ארכיון מסכתות
תמורה
27 דפים
איך הדרן עוזרת לך ללמוד?
שיעור לכל דף
שיעור יומי (כ-40 דק’) עם הרבנית מישל פרבר, מתוך ארכיון הדף היומי. בגובה העיניים, בלי לוותר על עומק ומשמעות.
תזכורות מותאמות אישית
רוצה להתמיד? קבעי לעצמך תזכורות ועדכונים שיזכירו לך ללמוד, מתי שנוח לך.
העמקה
נתקלת בנושא מסקרן בתוך המסכת? שיעורי "עוד על הדף” יוכלו לפתוח לך עוד זוויות, עם פרשנויות, תכנים ותובנות מפי נשים.
מילון מושגים
לא בטוחה לגבי ביטוי או מושג? המילון שלנו כאן בדיוק בשביל הרגעים האלה, הסברים קצרים, פשוטים, שתוכלי להבין בשנייה ולהמשיך הלאה בלימוד.
האם המסכת מתאימה לי?
האזיני להקדמה של ד”ר איילת הופמן ליבסון, וגלי אם את מתחברת.
סיום מסכת = חגיגה!
השלמת מסכת? זה הזמן לציין ולהודות בעזרת מדריך ה”סיום” שלנו, תוכלי לחגוג את ההישג וההתמדה עם המשפחה והקהילה.
שאלות ותשובות
איך אני מתחילה?
לחצי על "התחילי עכשיו”, הירשמי (בחינם), והתחילי לסמן דפים שנלמדו, התקדמות, תזכורות.
אפשר גם בלי להירשם?
כן, אבל הרשמה עוזרת לך לעקוב, להתמיד ולהפוך לחלק מקהילת הלומדות של הדרן.
לא למדתי גמרא אף פעם. כדאי להתחיל פה?
בוודאי. את לא צריכה "רקע”. כל אחת התחילה באיזשהו דף. תוכלי לבחור מסכת שמתאימה למתחילות או להציץ בקורסים שלנו שמכינים אותך ללימוד.
איך אני מתמידה?
בחרי זמן קבוע, התחילי במסכת שמדברת אלייך ומשם המסע יפתח. אנחנו איתך.
אפשר לעשות "סיום”?
כמובן. סיום מסכת שלמה הוא רגע מרגש במיוחד ואנחנו נלווה אותך גם פה. טקסטים, רעיונות, השראה, הכל כבר מוכן לך. לך נותר רק ללמוד.
חינם לגמרי?
כן. אנחנו מאמינות שלימוד גמרא שייך לכל אחת. כל התכנים פתוחים, זמינים ונגישים ומועברים על ידי נשים תלמידות חכמות לקהילת נשים בארץ ובעולם שלומדות בדיוק כמוך.
אז מה נשאר?
רק להתחיל (:
השלמת מסכת? חגגי סיום!
זה לא סתם עוד ציון דרך – זה רגע של ניצחון והתמדה, של עומק, של חיבור.
איך נראה סיום?
קריאת טקסט `הדרן` , דברי תורה וכמובן גם קצת כיבוד וסעודה סביב השולחן.
רוצה לדעת איך עושים את זה?
מילון למסכת זו
כל מסע מתחיל בשפה. כאן תמצאי הסברים פשוטים למונחים ומושגים שכדאי להכיר ומופיעים במסכת הזו.
ירעה עד שיסתאב
ישנם מצבים שבהם לא ניתן להקריב את הבהמה שהוקדשה לקרבן, למשל כאשר אין בית מקדש או כשיש ספק האם היא קדושה. במצבים כאלה יש לתת לבהמה לרעות באופן חופשי עד שייפול בה מום, ובכל הזמן הזה היא אסורה בגיזה ובעבודה. לאחר שנפל בה מום שפוסל אותה להקרבה, אפשר לשחוט ולאכול אותה כחולין. במקרים מסוימים גם לאחר שנפל בה מום עדיין אסור לשחוט אותה, וצריך למכור אותה ולהשתמש בכסף כדי לקנות קרבן אחר.
תפוס לשון ראשון
במקרה שאדם אומר שני משפטים שונים וסותרים, ההנחה היא שהוא התכוון למשפט הראשון, והמשפט השני הוא חסר משמעות. למשל, כאשר אדם מקדיש שתי בהמות לשני קרבנות שונים, ואז מנסה להמיר כל אחת מהן בנפרד, אך באותה בהמה. במצב כזה נניח שהוא התכוון להמיר את הבהמה שעליה אמר את האמירה הראשונה, משום שהדיבור הראשון הוא הקובע.
קדשי מזבח וקדשי בדק הבית
קדושת מזבח חלה על דברים שמוקרבים על המזבח, כלומר בהמות או עופות, והם נקראים ‘קדשי מזבח’. קדושת בדק הבית חלה על כל דבר אחר שאדם מקדיש (גם בהמות, אם הן לא מוקדשות לשם קרבן ספציפי), והמקדיש צריך לתת את הדבר או את שוויו בכסף לגזבר בית המקדש. הגדרה מקבילה אך לא חופפת היא קדושת הגוף וקדושת דמים – קדשי מזבח קדושים בקדושת הגוף, וקדשי בדק הבית קדושים בקדושת דמים.
תמורה
במקרה שאדם הקדיש בהמה לקרבן מסוים ורצה להחליף אותה, ולכן הקדיש בהמה אחרת במקומה, הבהמה החדשה נקראת תמורה והפעולה של החלפת בהמה אחת באחרת נקראת המרה. הפעולה הזו אסורה (גם אם היא ממניעים טובים, למשל אם האדם רוצה להחליף את הבהמה לבהמה משובחת יותר), וכקנס שתי הבהמות, המקורית והמוחלפת, קדושות, ובלשון הפסוק "הוא ותמורתו יהיה קדש”.