Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility דלג לתוכן

הדף היומי

ו׳ בתשרי תש״פ | 5 אוקטובר 2019
  • הלימוד החודש מוקדש ע"י דבי ויוסי גביר לכבוד הרבנית מישל וקבוצת הזום באנגלית של הדרן "תודה על האהבה והתמיכה במשך שנה לא פשוטה!"

מעילה יח

עוד דינים בצירוף לעניין ערלה וכלאי הכרם וגם חומרים שונים לעניין טומאה. האם צריך גם להינות וגם לפגום כדי להיות חייב במעילה? במה זה תלוי? הברייתא דורשת כמה הלכות שונות בדיני מעילה מהמלים בפסוק לגבי מעילה כולל מי ששולח שליח לעשות מעילה, המשלח חייב ולא השליח, למרות שבדרך כלל אומרים אין שליח לדבר עבירה.


במידה והשיעור אינו מתנגן, יש ללחוץ על 'הורדה'

מתני׳ הערלה וכלאי הכרם מצטרפין זה עם זה רבי שמעון אומר אין מצטרפין

גמ׳ ומי צריך רבי שמעון לצרופי והתניא רבי שמעון אומר כל שהוא למכות תני אין צריכין לצרף

מתני׳ הבגד והשק השק והעור העור והמפץ כולן מצטרפין זה עם זה

אמר רבי שמעון מה טעם מפני שהן ראוין ליטמא במושב

גמ׳ תנא קיצע מכולן שלשה ועשה מהן בגד למשכב שלשה למושב טפח לאחיזה כל שהו

מאי לאחיזה אמר ריש לקיש אמר רבי ינאי שכן עומד לנוולה במתניתא תנא הואיל וראוי לקוצצי תאנים

הדרן עלך קדשי מזבח

מתני׳ הנהנה מן ההקדש שוה פרוטה אף על פי שלא פגם מעל דברי רבי עקיבא וחכמים אומרים כל דבר שיש בו פגם לא מעל עד שיפגום ושאין בו פגם כיון שנהנה מעל

כיצד נתנה קטלא בצוארה טבעת בידה שתה בכוס של זהב כיון שנהנה מעל לבש בחלוק כסה בטלית ביקע בקרדום לא מעל עד שיפגום

הנהנה מן החטאת כשהיא חיה לא מעל עד שיפגום כשהיא מתה כיון שנהנה מעל

גמ׳ תנא מודה רבי עקיבא לחכמים בדבר שיש בו פגם במאי קא מיפלגי

אמר רבא בלבוש מציעאה ומלמלא

תנו רבנן נפש אחד היחיד ואחד הנשיא ואחד המשיח

כי תמעל מעל אין מעל אלא שנוי וכן הוא אומר איש איש כי תשטה אשתו ומעלה בו מעל ואומר וימעלו באלהי

אבתיהם ויזנו אחרי הבעלים

יכול פגם ולא נהנה או נהנה ולא פגם

ובמחובר לקרקע ובשליח שעשה שליחותו

תלמוד לומר וחטאה נאמר חטא בתרומה ונאמר חטא במעילה

מה חטא האמור בתרומה פוגם ונהנה ומי שפגם נהנה ובדבר שפוגם בו נהנה ופגימתו והנאתו כאחד ובתלוש מן הקרקע ובשליח שעשה שליחותו

אף חטא האמור במעילה פוגם ונהנה ומי שפגם נהנה ובדבר שפוגם בו נהנה ופגימתו והנאתו כאחד ובתלוש מן הקרקע ובשליח שעשה שליחותו

אין לי אלא אוכל ונהנה בדבר שאין בו פגם מנין

אכילתו ואכילת חברו הנייתו והניית חברו הנאתו ואכילת חברו אכילתו והניית חברו שמצטרפין זה עם זה אפילו לזמן מרובה מנין

תלמוד לומר תמעל מעל מכל מקום

אי מה חטא האמור בתרומה לא צירף שתי אכילות כאחד אף חטא האמור במעילה לא צירף שתי אכילות כאחד מנין אכל היום ואכל למחר ואפילו לזמן מרובה תלמוד לומר תמעל מעל מכל מקום

אי מה חטא האמור בתרומה פגימתו והנאתו כאחד מנין לאכילתו ואכילת חברו ואפילו מכאן ועד שלש שנים מנין תלמוד לומר תמעל מעל מכל מקום

אי מה חטא האמור בתרומה

  • הלימוד החודש מוקדש ע"י דבי ויוסי גביר לכבוד הרבנית מישל וקבוצת הזום באנגלית של הדרן "תודה על האהבה והתמיכה במשך שנה לא פשוטה!"

להעמיק בדף

אין תוצאות. נסה שוב.

מעילה יח

תלמוד מהדורת ויליאם דוידסון | מופעל ע"י ספריא

מעילה יח

מתני׳ הערלה וכלאי הכרם מצטרפין זה עם זה רבי שמעון אומר אין מצטרפין

גמ׳ ומי צריך רבי שמעון לצרופי והתניא רבי שמעון אומר כל שהוא למכות תני אין צריכין לצרף

מתני׳ הבגד והשק השק והעור העור והמפץ כולן מצטרפין זה עם זה

אמר רבי שמעון מה טעם מפני שהן ראוין ליטמא במושב

גמ׳ תנא קיצע מכולן שלשה ועשה מהן בגד למשכב שלשה למושב טפח לאחיזה כל שהו

מאי לאחיזה אמר ריש לקיש אמר רבי ינאי שכן עומד לנוולה במתניתא תנא הואיל וראוי לקוצצי תאנים

הדרן עלך קדשי מזבח

מתני׳ הנהנה מן ההקדש שוה פרוטה אף על פי שלא פגם מעל דברי רבי עקיבא וחכמים אומרים כל דבר שיש בו פגם לא מעל עד שיפגום ושאין בו פגם כיון שנהנה מעל

כיצד נתנה קטלא בצוארה טבעת בידה שתה בכוס של זהב כיון שנהנה מעל לבש בחלוק כסה בטלית ביקע בקרדום לא מעל עד שיפגום

הנהנה מן החטאת כשהיא חיה לא מעל עד שיפגום כשהיא מתה כיון שנהנה מעל

גמ׳ תנא מודה רבי עקיבא לחכמים בדבר שיש בו פגם במאי קא מיפלגי

אמר רבא בלבוש מציעאה ומלמלא

תנו רבנן נפש אחד היחיד ואחד הנשיא ואחד המשיח

כי תמעל מעל אין מעל אלא שנוי וכן הוא אומר איש איש כי תשטה אשתו ומעלה בו מעל ואומר וימעלו באלהי

אבתיהם ויזנו אחרי הבעלים

יכול פגם ולא נהנה או נהנה ולא פגם

ובמחובר לקרקע ובשליח שעשה שליחותו

תלמוד לומר וחטאה נאמר חטא בתרומה ונאמר חטא במעילה

מה חטא האמור בתרומה פוגם ונהנה ומי שפגם נהנה ובדבר שפוגם בו נהנה ופגימתו והנאתו כאחד ובתלוש מן הקרקע ובשליח שעשה שליחותו

אף חטא האמור במעילה פוגם ונהנה ומי שפגם נהנה ובדבר שפוגם בו נהנה ופגימתו והנאתו כאחד ובתלוש מן הקרקע ובשליח שעשה שליחותו

אין לי אלא אוכל ונהנה בדבר שאין בו פגם מנין

אכילתו ואכילת חברו הנייתו והניית חברו הנאתו ואכילת חברו אכילתו והניית חברו שמצטרפין זה עם זה אפילו לזמן מרובה מנין

תלמוד לומר תמעל מעל מכל מקום

אי מה חטא האמור בתרומה לא צירף שתי אכילות כאחד אף חטא האמור במעילה לא צירף שתי אכילות כאחד מנין אכל היום ואכל למחר ואפילו לזמן מרובה תלמוד לומר תמעל מעל מכל מקום

אי מה חטא האמור בתרומה פגימתו והנאתו כאחד מנין לאכילתו ואכילת חברו ואפילו מכאן ועד שלש שנים מנין תלמוד לומר תמעל מעל מכל מקום

אי מה חטא האמור בתרומה

גלול כלפי מעלה