יחידת הוראה
מה יוצר זיקה בין אדם לחפציו, ומה פורם את הזיקה הזו?
האם ניתן וכדאי להעזר במוסכמות חברתיות ,או שעלינו לבחון כל אדם לגופו?
האם ההלכה מנסה לברר כל מקרה לגופו או לנסח פרקטיקה רחבה שמתאימה למקרים רבים?
האם נקודת המבט החשובה היא נקודת המבט של המוצא או של המאבד?
סוגיה זו מציגה את המחלוקת בין רבא לאביי בנושא "יאוש שלא מדעת”. בעוד רבא סובר שניתן להניח שהמאבד ינתק בעתיד את הזיקה שלו מהחפץ, ולכן כבר בהווה החפץ נחשב הפקר, אביי דורש רמת וודאות גבוהה יותר.
לאורך הסוגיה נדון בשאלה מה העקרונות המרכזיים שעולים מכל אחת מהדעות, וממילא ביתרונות והחסרונות של כל אחת מהעמדות.
במילות הגמרא | במילים שלך | |
המקרה הראשון שעליו אביי ורבא מסכימים | ||
הנימוק המופיע בגמרא | ||
המקרה השני שעליו אביי ורבא מסכימים | ||
הנימוק המופיע |
ניתן להציג את כותרת המחלוקת של אביי ורבא, עוד מבלי להציג את חלקי הסוגיה שבהם מוסבר על מה הם אינם חולקים, ואת החלקים שמסבירים את עמדתם. בשלב זה ניתן לעצור, ולעודד את התלמידות לחשוב על הסוגיה בעצמן ולהציע דוגמאות. הדבר מאפשר פיתוח חשיבה תלמודית, ויתכן שחלק מהעמדות שהוצעו בכיתה יופיעו גם בגמרא.
לסיכום השיעור ניתן לייצר דיבייט, בו צד אחד צריך לייצג את עמדתו של רבא, בעוד הצד השני מחזיק בעמדתו של אביי.
ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.
פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.
תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.