Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility דלג לתוכן

הדף היומי

כ״ה באדר ב׳ תשע״ט | 1 אפריל 2019

חולין קכה

דיני עצמות לעניין טומאת מת, מוקדשים ונבלה/שרץ. מה ההבדלים ביניהם? האם הטומאת מת במשנה רק לעניין מגע/משא ולא לעניין אהל?


במידה והשיעור אינו מתנגן, יש ללחוץ על 'הורדה'

וקולית המוקדשין הנוגע בהן בין סתומים בין נקובים טמא

קולית נבלה וקולית השרץ הנוגע בהם סתומים טהורים נקובים כל שהוא מטמא במגע מנין שאף במשא תלמוד לומר הנגעוהנשא את שבא לכלל מגע בא לכלל משא לא בא לכלל מגע לא בא לכלל משא

גמ׳ נוגע אין אבל מאהיל לא

היכי דמי אי דאיכא כזית בשר באהל נמי ליטמא דליכא כזית בשר

ואי דאיכא כזית מוח מבפנים טומאה בוקעת ועולה באהל נמי ליטמא דליכא כזית מוח בפנים

ואי מוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ אבר מעליא היא באהל נמי ליטמא אמר רב יהודה בריה דרבי חייא זאת אומרת מוח בפנים אינו מעלה ארוכה מבחוץ

במאי אוקימתא דליכא כזית אי הכי במוקדשים אמאי מטמא

ותו קולית נבלה וקולית השרץ כי ניקבו אמאי מטמאו

הא לא קשיא רישא דליכא כזית סיפא דאיכא כזית ומאי קא משמע לן מילי מילי קא משמע לן

רישא קא משמע לן דמוח מבפנים אינו מעלה ארוכה מבחוץ מוקדשין מאי קא משמע לן שימוש נותר מילתא היא דאמר מרי בר אבוה אמר רבי יצחק עצמות קדשים ששימשו נותר מטמאין את הידים הואיל ונעשה בסיס לדבר האסור

נבלה אף על גב דאיכא כזית ניקבה אין לא ניקבה לא

אביי אמר לעולם מוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ והכא במאי עסקינן בששפה

וכדרבי אלעזר דאמר רבי אלעזר קולית ששפה לארכה טמאה לרחבה טהורה וסימניך דיקלא

ורבי יוחנן אמר לעולם דאיכא כזית ומוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ ומאי נוגע דקתני מאהיל

ואי מוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ קולית נבלה וקולית השרץ כי לא נקבו אמאי טהורים

אמר רבי בנימין בר גידל אמר רבי יוחנן הכא במאי עסקינן כגון דאיכא כזית מוח המתקשקש גבי מת טומאה בוקעת ועולה נבלה כיון דמתקשקש הוא ניקבה אין לא ניקבה לא

אמר רבי אבין ואיתימא רבי יוסי בר אבין אף אנן נמי תנינא הנוגע בכחצי זית ומאהיל על חצי זית או חצי זית מאהיל עליו טמא

אי אמרת בשלמא חד שמא הוא משום הכי מצטרף

אלא אי אמרת תרי שמי נינהו מי מצטרף והתנן זה הכלל כל שהוא משם אחד מצטרף וטמא משני שמות טהור

אלא מאי חד שמא הוא אימא סיפא אבל


הנוגע בכחצי זית ודבר אחר מאהיל עליו ועל כחצי זית טהור

ואי חד שמא הוא אמאי טהור אלא קשיא רישא

אמר רבי זירא בטומאה רצוצה בין שני מגדלים עסקינן ואין ביניהן פותח טפח דכולה נגיעה היא

ומאן תנא דקרי לאהל נוגע רבי יוסי היא דתניא רבי יוסי אומר מלא תרווד רקב מטמא במגע ובמשא ובאהל

בשלמא במשא ובאהל הא קא טעין ליה לכוליה והא קא מאהיל אכוליה אלא נוגע הא לא נגע בכוליה אלא לאו שמע מינה מאי נוגע מאהיל

והא קתני נוגע והא קתני מאהיל אמר אביי למטה מטפח אהל נגיעה למעלה מטפח אהל גרידא

רבא אמר אפילו למעלה מטפח נמי אהל נגיעה הוא והיכי דמי אהל גרידא בהמשכה

אמר רבא מנא אמינא לה דתנן רבי יוסי אומר חבילי מטה וסריגי חלונות חוצצין בין הבית לעלייה שלא להכניס טומאה לצד שני

פרסן על פני המת באויר הנוגע כנגד הנקב טמא שלא כנגד הנקב טהור

היכי דמי אילימא למטה מטפח שלא כנגד הנקב אמאי טהור מת בכסותו היא ומת בכסותו מטמא

אלא לאו למעלה מטפח וקא קרי ליה נוגע

אמר אביי לעולם למטה מטפח ודקאמרת מת בכסותו הוא מת בכסותו מבטל ליה האי לא מבטל ליה

ותהוי כטומאה טמונה בוקעת ועולה קסבר רבי יוסי טומאה טמונה אינה בוקעת

ומנא תימרא דתנן תיבת המגדל שיש בה פותח טפח ואין ביציאתה פותח טפח טומאה בתוכה הבית טמא טומאה בבית מה שבתוכה טהור

מפני שדרך טומאה לצאת ואין דרך טומאה ליכנס

ורבי יוסי מטהר מפני שיכול הוא להוציאה לחצאין או לשורפה במקומה

וקתני סיפא העמידה בפתח ופתחה לחוץ טומאה בתוכה הבית טהור טומאה בבית מה שבתוכה טהור


להעמיק בדף

אין תוצאות. נסה שוב.

חולין קכה

תלמוד מהדורת ויליאם דוידסון | מופעל ע"י ספריא

חולין קכה

וקולית המוקדשין הנוגע בהן בין סתומים בין נקובים טמא

קולית נבלה וקולית השרץ הנוגע בהם סתומים טהורים נקובים כל שהוא מטמא במגע מנין שאף במשא תלמוד לומר הנגעוהנשא את שבא לכלל מגע בא לכלל משא לא בא לכלל מגע לא בא לכלל משא

גמ׳ נוגע אין אבל מאהיל לא

היכי דמי אי דאיכא כזית בשר באהל נמי ליטמא דליכא כזית בשר

ואי דאיכא כזית מוח מבפנים טומאה בוקעת ועולה באהל נמי ליטמא דליכא כזית מוח בפנים

ואי מוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ אבר מעליא היא באהל נמי ליטמא אמר רב יהודה בריה דרבי חייא זאת אומרת מוח בפנים אינו מעלה ארוכה מבחוץ

במאי אוקימתא דליכא כזית אי הכי במוקדשים אמאי מטמא

ותו קולית נבלה וקולית השרץ כי ניקבו אמאי מטמאו

הא לא קשיא רישא דליכא כזית סיפא דאיכא כזית ומאי קא משמע לן מילי מילי קא משמע לן

רישא קא משמע לן דמוח מבפנים אינו מעלה ארוכה מבחוץ מוקדשין מאי קא משמע לן שימוש נותר מילתא היא דאמר מרי בר אבוה אמר רבי יצחק עצמות קדשים ששימשו נותר מטמאין את הידים הואיל ונעשה בסיס לדבר האסור

נבלה אף על גב דאיכא כזית ניקבה אין לא ניקבה לא

אביי אמר לעולם מוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ והכא במאי עסקינן בששפה

וכדרבי אלעזר דאמר רבי אלעזר קולית ששפה לארכה טמאה לרחבה טהורה וסימניך דיקלא

ורבי יוחנן אמר לעולם דאיכא כזית ומוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ ומאי נוגע דקתני מאהיל

ואי מוח מבפנים מעלה ארוכה מבחוץ קולית נבלה וקולית השרץ כי לא נקבו אמאי טהורים

אמר רבי בנימין בר גידל אמר רבי יוחנן הכא במאי עסקינן כגון דאיכא כזית מוח המתקשקש גבי מת טומאה בוקעת ועולה נבלה כיון דמתקשקש הוא ניקבה אין לא ניקבה לא

אמר רבי אבין ואיתימא רבי יוסי בר אבין אף אנן נמי תנינא הנוגע בכחצי זית ומאהיל על חצי זית או חצי זית מאהיל עליו טמא

אי אמרת בשלמא חד שמא הוא משום הכי מצטרף

אלא אי אמרת תרי שמי נינהו מי מצטרף והתנן זה הכלל כל שהוא משם אחד מצטרף וטמא משני שמות טהור

אלא מאי חד שמא הוא אימא סיפא אבל


הנוגע בכחצי זית ודבר אחר מאהיל עליו ועל כחצי זית טהור

ואי חד שמא הוא אמאי טהור אלא קשיא רישא

אמר רבי זירא בטומאה רצוצה בין שני מגדלים עסקינן ואין ביניהן פותח טפח דכולה נגיעה היא

ומאן תנא דקרי לאהל נוגע רבי יוסי היא דתניא רבי יוסי אומר מלא תרווד רקב מטמא במגע ובמשא ובאהל

בשלמא במשא ובאהל הא קא טעין ליה לכוליה והא קא מאהיל אכוליה אלא נוגע הא לא נגע בכוליה אלא לאו שמע מינה מאי נוגע מאהיל

והא קתני נוגע והא קתני מאהיל אמר אביי למטה מטפח אהל נגיעה למעלה מטפח אהל גרידא

רבא אמר אפילו למעלה מטפח נמי אהל נגיעה הוא והיכי דמי אהל גרידא בהמשכה

אמר רבא מנא אמינא לה דתנן רבי יוסי אומר חבילי מטה וסריגי חלונות חוצצין בין הבית לעלייה שלא להכניס טומאה לצד שני

פרסן על פני המת באויר הנוגע כנגד הנקב טמא שלא כנגד הנקב טהור

היכי דמי אילימא למטה מטפח שלא כנגד הנקב אמאי טהור מת בכסותו היא ומת בכסותו מטמא

אלא לאו למעלה מטפח וקא קרי ליה נוגע

אמר אביי לעולם למטה מטפח ודקאמרת מת בכסותו הוא מת בכסותו מבטל ליה האי לא מבטל ליה

ותהוי כטומאה טמונה בוקעת ועולה קסבר רבי יוסי טומאה טמונה אינה בוקעת

ומנא תימרא דתנן תיבת המגדל שיש בה פותח טפח ואין ביציאתה פותח טפח טומאה בתוכה הבית טמא טומאה בבית מה שבתוכה טהור

מפני שדרך טומאה לצאת ואין דרך טומאה ליכנס

ורבי יוסי מטהר מפני שיכול הוא להוציאה לחצאין או לשורפה במקומה

וקתני סיפא העמידה בפתח ופתחה לחוץ טומאה בתוכה הבית טהור טומאה בבית מה שבתוכה טהור


גלול כלפי מעלה