חיפוש

בבא מציעא

סוגיה 28 – משנה שניה בפרק

יחידת הוראה

גיל: 15-18
מקור:
עקרונות בתכנון הלמידה:
פתיח אפשרי
שאלות לחברותא
להעמקה ולדיון
  • אפשרות אחת: תארו חפץ שאם תמצאו אותו אתן חושבות שתצטרכו להחזיר אותו, וחפץ שאם תמצאו אותו לא תצטרכו להחזיר.
  • אפשרות אחרת: כתבו מודעה על חפץ שאיבדתן. דרך המודעות נראה את המאפיינים הייחודיים לחפצים שלנו. איך בחרנו לתאר את החפץ? מה היה נראה לנו כללי מדי ולכן לא שימושי? מה הגדרנו כייחודי?
  • נשחק משחק: נניח כמה חפצים זהים על שולחן, ומתנדבת תתבקש לצאת ונעלים את אחד החפצים. כשתשוב נבקש ממנה לזהות מה החפץ שנעלם. נשאל: איך זיהית? הוראת הטקסט

שאלות לפענוח המשנה

שלב 1: הבנה וזיהוי

  1. זיהוי פריטים: ערכו רשימה של כל הפריטים שהמשנה מציינת כי יש "להכריז” עליהם.
    • שאלה משלימה: מהי הפעולה הנדרשת מהמוצא ביחס לפריטים אלו, לפי המשנה?
  2. צירופי מילים: המשנה משתמשת בצירופים כמו "פירות בכלי”, "מעות בכיס”. מה ההבדל בין צירופים אלו לבין "כלי כמו שהוא” או "כיס כמו שהוא”? נסו לנסח את ההבדל במילים שלכם.
  3. תיאורי מיקום/צורה: המשנה מזכירה תיאורים כמו "שלושה מטבעות זה על גב זה” ו”כריכות ברשות היחיד”. מה חשיבותו של התיאור המדויק בכל אחד מהמקרים הללו?
  4. מקרים ספציפיים: המשנה מזכירה "כיכרות של בעל הבית” ו”גיזי צמר הלוקחין מבית האומן”. מה מייחד כל אחד מהמקרים הללו? מאין נלקח כל פריט?

שלב 2: העמקה ויישום

  1. איתור הסימן: נניח שאתם מוצאים בשוק:
    • שק תפוחי אדמה סתמי.
    • שק תפוחי אדמה ועליו מודבקת מדבקה ייחודית עם שם החנות.
    • איזו מציאה, אם בכלל, תחייב אתכם להכריז לפי עקרונות המשנה? נמקו את תשובתכם.
  2. מקרה בוחן: מצאתם ברחוב חבילה סגורה ועטופה. כיצד הייתן פועלות על פי עקרונות המשנה? האם יש הבדל אם החבילה נמצאה בחצר בית פרטי?
  3. הכללת עקרונות: לו הייתם צריכים לנסח כלל אצבע אחד מתוך המשנה הזו, מהו הדבר העיקרי שהיא מלמדת אותנו לגבי חובת הכרזת אבידה?
  4. חשיבה ביקורתית: מדוע לדעתכן חכמים טרחו לפרט כל כך את המקרים הללו? מהי המטרה העמוקה יותר מאחורי חובת הכרזה על פי סימנים?

 

ניתן לזהות את הדברים שהופכים את החפצים לייחודיים: מיקום, מנח מסוים, מספר ועוד. מדוע דווקא אלו לדעתכן? 

ננסה לפתח דיון בקשר שלנו עם החפצים שלנו: כאשר אנחנו טורחות לסדר חפצים בצורה מסוימת זה מעיד שיש לנו עניין בחפצים האלו. שאנחנו משקיעות בהן. 

  1. מהו הסימן המובהק? מה מאפיין את כל סוגי המציאות שהמשנה מציינת כ”חייב להכריז”? נסו למצוא מכנה משותף לכל המקרים המפורטים.
    • השוואה: בהינתן שמשניות קודמות (במסכת בבא מציעא) עוסקות במציאות שאין בהן סימן, מה ההבדל העקרוני בינן לבין המקרים המוזכרים במשנה זו?
  2. חשיבות הכלי/הכיס: מדוע במקרה של "פירות בכלי” ו”מעות בכיס” המשנה מדגישה את הכלי והכיס, בעוד שבמקרים אחרים (כמו "ציבורי פירות”) היא מתייחסת ישירות לפריטים עצמם?
  3. הבחנה במטבעות: המשנה מזכירה "ציבורי מעות” ו”שלושה מטבעות זה על גב זה”. האם יש הבדל במצבים אלו מבחינת הסימן? מה משמעות המיקום ("זה על גב זה”) לעומת הצבירה הכללית?
  4. השפעת המיקום: מדוע המשנה מציינת ספציפית "כריכות ברשות היחיד”, אך לא מציינת מיקום דומה לגבי "כדי יין וכדי שמן”? האם למיקום יש תמיד חשיבות?


 הישגים ומיומנויות:

רוצה לעקוב אחרי התכנים ולהמשיך ללמוד?

ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.

לנקות את כל הפריטים מהרשימה?

פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.

ביטול
מחיקה

האם את/ה בטוח/ה שברצונך למחוק פריט זה?

תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.

ביטול
מחיקה