חיפוש

בבא מציעא

סוגיות 34-35: מצא בכותל

יחידת הוראה

גיל: 15-18
מקור:
עקרונות בתכנון הלמידה:
פתיח אפשרי
שאלות לחברותא ועזרי הוראה
להעמקה ולדיון
הצעות לפעילויות

אפשר לפתוח בסרטון הזה, שמציג משפחה צופה באריות שמפילים ג’ירפה. האם לדעתכן המשפחה היתה צריכה להתערב? (למשל באמצעות צפירה חזקה שאולי היתה מבריחה את האריות, או נסיעה לכיוון)

  • זיהוי והגדרה:
    • לפי המשנה, באילו מקומות מצאו את הגוזלות המקושרים?
    • מהו הדין הראשוני שקובעת המשנה לגביהם? מה המשמעות המעשית של דין זה? (האם מותר לו לקחת אותם, או אסור?).
  • הבנת ההיגיון הראשוני:
    • הגמרא שואלת: "מאי טעמא?” – מהי הסיבה ההגיונית לדין המשנה לגבי הגוזלות? נסו להסביר את ההיגיון הראשוני שהגמרא מציגה.
  • חשיבה ביקורתית על מושג הסימן:
    • הגמרא מקשה על הדין של גוזלות מקושרים: "ואמאי, להוי קשר סימנא!” – מדוע שאופן הקשירה לא ייחשב לסימן זיהוי מספיק?
    • כיצד הגמרא מתרצת קושיה זו? מה אנחנו לומדים מכאן על הגדרה של "סימן” בהלכה? (מתי קשירה תיחשב סימן ומתי לא?).
  • ניתוח תלות המקום בסימן:
    • הגמרא ממשיכה ומקשה: "ולהוי מקום סימן!”. הסבירי את הקושיא
    • כיצד רב עוקבא בר חמא מתרץ זאת?
    • תירוץ זה של רב עוקבא ("במידדין”) יוצר קושיה חדשה. מהי הקושיא?
  • הגמרא מסיימת בקביעה: "הווה ליה ספק הינוח, ורבי אבא בר זבדא אמר רב: כל ספק הינוח – לכתחילה לא ייטול, ואם נטל – לא יחזיר”.
    • נסו להסביר את המושג "ספק הינוח” במקרה זה.
    • מהי ההכרעה ההלכתית הסופית של רב אבא בר זבדא בשם רב? (לגבי ספק הינוח).
  • שאלת אתגר: כיצד הדיון על גוזלות מקושרים וכללי ה”סימן” ו”ספק הינוח” תורמים להבנה עמוקה יותר של מושג ה”ייאוש” בהלכה, ושל הגבול בין מציאה מותרת למציאה שאסור ליגוע בה?

קישור להורדת כרטיסיות מעוצבות של שאלות החברותא, ששת ההישגים ותרשים הסוגיה:

כדאי לפתח דיון בשאלה מתי ראוי להושיט עזרה, ומתי הושטת עזרה או התערבות רק מפריעים לסיטואציה. האם כאשר אני מתערבת אני תמיד באמת עוזרת? מתי לא?

  • אפשר לנסות להמחיש את המונח "גוזלות מקושרים”, ולהציע לתלמידות ליצור תמונה של הסיטואציה בבינה מלאכותית
  • אפשר להציע לתלמידות לנסח: אם היית מנסה להציע הנחיות לתלמידות אחרות מתי להתערב ומתי לא, מה היית מציעה?
 הישגים ומיומנויות:

רוצה לעקוב אחרי התכנים ולהמשיך ללמוד?

ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.

לנקות את כל הפריטים מהרשימה?

פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.

ביטול
מחיקה

האם את/ה בטוח/ה שברצונך למחוק פריט זה?

תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.

ביטול
מחיקה