חיפוש

בבא מציעא

סוגיה מס׳ 4 – הצגת המחלוקת בין אביי לרבא

יחידת הוראה

גיל: 15-18
מקור:
עקרונות בתכנון הלמידה:
פתיח אפשרי
שאלות לחברותא
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות
להרחבה
  1. נפתח בכתבה הזו, ונשאל: האם אדם שמוצא את חלקי הלגו האלו צריך להשיב אותם לחברה? נבקש מהתלמידות לנמק את עמדתן. כמובן, אפשר להביא גם סיפורים אקטואליים אחרים שעוסקים בשאלות דומות.
  1. חיבור אישי: ניתן לבקש מהתלמידות לשתף בסיפורי אבידה אישיים, או להביא חפץ הקרוב לליבן, כדי להמחיש את הקשר בין אדם לחפציו.

  2. ניתן לשאול מה החפץ הראשון שאתן זוכרות שהיה שלכן? (זה יכול להיות שמיכה וכדו’) מה הפך אותו לשלכן? מה איפשר את הפרידה ממנו? (את "ניתוק הבעלות”)
  1. מהו יאוש שלא מדעת? חפשו את ההגדרה ברשתות, ונסחו אותה לעצמכן במילים שלכן.
  2. מהי עמדתו של רבא בנוגע ליאוש שלא מדעת, ומה עמדתו של אביי? נסחו אותן לעצמכן. שימו לב שבשלב זה עוד לא צריך להבין את ההגיון מאחוריהן, אך כדאי להבין מה כל אחד מהם סובר.
  3. הגמרא פונה להציג 2 מקרים שבהם אביי ורבא לא חולקים. מלאו את הטבלה הבאה:

 

במילות הגמרא במילים שלך
המקרה הראשון שעליו אביי ורבא מסכימים
הנימוק המופיע בגמרא
המקרה השני שעליו אביי ורבא מסכימים
הנימוק המופיע
  1. לאחר שהסבירה הגמרא על מה מסכימים אביי ורבא, היא פונה להסביר את עמדתו של כל אחד מהם.
    • מהי עמדתו של רבא וכיצד הוא מנמק אותה? העזרו במילון ארמי-עברי במידת הצורך
    • מהי עמדתו של אביי וכיצד הוא מנמק אותה? העזרו במילון ארמי-עברי במידת הצורך
  • כדאי להדגיש לתלמידות שאביי רוצה לדעת בפועל שהמאבד התייאש, בעוד רבא מניח עליו כל מיני הנחות. כאן אפשר לשאול: כיצד מתייחסים אביי ורבא למצבו של האדם הפרטי, אל מול הנחה סביבתית-נורמטיבית? כפועל יוצא, ניתן להרחיב את הדיון ולשאול: אם רוב בני האדם מתייחסים למשהו כפסולת למשל, האם אני יכולה להניח שגם האדם שהפסולת שלו באמת לא מעוניין בה? ואם הוא שונה מכולם, ודווקא אוהב לאגור את הפסולת הזו?
  • אפשרות אחרת לדיון היא התייחסות לקשר בין האדם לחפצים שלו. כדאי לשאול את הבנות מה הופך חפץ לשלנו. לאילו חפצים אנחנו קשורים במיוחד ומדוע דווקא אליהם. נראה כי רבא סבור שאם חפץ אינו בעל סימן הוא פחות מזוהה עם בעליו, וניתן לנתק בקלות יחסית את הבעלות, גם ללא התודעה של הבעלים. לעומת זאת, יתכן שאביי סבור שהקשר בין אדם לחפציו לא מושפע מהניראות של החפץ, אלא רק מהתודעה המוחלטת של בעל החפץ והוויתור של האדם על חפציו.

ניתן להציג את כותרת המחלוקת של אביי ורבא, עוד מבלי להציג את חלקי הסוגיה שבהם מוסבר על מה הם אינם חולקים, ואת החלקים שמסבירים את עמדתם. בשלב זה ניתן לעצור, ולעודד את התלמידות לחשוב על הסוגיה בעצמן ולהציע דוגמאות. הדבר מאפשר פיתוח חשיבה תלמודית, ויתכן שחלק מהעמדות שהוצעו בכיתה יופיעו גם בגמרא.

לסיכום השיעור ניתן לייצר דיבייט, בו צד אחד צריך לייצג את עמדתו של רבא, בעוד הצד השני מחזיק בעמדתו של אביי.

  • להביא את התורה של ר’ נחמן על "אין יאוש בעולם כלל”.
  • לשלב שירים מודרניים העוסקים בנושא, כמו השיר של ישי ריבו.
 הישגים ומיומנויות:

רוצה לעקוב אחרי התכנים ולהמשיך ללמוד?

ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.

לנקות את כל הפריטים מהרשימה?

פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.

ביטול
מחיקה

האם את/ה בטוח/ה שברצונך למחוק פריט זה?

תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.

ביטול
מחיקה