמואל הלכה כרבי שמעון ורב חייא בר אבין מתני בלא גברי רב אמר הלכה כרבי יהודה ושמואל אמר הלכה כרבי שמעון

אלא רבי שמעון דברייתא ורב שישא בריה דרב אידי מתני לה בהדיא אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי שמעון דברייתא

מתני׳ הצורם אוזן בבכור הרי זה לא ישחוט עולמית דברי רבי אליעזר וחכמים אומרים נולד בו מום אחר ישחוט עליו

גמ׳ ומי קניס רבי אליעזר לעולם ורמינהי מי שהיתה לו בהרת

ונקצצה טהור קצצה מתכוין רבי אליעזר אומר לכשיולד לו נגע אחר יטהר הימנו

וחכמים אומרים עד שתפרח בכולו או עד שתמעט בהרתו מכגריס

רבה ורב יוסף דאמרי תרווייהו כי קניס רבי אליעזר בממונו בגופו לא קניס

ממונו איכא למימר דאתי למיעבד גופו מי איכא למימר דאתי למיעבד

אמר רבא דרבי אליעזר אדרבי אליעזר קשיא דרבנן אדרבנן לא קשיא

אלא דרבי אליעזר אדרבי אליעזר לא קשיא כדשנינן רבנן אדרבנן נמי לא קשיא הכא במאי דעבד קנסוה הכא במאי דעבד קנסוה

במאי איכוין למישרייה בהאי מומא בהאי מומא קנסוה רבנן דבהאי מומא לא לישתרי ליה והכא במאי דעבד קנסוה איכוין לטהורי נפשיה בהאי קציצה בהאי קציצה קנסוה רבנן

בעי רב פפא יטהר תנן או ויטהר תנן

למאי נפקא מינה לחתן שנראה בו נגע

דתנן חתן שנראה בו נגע נותנין לו שבעה ימים לו ולאצטליתו ולכסותו וכן ברגל נותנין לו כל ימי הרגל

אי אמרת יטהר תנן מקמייתא טהר ליה לבתרייתא נטרין ליה שבעה ימי משתה

אלא אי אמרת ויטהר תנן סוף סוף כי לא מטמיא לבתרייתא הא מיטמא וקאי מקמייתא מאי תיקו

בעי מיניה רבי ירמיה מרבי זירא צורם אוזן בבכור ומת מהו לקנוס בנו אחריו

אם תימצי לומר מוכר עבדו לגוים ומת קנסו בנו אחריו דכל יומא ויומא מפקע ליה ממצות

אם תימצי לומר כוון מלאכתו במועד ומת לא קנסו בנו אחריו משום דלא עבדא לאיסורא

הכא מאי לדידיה קנסו רבנן והא ליתיה או דלמא לממוניה קנסו רבנן והא איתיה

אמר ליה תניתוה שדה שנתקווצה בשביעית תזרע למוצאי שביעית ניטייבה נידיירה לא תזרע למוצאי שביעית ואמר רב אסי ברבי חנינא נקטינן הטיבה ומת בנו זורעה אלמא לדידיה קנסו רבנן לבריה לא קנסו רבנן

אמר אביי נקטינן

גלול כלפי מעלה