הדף היומי ותשעה באב
כחלק מהלכות אבלות של תשעה באב, ישנו איסור ללמוד תורה ביום זה (למעט סוגיות החורבן). אם כן, כיצד נוהגים לומדי הדף היומי? ישנם הנוהגים ללמוד חצי דף לפני תשעה באב וחצי דף לאחריו, כמו כן יש הנוהגים ללמוד את הדף מיד לאחר צאת הצום.
הדף היומי ומסכת שקלים
הדף היומי כאמור הוא מיזם בו לומדים את התלמוד הבבלי. יחד עם זאת, חלק מהסבב לימוד מכיל מסכת אחת מהירושלמי- מסכת שקלים. ידוע שבעבר היה בידי מספר ראשונים מסכת שקלים של הבבלי, אולם היא אבדה עם השנים. במקומה, היו מדפיסים בהוצאות התלמוד הבבלי את מסכת שקלים מהירושלמי. נראה שזו הסיבה לכך שמסכת שקלים של הירושלמי נכנסה לסבב הלימוד של הדף היומי. מעניין לציין כי ישנם הבדלים בין הגרסאות של מסכת שקלים שבדפוס התלמוד הירושלמי, לבין זו שבתלמוד הבבלי. למשל, הדפוס הירושלמי הוא בן יג׳ דפים ואילו הבבלי כב׳. בשבעת המחזורים הראשונים של הדף היומי היו לומדים לפי הדפוס הירושלמי, ולכן מס׳ הדפים היה 2702. מהסבב השמיני, הוחלט ללמוד את הדפוס של התלמוד הבבלי, ולכן מספר הדפים הפך להיות 2711.
משניות שנכנסו לסבב הדף היומי
הדף היומי הוא כאמור מיזם של לימוד התלמוד הבבלי. יחד עם זאת, סבב הלימוד כולל שתי מסכתות של משניות: קנים ומידות. למסכתות אלו אין תלמוד בבלי עליהן. לא ברור מדוע דווקא מסכתות אלו נכנסו לסבב ומסכתות אחרות לא (כמו למשל מסכת אבות או מסכתות מסדר זרעים). יש לשער שהסיבה העיקרית היא שמסכתות קנים ומידות הן חלק אינהרנטי מתוכן סדר קודשים, ואי לימודם ישאיר פער בידע על הסדר (להוציא למשל את מסכת אבות ועדויות שאין עליהן בבלי ולא נכנסו לסבב, אולם אינן עוסקות בנושאים ״נזיקיים״ קלאסיים). ייתכן והסיבה היא טכנית; בדפוס המקובל מסכתות אלו הודפסו בצמוד למסכת מעילה, ומיספורן הוא המשך ישיר שלה (הן אינן מתחילות מדף ב׳ אלא ממסיכות את המיספור של המסכת הקודמת).
נשים ודף יומי
כיום אלפי יהודים לומדים את הדף היומי; במסגרת עצמאית, בקבוצות ובשיעורים. עד היום נחגגו 13 סיומים של הש״ס במסגרת הדף היומי. סיום הש”ס העולמי הראשון לנשים התרחש בירושלים בשנת תש״ף, במעמד 3300 נשים.
מיזמים נוספים
בעקבות מיזם הדף היומי קמו מיזמי לימוד יומיים נוספים. בשנת 1979 הכריז האדמו״ר מגור על תחילת סבב הדף היומי הירושלמי. אורך הסבב הוא כארבע וחצי שנים. מיזמי לימוד נוספים הם הרמב״ם היומי – לימוד המשנה תורה של הרמב״ם. ולימוד משנה יומית, הלכה יומית ופרק תנ״ך יומי.