Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility דלג לתוכן

הדף היומי

י״ט באדר ב׳ תשע״ט | 26 מרץ 2019

חולין קיט

מחלוקת רב ורבי יוחנן – מהן השיעורים הנדרשים במאכל כדי שיד או שומר שלהם ייחשב יד או שומר לענייני טומאה. קושיות נגד שיטת רב ותירוצים. האם שומר על גב שומר מטמא כשומר? האם שני שומרים יכולים להצטרף לשיעור?


במידה והשיעור אינו מתנגן, יש ללחוץ על 'הורדה'

ורב האי במאי אוקים לה אי ביד קשיא רישא

אי בשומר קשיא סיפא

איבעית אימא בשומר איבעית אימא ביד

איבעית אימא ביד והוא דאמר כרבי יהודה בן נקוסא ואיבעית אימא בשומר והוא דאמר כתנא קמא

ורבי יוחנן אמר כולה ביד והוא דאמר כתנא קמא

תא שמע רבי יהודה אומר קולית שיש עליה כזית בשר גוררת כולה לטומאה אחרים אומרים אפילו אין עליה אלא כפול גוררת כולה לטומאה

ורב האי במאי מוקים לה אי ביד קשיא סיפא אי בשומר קשיא רישא

איבעית אימא ביד והוא דאמר כרבי יהודה ואיבעית אימא בשומר כאחרים

ורבי יוחנן אמר כולה בשומר והוא דאמר כאחרים

אחרים הא כפול קא אמרי

איידי דקאמר תנא קמא שיעורא קאמרי אינהו נמי שיעורא

אמר רבא דיקא נמי דבשומר עסקינן דקתני קולית שמע מינה

איתמר רבי חנינא אמר זהו שיעור ורבי יוחנן אמר אין זה שיעור

אין זה שיעור והא קתני כפול איידי דקאמר תנא קמא שיעורא קאמרי אינהו נמי שיעורא

תא שמע רבי אלעזר בן עזריה מטהר בשל פול ומטמא בשל קטנית מפני שרוצה במשמישן

כדאמר רב אחא בריה דרבא בקולחא ומשום יד

הכא נמי בקולחא ומשום יד ומאי במשמישן בתשמישן

תא שמע דתנא דבי רבי ישמעאל על כל זרע זרוע אשר יזרע כדרך שבני אדם מוציאין חטה בקליפתה ושעורה בקליפתה ועדשים בקליפתן

בריה שאני

בעי רב אושעיא

שני שומרין מהו שיצטרפו

היכי דמי אילימא בזה על גב זה ומי איכא שומר על גב שומר

והתנן רבי יהודה אומר שלש קליפות בבצל פנימית בין שלמה בין קדורה מצטרפת אמצעית שלמה מצטרפת קדורה אין מצטרפת חיצונה בין כך ובין כך טהורה

רב אושעיא שומר אוכל שחלקו קמיבעיא ליה

כיון דהאי לא מגין אהאי והאי לא מגין אהאי לא מצטרפת

או דלמא כיון דהאי מגין אדידיה והאי מגין אדידיה מצטרפין

תא שמע רבי אלעזר בן עזריה מטהר בשל פול ומטמא בשל קטנית מפני שרוצה במשמישן

אמר רב אחא בריה דרבא בקולחא ומשום יד ומאי במשמישן בתשמישן

תא שמע דתנא דבי רבי ישמעאל על כל זרע זרוע (אשר יזרע) כדרך שבני אדם מוציאין לזריעה חטה בקליפתה ושעורה בקליפתה ועדשים בקליפתן

כדאמר רב אחא בריה דרבא בקולחא ומשום יד

הכא נמי בשדרה ומשום שומר

בשלמא עיליתא צריכי לתתיתא אלא תתיתא מאי צריכי לעיליתא בחד דרא

מי איכא כביצה אוכלין בחד דרא בחטי דשמעון בן שטח

השתא דאתית להכי חדא חטה נמי בחטי דשמעון בן שטח

גופא שני עצמות ועליהן שני חצאי זיתים והכניס ראשיהן שנים לבית והבית מאהיל עליהן הבית טמא

יהודה בן נקוסא אומר משום רבי יעקב היאך שני עצמות מצטרפין לכזית

אמר ריש לקיש לא שנו אלא עצם דהוי יד אבל נימא לא הויא יד ורבי יוחנן אמר אפילו נימא נמי הויא יד

איתיביה רבי יוחנן לריש לקיש עור שיש עליו כזית בשר הנוגע בציב היוצא ממנו ובשערה שכנגדו טמא מאי לאו משום יד

לא משום שומר ומי איכא שומר על גבי שומר חלחולי מחלחל

מתקיף לה רב אחא בר יעקב אלא מעתה תפילין היכי כתבינן הא בעינן כתיבה תמה וליכא

אשתמיטתיה הא דאמרי במערבא כל נקב שהדיו עובר עליו אינו נקב

ואיבעית אימא כוליה משום יד כדאמר רבי אלעא במלאי שבין המלאים

הכי נמי בנימא שבין הנימין

והיכא אתמר דרבי אלעא אהא מלאי שבשבלים מיטמאין ומטמאין ואינן מצטרפין מלאי למאי חזי אמר רבי אלעאי במלאי שבין המלאים

לישנא אחרינא אמרי לה

הכי נמי מסתברא דמשום שומר דאי סלקא דעתך משום יד נימא אחת למאי חזי

כדאמר רבי אלעא במלאי שבין המלאין הכא נמי בנימא שבין הנימין

והיכא איתמר דרבי אלעאי אהא דתנן המלאי שבשבלים מיטמאין ומטמאין ואין מצטרפין מלאי למאי חזי אמר רבי אלעאי במלאי שבין המלאים

ואיכא דמתני לה

להעמיק בדף

אין תוצאות. נסה שוב.

חולין קיט

תלמוד מהדורת ויליאם דוידסון | מופעל ע"י ספריא

חולין קיט

ורב האי במאי אוקים לה אי ביד קשיא רישא

אי בשומר קשיא סיפא

איבעית אימא בשומר איבעית אימא ביד

איבעית אימא ביד והוא דאמר כרבי יהודה בן נקוסא ואיבעית אימא בשומר והוא דאמר כתנא קמא

ורבי יוחנן אמר כולה ביד והוא דאמר כתנא קמא

תא שמע רבי יהודה אומר קולית שיש עליה כזית בשר גוררת כולה לטומאה אחרים אומרים אפילו אין עליה אלא כפול גוררת כולה לטומאה

ורב האי במאי מוקים לה אי ביד קשיא סיפא אי בשומר קשיא רישא

איבעית אימא ביד והוא דאמר כרבי יהודה ואיבעית אימא בשומר כאחרים

ורבי יוחנן אמר כולה בשומר והוא דאמר כאחרים

אחרים הא כפול קא אמרי

איידי דקאמר תנא קמא שיעורא קאמרי אינהו נמי שיעורא

אמר רבא דיקא נמי דבשומר עסקינן דקתני קולית שמע מינה

איתמר רבי חנינא אמר זהו שיעור ורבי יוחנן אמר אין זה שיעור

אין זה שיעור והא קתני כפול איידי דקאמר תנא קמא שיעורא קאמרי אינהו נמי שיעורא

תא שמע רבי אלעזר בן עזריה מטהר בשל פול ומטמא בשל קטנית מפני שרוצה במשמישן

כדאמר רב אחא בריה דרבא בקולחא ומשום יד

הכא נמי בקולחא ומשום יד ומאי במשמישן בתשמישן

תא שמע דתנא דבי רבי ישמעאל על כל זרע זרוע אשר יזרע כדרך שבני אדם מוציאין חטה בקליפתה ושעורה בקליפתה ועדשים בקליפתן

בריה שאני

בעי רב אושעיא

שני שומרין מהו שיצטרפו

היכי דמי אילימא בזה על גב זה ומי איכא שומר על גב שומר

והתנן רבי יהודה אומר שלש קליפות בבצל פנימית בין שלמה בין קדורה מצטרפת אמצעית שלמה מצטרפת קדורה אין מצטרפת חיצונה בין כך ובין כך טהורה

רב אושעיא שומר אוכל שחלקו קמיבעיא ליה

כיון דהאי לא מגין אהאי והאי לא מגין אהאי לא מצטרפת

או דלמא כיון דהאי מגין אדידיה והאי מגין אדידיה מצטרפין

תא שמע רבי אלעזר בן עזריה מטהר בשל פול ומטמא בשל קטנית מפני שרוצה במשמישן

אמר רב אחא בריה דרבא בקולחא ומשום יד ומאי במשמישן בתשמישן

תא שמע דתנא דבי רבי ישמעאל על כל זרע זרוע (אשר יזרע) כדרך שבני אדם מוציאין לזריעה חטה בקליפתה ושעורה בקליפתה ועדשים בקליפתן

כדאמר רב אחא בריה דרבא בקולחא ומשום יד

הכא נמי בשדרה ומשום שומר

בשלמא עיליתא צריכי לתתיתא אלא תתיתא מאי צריכי לעיליתא בחד דרא

מי איכא כביצה אוכלין בחד דרא בחטי דשמעון בן שטח

השתא דאתית להכי חדא חטה נמי בחטי דשמעון בן שטח

גופא שני עצמות ועליהן שני חצאי זיתים והכניס ראשיהן שנים לבית והבית מאהיל עליהן הבית טמא

יהודה בן נקוסא אומר משום רבי יעקב היאך שני עצמות מצטרפין לכזית

אמר ריש לקיש לא שנו אלא עצם דהוי יד אבל נימא לא הויא יד ורבי יוחנן אמר אפילו נימא נמי הויא יד

איתיביה רבי יוחנן לריש לקיש עור שיש עליו כזית בשר הנוגע בציב היוצא ממנו ובשערה שכנגדו טמא מאי לאו משום יד

לא משום שומר ומי איכא שומר על גבי שומר חלחולי מחלחל

מתקיף לה רב אחא בר יעקב אלא מעתה תפילין היכי כתבינן הא בעינן כתיבה תמה וליכא

אשתמיטתיה הא דאמרי במערבא כל נקב שהדיו עובר עליו אינו נקב

ואיבעית אימא כוליה משום יד כדאמר רבי אלעא במלאי שבין המלאים

הכי נמי בנימא שבין הנימין

והיכא אתמר דרבי אלעא אהא מלאי שבשבלים מיטמאין ומטמאין ואינן מצטרפין מלאי למאי חזי אמר רבי אלעאי במלאי שבין המלאים

לישנא אחרינא אמרי לה

הכי נמי מסתברא דמשום שומר דאי סלקא דעתך משום יד נימא אחת למאי חזי

כדאמר רבי אלעא במלאי שבין המלאין הכא נמי בנימא שבין הנימין

והיכא איתמר דרבי אלעאי אהא דתנן המלאי שבשבלים מיטמאין ומטמאין ואין מצטרפין מלאי למאי חזי אמר רבי אלעאי במלאי שבין המלאים

ואיכא דמתני לה

גלול כלפי מעלה