הדף היומי
פסחים טו
פּוֹדְקַסְט (דף יומי לנשים - עברית): פתח בחלון חדש | הוֹרָדָה
ומאי מדבריהם מדברי רבי חנינא סגן הכהנים
אמר ריש לקיש משום בר קפרא מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דאורייתא ומאי מדבריהם מדברי רבי אליעזר ורבי יהושע
הי רבי יהושע אילימא הא רבי יהושע דתנן חבית של תרומה שנולד לה ספק טומאה רבי אליעזר אומר אם היתה מונחת במקום התורפה יניחנה במקום המוצנע ואם היתה מגולה יכסנה
רבי יהושע אומר אם היתה מונחת במקום המוצנע יניחנה במקום התורפה ואם היתה מכוסה יגלנה
מי דמי התם גרמא בעלמא הכא בידים
אלא הא רבי יהושע דתנן חבית של תרומה שנשברה בגת העליונה ותחתונה חולין טמאין
מודה רבי אליעזר ורבי יהושע שאם יכול להציל ממנה רביעית בטהרה יציל ואם לאו רבי אליעזר אומר תרד ותטמא ואל יטמאנה ביד רבי יהושע אומר אף יטמאנה ביד
אי הכי האי מדבריהם מדבריו מיבעי ליה
הכי קאמר ממחלוקתן של רבי אליעזר ורבי יהושע למדנו דיקא נמי דקתני מודה רבי אליעזר ורבי יהושע שמע מינה
וכן אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דאורייתא ומאי מדבריהם מדברי רבי אליעזר ורבי יהושע
איתיביה רבא לרב נחמן אמר רבי יוסי אין הנדון דומה לראיה שכשהעידו רבותינו על מה העידו אם על הבשר שנטמא בוולד הטומאה ששורפין אותו עם הבשר שנטמא באב הטומאה זה טמא וזה טמא
אם על השמן שנפסל בטבול יום שמדליקין אותו בנר שנטמא בטמא מת זה פסול וזה טמא אף אנו מודים בתרומה שנטמאת בוולד הטומאה ששורפין אותה עם התרומה שנטמאת באב הטומאה
אבל היאך נשרף התלויה עם הטמאה שמא יבא אליהו ויטהרנה
הפיגול והנותר והטמא בית שמאי אומרים אין נשרפין כאחת ובית הלל אומרים נשרפין כאחת
ואי סלקא דעתך רבי מאיר מדברי רבי יהושע קאמר אמאי מהדר ליה רבי יוסי מדרבי חנינא סגן הכהנים אמר ליה רב נחמן רבי יוסי לאו אדעתיה דהוא סבר רבי מאיר מדרבי חנינא סגן הכהנים קאמר ליה ואמר ליה אנא מדרבי יהושע קאמינא
ואמר ליה ואפילו לרבי יהושע נמי אינה היא המדה דהא מודה רבי אליעזר ורבי יהושע ששורף זו בפני עצמה וזו בפני עצמה
ואמאי אינה היא המדה מדה ומדה היא
שאני התם דאיכא הפסד חולין
מתקיף לה רב ירמיה מתניתין נמי איכא הפסד דעצים אמר ליה ההוא סבא להפסד מרובה חששו להפסד מועט לא חששו
אמר רבי אסי אמר רבי יוחנן מחלוקת בשש אבל בשבע דברי הכל שורפין
אמר ליה רבי זירא לרבי אסי נימא קסבר רבי יוחנן מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דרבנן ומאי מדבריהם מדברי רבי חנינא סגן הכהנים
אמר ליה אין איתמר נמי אמר רבי יוחנן מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דרבנן ומאי מדבריהם מדברי רבי חנינא סגן הכהנים ומחלוקת בשש אבל בשבע דברי הכל שורפין
לימא מסייע ליה הפיגול והנותר והטמא בית שמאי אומרים אין נשרפין כאחת ובית הלל אומרים נשרפין כאחת
שאני התם דאית להו טומאה מדרבנן דתנן הפיגול והנותר מטמאין את הידים
לימא מסייע ליה הפת שעיפשה ונפסלה מלאכול לאדם והכלב יכול לאכלה מטמאה טומאת אוכלין בכביצה ונשרפת עם הטמאה בפסח
שאני התם דעפרא בעלמא הוא
אי הכי מאי מודה הכי קאמר ליה רבי יוסי לרבי מאיר אפילו לרבי יהושע דמיקל כי מיקל בתלויה וטמאה אבל בטהורה וטמאה לא
אי הכי אמאי אינה היא המדה מדה ומדה היא
אמר רבי ירמיה הכא בבשר שנטמא במשקין שנטמאו מחמת שרץ ואזדא רבי מאיר לטעמיה ורבי יוסי לטעמיה
רבי מאיר לטעמיה דאמר טומאת משקין לטמא אחרים דרבנן
ורבי יוסי לטעמיה דאמר טומאת משקין לטמא אחרים דאורייתא דתניא
להעמיק בדף
פסחים טו
תלמוד מהדורת ויליאם דוידסון | מופעל ע"י ספריא
ומאי מדבריהם מדברי רבי חנינא סגן הכהנים
אמר ריש לקיש משום בר קפרא מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דאורייתא ומאי מדבריהם מדברי רבי אליעזר ורבי יהושע
הי רבי יהושע אילימא הא רבי יהושע דתנן חבית של תרומה שנולד לה ספק טומאה רבי אליעזר אומר אם היתה מונחת במקום התורפה יניחנה במקום המוצנע ואם היתה מגולה יכסנה
רבי יהושע אומר אם היתה מונחת במקום המוצנע יניחנה במקום התורפה ואם היתה מכוסה יגלנה
מי דמי התם גרמא בעלמא הכא בידים
אלא הא רבי יהושע דתנן חבית של תרומה שנשברה בגת העליונה ותחתונה חולין טמאין
מודה רבי אליעזר ורבי יהושע שאם יכול להציל ממנה רביעית בטהרה יציל ואם לאו רבי אליעזר אומר תרד ותטמא ואל יטמאנה ביד רבי יהושע אומר אף יטמאנה ביד
אי הכי האי מדבריהם מדבריו מיבעי ליה
הכי קאמר ממחלוקתן של רבי אליעזר ורבי יהושע למדנו דיקא נמי דקתני מודה רבי אליעזר ורבי יהושע שמע מינה
וכן אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דאורייתא ומאי מדבריהם מדברי רבי אליעזר ורבי יהושע
איתיביה רבא לרב נחמן אמר רבי יוסי אין הנדון דומה לראיה שכשהעידו רבותינו על מה העידו אם על הבשר שנטמא בוולד הטומאה ששורפין אותו עם הבשר שנטמא באב הטומאה זה טמא וזה טמא
אם על השמן שנפסל בטבול יום שמדליקין אותו בנר שנטמא בטמא מת זה פסול וזה טמא אף אנו מודים בתרומה שנטמאת בוולד הטומאה ששורפין אותה עם התרומה שנטמאת באב הטומאה
אבל היאך נשרף התלויה עם הטמאה שמא יבא אליהו ויטהרנה
הפיגול והנותר והטמא בית שמאי אומרים אין נשרפין כאחת ובית הלל אומרים נשרפין כאחת
ואי סלקא דעתך רבי מאיר מדברי רבי יהושע קאמר אמאי מהדר ליה רבי יוסי מדרבי חנינא סגן הכהנים אמר ליה רב נחמן רבי יוסי לאו אדעתיה דהוא סבר רבי מאיר מדרבי חנינא סגן הכהנים קאמר ליה ואמר ליה אנא מדרבי יהושע קאמינא
ואמר ליה ואפילו לרבי יהושע נמי אינה היא המדה דהא מודה רבי אליעזר ורבי יהושע ששורף זו בפני עצמה וזו בפני עצמה
ואמאי אינה היא המדה מדה ומדה היא
שאני התם דאיכא הפסד חולין
מתקיף לה רב ירמיה מתניתין נמי איכא הפסד דעצים אמר ליה ההוא סבא להפסד מרובה חששו להפסד מועט לא חששו
אמר רבי אסי אמר רבי יוחנן מחלוקת בשש אבל בשבע דברי הכל שורפין
אמר ליה רבי זירא לרבי אסי נימא קסבר רבי יוחנן מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דרבנן ומאי מדבריהם מדברי רבי חנינא סגן הכהנים
אמר ליה אין איתמר נמי אמר רבי יוחנן מתניתין באב הטומאה דאורייתא וולד הטומאה דרבנן ומאי מדבריהם מדברי רבי חנינא סגן הכהנים ומחלוקת בשש אבל בשבע דברי הכל שורפין
לימא מסייע ליה הפיגול והנותר והטמא בית שמאי אומרים אין נשרפין כאחת ובית הלל אומרים נשרפין כאחת
שאני התם דאית להו טומאה מדרבנן דתנן הפיגול והנותר מטמאין את הידים
לימא מסייע ליה הפת שעיפשה ונפסלה מלאכול לאדם והכלב יכול לאכלה מטמאה טומאת אוכלין בכביצה ונשרפת עם הטמאה בפסח
שאני התם דעפרא בעלמא הוא
אי הכי מאי מודה הכי קאמר ליה רבי יוסי לרבי מאיר אפילו לרבי יהושע דמיקל כי מיקל בתלויה וטמאה אבל בטהורה וטמאה לא
אי הכי אמאי אינה היא המדה מדה ומדה היא
אמר רבי ירמיה הכא בבשר שנטמא במשקין שנטמאו מחמת שרץ ואזדא רבי מאיר לטעמיה ורבי יוסי לטעמיה
רבי מאיר לטעמיה דאמר טומאת משקין לטמא אחרים דרבנן
ורבי יוסי לטעמיה דאמר טומאת משקין לטמא אחרים דאורייתא דתניא