Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility דלג לתוכן

הדף היומי

י״ב במרחשוון תש״פ | 10 נובמבר 2019
  • ה לימוד החודש מוקדש ע"י רון ושירה קרבס לע"נ יצחק לייב בן דויד בר הכוהן ומלכה, גרשון פיניה בן יצחק לייב הכוהן ומנוחה שרה ולכבוד הבר מצווה של בנם איתן.

  • הלימוד החודש מוקדש לרפואת נעמה בת יעל אסתר.

נדה יח

איך השיטות השונות לגבי דמים שיוצאים מן הפרוזדור מסתדרים עם הברייתות שהביאו ר’ חייא ורב קטינא? ר’ יוחנן אמר שיש שלושה מקורות שחכמים הולכים לפי הרוב וקובעים כודאי. הגמרא שואלת – מה לגבי עוד מקרים שגם פוסקים שהרוב כודאי כמו תשע חנויות כשרות, תשע צפרדעים שנמצאים ליד אחד לא כשר/טמא. איזה מקרה בא ר’ יוחנן למעט?


במידה והשיעור אינו מתנגן, יש ללחוץ על 'הורדה'

This post is also available in English

ופליגא דרב קטינא

לרב הונא לא פליגי כאן מן הלול ולפנים כאן מן הלול ולחוץ

אלא לרמי בר שמואל ולרב יצחק בריה דרב יהודה דאמרי מן הלול ולחוץ ספקו טהור מן הלול ולפנים ספקו טמא הני במאי מתוקמא מן הלול ולפנים

לימא פליגא דרבי חייא

לא קשיא כאן כשנמצא בקרקע פרוזדור וכאן שנמצא בגג פרוזדור

אמר רבי יוחנן בשלשה מקומות הלכו בו חכמים אחר הרוב ועשאום כודאי מקור שליא חתיכה מקור הא דאמרן

שליא דתנן שליא בבית הבית טמא ולא שהשליא ולד אלא שאין שליא בלא ולד רבי שמעון אומר נמוק הולד עד שלא יצא

חתיכה דתנן המפלת יד חתוכה ורגל חתוכה אמו טמאה לידה ואין חוששין שמא מגוף אטום באת

ותו ליכא והאיכא תשע חנויות

דתניא תשע חנויות כולן מוכרות בשר שחוטה ואחת מוכרת בשר נבלה ולקח מאחת מהן ואינו יודע מאיזה מהן לקח ספקו אסור

ובנמצא הלך אחר הרוב

טומאה קאמרינן איסור לא קאמרינן

והאיכא תשע צפרדעין ושרץ אחד ביניהם ונגע באחד מהן ואינו יודע באיזה מהן נגע ברשות היחיד ספקו טמא ברשות הרבים ספקו טהור

ובנמצא הלך אחר הרוב

טומאה דאשה קאמרינן טומאה בעלמא לא קאמרינן

והאיכא הא דאמר רבי יהושע בן לוי עברה בנהר

והפילה מביאה קרבן ונאכל

הלך אחר רוב נשים ורוב נשים ולד מעליא ילדן

מתניתין קאמרינן שמעתתא לא קאמרינן

והא כי אתא רבין אמר מתיב רבי יוסי בר רבי חנינא טועה ולא ידענא מאי תיובתיה

מאי לאו לא תיובתא אלא סייעתא

לא דלמא לא תיובתא ולא סייעתא

למעוטי מאי

אילימא למעוטי רובא דאיכא חזקה בהדיה דלא שרפינן עליה את התרומה והא אמרה רבי יוחנן חדא זימנא

דתנן תינוק הנמצא בצד העיסה ובצק בידו רבי מאיר מטהר וחכמים מטמאין שדרכו של תינוק לטפח

ואמרינן מאי טעמא דרבי מאיר קסבר רוב תינוקות מטפחין ומיעוט אין מטפחין ועיסה זו בחזקת טהורה עומדת סמוך מיעוטא לחזקה ואיתרע ליה רובא

ורבנן מיעוטא כמאן דליתיה דמי ורובא וחזקה רובא עדיף

ואמר ריש לקיש משום רבי אושעיא זו היא חזקה ששורפין עליה את התרומה ורבי יוחנן אמר אין זו חזקה ששורפין עליה את התרומה

אלא למעוטי רובא דרבי יהודה דתנן המפלת חתיכה אם יש עמה דם טמאה ואם לאו טהורה רבי יהודה אומר בין כך ובין כך טמאה

ואמר רב יהודה אמר שמואל לא טימא רבי יהודה אלא בחתיכה של ארבע מיני דמים אבל שאר מיני דמים טהורה ורבי יוחנן אמר של ארבע מיני דמים דברי הכל טמאה ושל שאר דמים דברי הכל טהורה לא נחלקו אלא כשהפילה

  • ה לימוד החודש מוקדש ע"י רון ושירה קרבס לע"נ יצחק לייב בן דויד בר הכוהן ומלכה, גרשון פיניה בן יצחק לייב הכוהן ומנוחה שרה ולכבוד הבר מצווה של בנם איתן.

  • הלימוד החודש מוקדש לרפואת נעמה בת יעל אסתר.

להעמיק בדף

אין תוצאות. נסה שוב.

נדה יח

תלמוד מהדורת ויליאם דוידסון | מופעל ע"י ספריא

נדה יח

ופליגא דרב קטינא

לרב הונא לא פליגי כאן מן הלול ולפנים כאן מן הלול ולחוץ

אלא לרמי בר שמואל ולרב יצחק בריה דרב יהודה דאמרי מן הלול ולחוץ ספקו טהור מן הלול ולפנים ספקו טמא הני במאי מתוקמא מן הלול ולפנים

לימא פליגא דרבי חייא

לא קשיא כאן כשנמצא בקרקע פרוזדור וכאן שנמצא בגג פרוזדור

אמר רבי יוחנן בשלשה מקומות הלכו בו חכמים אחר הרוב ועשאום כודאי מקור שליא חתיכה מקור הא דאמרן

שליא דתנן שליא בבית הבית טמא ולא שהשליא ולד אלא שאין שליא בלא ולד רבי שמעון אומר נמוק הולד עד שלא יצא

חתיכה דתנן המפלת יד חתוכה ורגל חתוכה אמו טמאה לידה ואין חוששין שמא מגוף אטום באת

ותו ליכא והאיכא תשע חנויות

דתניא תשע חנויות כולן מוכרות בשר שחוטה ואחת מוכרת בשר נבלה ולקח מאחת מהן ואינו יודע מאיזה מהן לקח ספקו אסור

ובנמצא הלך אחר הרוב

טומאה קאמרינן איסור לא קאמרינן

והאיכא תשע צפרדעין ושרץ אחד ביניהם ונגע באחד מהן ואינו יודע באיזה מהן נגע ברשות היחיד ספקו טמא ברשות הרבים ספקו טהור

ובנמצא הלך אחר הרוב

טומאה דאשה קאמרינן טומאה בעלמא לא קאמרינן

והאיכא הא דאמר רבי יהושע בן לוי עברה בנהר

והפילה מביאה קרבן ונאכל

הלך אחר רוב נשים ורוב נשים ולד מעליא ילדן

מתניתין קאמרינן שמעתתא לא קאמרינן

והא כי אתא רבין אמר מתיב רבי יוסי בר רבי חנינא טועה ולא ידענא מאי תיובתיה

מאי לאו לא תיובתא אלא סייעתא

לא דלמא לא תיובתא ולא סייעתא

למעוטי מאי

אילימא למעוטי רובא דאיכא חזקה בהדיה דלא שרפינן עליה את התרומה והא אמרה רבי יוחנן חדא זימנא

דתנן תינוק הנמצא בצד העיסה ובצק בידו רבי מאיר מטהר וחכמים מטמאין שדרכו של תינוק לטפח

ואמרינן מאי טעמא דרבי מאיר קסבר רוב תינוקות מטפחין ומיעוט אין מטפחין ועיסה זו בחזקת טהורה עומדת סמוך מיעוטא לחזקה ואיתרע ליה רובא

ורבנן מיעוטא כמאן דליתיה דמי ורובא וחזקה רובא עדיף

ואמר ריש לקיש משום רבי אושעיא זו היא חזקה ששורפין עליה את התרומה ורבי יוחנן אמר אין זו חזקה ששורפין עליה את התרומה

אלא למעוטי רובא דרבי יהודה דתנן המפלת חתיכה אם יש עמה דם טמאה ואם לאו טהורה רבי יהודה אומר בין כך ובין כך טמאה

ואמר רב יהודה אמר שמואל לא טימא רבי יהודה אלא בחתיכה של ארבע מיני דמים אבל שאר מיני דמים טהורה ורבי יוחנן אמר של ארבע מיני דמים דברי הכל טמאה ושל שאר דמים דברי הכל טהורה לא נחלקו אלא כשהפילה

גלול כלפי מעלה