יחידת הוראה
א”ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי וכי מאחר דאיתותב רבא הני תמרי דזיקא היכי אכלינן להו אמר ליה כיון דאיכא שקצים ורמשים דקא אכלי להו מעיקרא יאושי מיאש מנייהו יתמי דלאו בני מחילה נינהו מאי אמר ליה באגא בארעא דיתמי לא מחזקינן מוחזק ועומד מאי כרכתא מאי אמר ליה דאסירן:
מה היחס בין נוהג לבין החוק?
כיצד יש לנהוג כאשר המנהג הרווח בציבור סותר את הכתוב בספר?
מה היחס בין מנהג העולם הרווח להלכה?
מהו המתח בין המקרה הספציפי של הדקלים לבין האפשרות להוציא ממנו עקרון כללי? כיצד ניתן להבין את גבולות ההשלכה ממקרה פרטי להלכה רחבה?
מה משמעות הבחירה של הגמרא להביא דווקא את דוגמת היתומים? מהי העמדה החברתית המובעת כאן?
לאחר שנפסקה הלכה כאביי (יאוש שלא מדעת לא הוי יאוש) הסוגיה מקשה על כך מהנוהג שהיה מקובל בחברה- לאכול פירות שנשרו מהעץ, ללא אישור מהבעלים. הסוגיה מעמידה המקרה במציאות מסויימת, ומחדדת את המושג יאוש שלא מדעת.
אפשרות א – ניפוץ מיתוס
נשאל את התלמידות – האם האמנתן בפיית שיניים בילדותכן? מתי התגלתה לכן האמת? איך הרגשתן כשגיליתן?
דונו עם התלמידות:
אפשרות ב:
פתיחה דרך מקרה להמחשת הסוגיה –
סיפור- חבורה יוצאת לטיול, עוברת ליד מטע שעל הרצפה יש הרבה פירות שנשרו. האם מותר לאכול מהם? לשמוע את הדעות השונות והנימוקים לכל דעה. להוסיף שאלה- האם התשובה שלכן תשתנה אם נגיד שהבעלים הוא אדם יתום או חלש? ומה לגבי מקרה שהמטע מגודר ברשת למניעת כניסה של מזיקים?
אפשרות ג
נשתמש בסיפור "מה לשמחה בבית קברות” מתוך אתר "חכימא”. (אפשר גם את הסיפור הזה או הזה, שגם הם מתאימים)
אפשר לקרוא רק את החלק הראשון של הסיפור ולשאול את הבנות "מי לדעתכן צודק?”, ורק אח”כ לקרוא את החלק השני, או להשאיר אותו דווקא לסוף השיעור.
הסברת המושג ‘תמרי דזיקא’ עפ”י רש”י (שימו לב כי התוספות חולק על רש”י ומפרש את המונח אחרת)
"יאוש מעיקרא” הוא מצב שבו אדם מתייאש מרכושו עוד לפני שאיבד אותו בפועל. במקרה של התמרים – הבעלים יודע שברגע שהם ייפלו, יאכלו אותם שקצים. לכן, הוא כבר עכשיו מתייאש מכל תמר שייפול, עוד לפני שנפל או שידע על כך. ברגע שתמר נפל – הוא כבר נחשב הפקר, כי הבעלים התייאש ממנו מראש.
בחרו אחד מההורים (או דמות משמעותית אחרת במשפחה) וראיינו אותו על מקרה בו הוא/היא חוו מתח בין מנהג רווח מהבית בו גדלו (למשל, ממסורת סבא וסבתא או מהקהילה) לבין משהו חדש שלמדו (למשל, בשיעור, בספר, מהרב/הרבנית, או מתוך חקירה עצמאית).
לאחר הראיון – כתבו תיאור קצר (עד חצי עמוד) של הסיפור ששמעתן, כולל ההתלבטות, הדרך, והבחירה.
דיון מעניין הלכה למעשה שנעזר בסוגיה שלנו לפסוק בשאלה האם אפשר לקחת חפצים שהושארו בהוסטל ע”י הדיירים החוסים שהתגוררו שם.
ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.
פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.
תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.