חיפוש

בבא מציעא

סוגיות מס׳ 37-39

יחידת הוראה

גיל: 15-18
מקור:
עקרונות בתכנון הלמידה:
פתיח אפשרי
שאלות לחברותא
להעמקה ולדיון
להרחבה
הצעות לפעילויות
עזרי הוראה

אפשרות א:

זוג בקליפורניה גילה ב-2013 מטמון של מטבעות זהב בשווי 10 מיליון דולר בחצר ביתם מהמאה ה19. למי לדעתכן הכסף שייך? אם יגיע עכשיו צאצא של בעלי השטח מהמאה ה19 האם הוא יכול לטעון לבעלות? 

אפשרות ב:

איחרת לשיעור נהיגה. האם זה משנה למה איחרת?. האם הסיבה שבגללה איחרתי אמורה להשפיע על המורה לנהיגה?

  • המשנה מציגה שלושה מקרים של מציאה בכותל: גל וכותל ישן, כותל חדש (פנים וחוץ), וכותל בבית מושכר. תארו את הדין בכל אחד מהמקרים הללו, ולמי שייכת המציאה.
  • הגמרא מביאה ברייתא שנותנת טעם לדין מציאה בגל ובכותל ישן ("מִפְּנֵי שֶׁיָּכוֹל לוֹמַר לוֹ שֶׁל אֲמוֹרִיִּים הֵן”). מהי הקושיה שהגמרא מעלה על טעם זה ("אַטּוּ אֱמוֹרִים מַצְנְעִי, יִשְׂרָאֵל לָא מַצְנְעִי?”) ואיך היא מתורצת לבסוף ("לָא צְרִיכָא דִּשְׁתִיךְ טְפֵי”)?
  • רב אשי מציע סימן לזיהוי המטמין: "סַכִּינָא בָּתַר קַתָּא, וְכִיסָא בָּתַר שִׁנְצֵיהּ”. הסבירו את העיקרון שמאחורי סימן זה, ומה הוא מלמד אותנו על כוונת מי שהטמין את המציאה.
  • הגמרא מקשה על דברי רב אשי מתוך המשנה עצמה. מהי הסתירה שמוצאת הגמרא בין דבריו לבין חלוקת המשנה (פנים/חוץ)? וכיצד היא מתרצת זאת באמצעות אוקימתא ("מַתְנִיתִין בְּאוּדְדְרָא וּנְסָכָא”)?
  • הברייתא האחרונה קובעת: "אִם הָיָה כּוֹתֶל מְמוּלָּא מֵהֶן – חוֹלְקִין”. הגמרא מגיבה ב”פְּשִׁיטָא!”. מהו הדבר הנראה פשוט כל כך בעיני הגמרא? ומהו החידוש האמיתי שהברייתא באה ללמד לבסוף ("לָא צְרִיכָא, דִּמְשַׁפַּע בְּחַד גִּיסָא, מַהוּ דְּתֵימָא: אִשְׁתְּפוֹכֵי אִישְׁתְּפוּךְ, קָא מַשְׁמַע לַן”)?
  • הסוגיה משתמשת שוב ושוב באוקימתות ("לָא צְרִיכָא…”). מה החשיבות של כלי דיון זה בלימוד התלמוד? מה הוא מלמד אותנו על היחס של האמוראים ללשון המשנה ועל הדרך שבה הם פותרים קושיות?
  • דיני מציאה עוסקים בשאלת הייאוש של בעל החפץ. כיצד ההבחנות השונות בסוגיה זו (כמו סוג הכותל, מיקום המציאה בתוך הכותל, או זהות משכיר הבית) משפיעות על ההנחה האם הבעלים המקורי התייאש מהאבדה או לא?

הסוגיה למעשה מתייחסת לשני מתחים: עבר מול הווה, ופנים מול חוץ.

הסוגיה מתייחסת לשאלת העבר, ומכריעה שמה שמשנה הוא בעיקר ההווה של החפץ ולא העבר שלו. נוכל לשאול: מתי העבר משחק תפקיד? מתי הוא בכלל לא משנה, ומשנה רק התוצאה שבהווה? האם העבר תמיד משפיע?

בנוגע לשאלת הפנים והחוץ ניתן לשאול מה הם ה”חורים” בחיים שלנו, שבהם יש תעלה שמחברת בין הפנים והחוץ? כיצד נכריע מה שייך לפנימי ומה שייך לחיצוני? אפשר לקחת את השאלה לנושאים של זהות, ואפשר לבחון אותה גם בהקשרי פרטיות.

להרחבה על המציאות שבה מטמינים בתוך כתלים כדאי לקרוא במשנת ארץ ישראל

אפשר להביא פתקים קטנים ולרשום עליהם מה אני מביאה החוצה לחברה, ומה מביאה לתוך הבית?

 הישגים ומיומנויות:

רוצה לעקוב אחרי התכנים ולהמשיך ללמוד?

ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.

לנקות את כל הפריטים מהרשימה?

פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.

ביטול
מחיקה

האם את/ה בטוח/ה שברצונך למחוק פריט זה?

תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.

ביטול
מחיקה