חיפוש

בבא מציעא

סוגיה 28: משנה שניה בפרק

יחידת הוראה

גיל: 15-18
מקור:
עקרונות בתכנון הלמידה:
פתיח אפשרי
שאלות לחברותא ועזרי הוראה
להעמקה ולדיון
  • אפשרות אחת: תארו חפץ שאם תמצאו אותו אתן חושבות שתצטרכו להחזיר אותו, וחפץ שאם תמצאו אותו לא תצטרכו להחזיר.
  • אפשרות אחרת: כתבו מודעה על חפץ שאיבדתן. דרך המודעות נראה את המאפיינים הייחודיים לחפצים שלנו. איך בחרנו לתאר את החפץ? מה היה נראה לנו כללי מדי ולכן לא שימושי? מה הגדרנו כייחודי?
  • נשחק משחק: נניח כמה חפצים זהים על שולחן, ומתנדבת תתבקש לצאת ונעלים את אחד החפצים. כשתשוב נבקש ממנה לזהות מה החפץ שנעלם. נשאל: איך זיהית? הוראת הטקסט

 

  • המשנה פותחת עם מקרים שבהם יש חובת הכרזה. מהו העיקרון המשותף לכל המקרים? (רמז: שימו לב לניסוח "בכלי” ו”בכיס”).
  • המשנה מציגה מקרים של מציאת "צִבּוּרֵי פֵירוֹת” ו”צִבּוּרֵי מָעוֹת”. מהו ההבדל בין מקרים אלו לבין מציאת מטבעות בודדות או פירות בודדים?מדוע דווקא ב”ציבורים” יש חובת הכרזה?
  • המשנה מזכירה גם "שְׁלֹשָׁה מַטְבְּעוֹת זֶה עַל גַּב זֶה”. מה מיוחד במקרה זה, ואיזה "סימן” ניתן ללמוד מכך? מדוע מדובר דווקא בשלושה מטבעות?
  • המשנה מסיימת עם רשימה של חפצים ספציפיים (כרכים, כיכרות, כדי יין/שמן). מה מאפיין את כל החפצים הללו, ולמה נראה שהם נחשבים כבעלי סימן?

קישור להורדת כרטיסיות מעוצבות של שאלות החברותא, ששת ההישגים ותרשים הסוגיה:

https://www.canva.com/design/DAGwuxAnO5g/1ZLTWooAlTmpr95hG3O1og/edit?utm_content=DAGwuxAnO5g&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

  • ניתן לזהות את הדברים שהופכים את החפצים לייחודיים: מיקום, מנח מסוים, מספר ועוד. מדוע דווקא אלו לדעתכן? 
  • ננסה לפתח דיון בקשר שלנו עם החפצים שלנו: כאשר אנחנו טורחות לסדר חפצים בצורה מסוימת זה מעיד שיש לנו עניין בחפצים האלו. שאנחנו משקיעות בהן. 
  • מהו הסימן המובהק? מה מאפיין את כל סוגי המציאות שהמשנה מציינת כ”חייב להכריז”? נסו למצוא מכנה משותף לכל המקרים המפורטים.
    • השוואה: בהינתן שמשניות קודמות (במסכת בבא מציעא) עוסקות במציאות שאין בהן סימן, מה ההבדל העקרוני בינן לבין המקרים המוזכרים במשנה זו?
  • חשיבות הכלי/הכיס: מדוע במקרה של "פירות בכלי” ו”מעות בכיס” המשנה מדגישה את הכלי והכיס, בעוד שבמקרים אחרים (כמו "ציבורי פירות”) היא מתייחסת ישירות לפריטים עצמם?
  • הבחנה במטבעות: המשנה מזכירה "ציבורי מעות” ו”שלושה מטבעות זה על גב זה”. האם יש הבדל במצבים אלו מבחינת הסימן? מה משמעות המיקום ("זה על גב זה”) לעומת הצבירה הכללית?
  • השפעת המיקום: מדוע המשנה מציינת ספציפית "כריכות ברשות היחיד”, אך לא מציינת מיקום דומה לגבי "כדי יין וכדי שמן”? האם למיקום יש תמיד חשיבות?
 הישגים ומיומנויות:

רוצה לעקוב אחרי התכנים ולהמשיך ללמוד?

ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.

לנקות את כל הפריטים מהרשימה?

פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.

ביטול
מחיקה

האם את/ה בטוח/ה שברצונך למחוק פריט זה?

תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.

ביטול
מחיקה