יחידת הוראה
מַאי אַנְפּוּרְיָא? אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: כֵּלִים חֲדָשִׁים שֶׁלֹּא שְׂבָעָתַן הָעַיִן. הֵיכִי דָמֵי? אִי אִית בְּהוּ סִימָן – כִּי לֹא שְׂבָעָתַן הָעַיִן מַאי הָוֵי? אִי דְּלֵית בְּהוּ סִימָן – כִּי שְׂבָעָתַן הָעַיִן מַאי הָוֵי? לְעוֹלָם דְּלֵית בְּהוּ סִימָן – נָפְקָא מִינַּהּ לְאַהְדּוֹרֵי לְצוּרְבָּא מֵרַבָּנַן בִּטְבִיעוּת עֵינָא. שְׂבָעָתַן הָעַיִן – קִים לֵיהּ בְּגַוַּיְיהוּ וּמַהְדְּרִינַן לֵיהּ. כִּי לֹא שְׂבָעָתַן הָעַיִן – לָא קִים לֵיהּ בְּגַוַּיְיהוּ, וְלָא מַהְדְּרִינַן לֵיהּ, דְּאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: בְּהָנֵי תְּלָת מִילֵּי עֲבִידִי רַבָּנַן דִּמְשַׁנּוּ בְּמִלַּיְיהוּ – בְּמַסֶּכֶת, וּבְפוּרְיָא
הגמרא דנה בשאלה מה הם כלי אנפוריא, ומסבירה כי אלו כלים חדשים שאין בהם סימן. הגמרא מסבירה כי כלים שאינם חדשים ("ששבעתן העין”, כלומר היתה שהות להתבונן בהם) ניתנים להשבה גם ללא סימן, אם המאבד הוא תלמיד חכם שניתן לסמוך עליו, המזהה את הכלי על פי טביעת עין. הסוגיה מסתיימת בסיפור המאיר את הסוגיה באור נוסף, על אדם שאמינותו נפגמה בעניין קטן, והדבר העיד על כך שהוא חשוד על אמינות באופן כללי.
נבקש מכל תלמידה לבחור 3 תכונות של אדם שהיא תבטח בו. אפשר ליצור לוח שיתופי שכולן מעלות עליו, או לחלק לכל אחת 3 כרטיסים שתכתוב ותדביק בלוח של כולן, או שכל אחת תכתוב על הלוח
מאי כלי אנפוריא:
כדאי להנכיח את העובדה שגם הגמרא לא יודעת מה זה כלי כלי אנפוריא. זה מאפשר לדבר על זה משני כיוונים:
כדאי לשאול מה מוסיף הסיפור על הסוגיה שלמדנו. מדוע היה חשוב לגמרא להביא אותו דווקא כאן? זו הזדמנות טובה לדבר על היחס בין הלכה לבין אגדתא, וכיצד הן יכולות להשלים זו את זו ולחדד את המסר המרכזי של הסוגיה.
מה מלמדת אותנו הסוגיה על אמון ואמינות?
אפשר לפתח דיון בשאלה האם כולם צריכים להיות שווים בפני החוק. האם יש אנשים שלגביהם אפשר להחריג את החוק? מי הם? מדוע שנחריג אותם?
אפשר לפתוח דיון גם בשאלות האלו:
באיזו מידה המעשים שלנו משקפים את האישיות שלנו?
כיצד ניתן ללמוד ממעשים של אנשים אחרים על דמותם?
הצעה לפעילות:
אפשר להתייחס לכתבה הזו, שמספרת על שיטת הדירוג האזרחי בסין. בקצרה, השיטה מתגמלת אנשים שנשמעים יותר לחוק, והם זכאים להטבות ושירותים מטעם המדינה. ננסה להביא במהלך הדיון את שני הצדדים: גם התומך במהלך הסיני וגם המתנגד.
אפשרויות לשימוש בכתבה ולפיתוח העמדות השונות:
חשוב מאוד שהבנות יבינו שיש גם הגיון בהתחשבות באדם שיש לו רמת אמינות גבוהה וניתן לסמוך עליו שהוא שומר חוק. אפשר לעסוק בשאלה האם החוק הזה משקף את הרעיון שמביאה הגמרא, או שבבסיסו עומדים דווקא דברים אחרים?
ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.
פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.
תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.