יחידת הוראה
שְׁלֹשָׁה מַטְבְּעוֹת זֶה עַל גַּב זֶה. אָמַר רַבִּי יִצְחָק מַגְדְּלָאָה: וְהוּא שֶׁעֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִין. תַּנְיָא נָמֵי הָכִי: מָצָא מָעוֹת מְפוּזָּרוֹת – הֲרֵי אֵלּוּ שֶׁלּוֹ, עֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִים – חַיָּיב לְהַכְרִיז. וְאֵלּוּ הֵן עֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִים? שְׁלֹשָׁה מַטְבְּעִין זֶה עַל גַּב זֶה. הָא גּוּפַהּ קַשְׁיָא: אָמְרַתְּ מָצָא מָעוֹת מְפוּזָּרוֹת הֲרֵי אֵלּוּ שֶׁלּוֹ, הָא מְשַׁלְחֲפִי שַׁלְחוֹפֵי חַיָּיב לְהַכְרִיז! אֵימָא סֵיפָא: עֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִין חַיָּיב לְהַכְרִיז, הָא מְשַׁלְחֲפִי שַׁלְחוֹפֵי הֲרֵי אֵלּוּ שֶׁלּוֹ! תָּנָא כֹּל שֶׁאֵין עֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִין – מְפוּזָּרוֹת קָרֵי לְהוּ. אָמַר רַבִּי חֲנִינָא: לֹא שָׁנוּ אֶלָּא שֶׁל שְׁלֹשָׁה מְלָכִים, אֲבָל שֶׁל מֶלֶךְ אֶחָד אֵינוֹ חַיָּיב לְהַכְרִיז. הֵיכִי דָמֵי? אִי דַּעֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִין – אֲפִילּוּ שֶׁל מֶלֶךְ אֶחָד נָמֵי, וְאִי דְּאֵין עֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִין – אֲפִילּוּ שֶׁל שְׁלֹשָׁה מְלָכִים נָמֵי לָא! אֶלָּא אִי אִתְּמַר, הָכִי אִתְּמַר: לֹא שָׁנוּ אֶלָּא שֶׁל מֶלֶךְ אֶחָד כְּעֵין שְׁלֹשָׁה מְלָכִים, אֲבָל שֶׁל מֶלֶךְ אֶחָד אֵינוֹ חַיָּיב לְהַכְרִיז. וְהֵיכִי דָּמֵי דַּעֲשׂוּיִין כְּמִגְדָּלִים? רְוִיחָא תַּתָּאָה וּמְצִיעָא עִילָּוֵיהּ וְזוּטָא עִילָּוֵיהּ מְצִיעָא. דְּאָמְרִינַן: אַנּוֹחֵי אַנְחִינְהוּ. אֲבָל שֶׁל מֶלֶךְ אֶחָד, דְּכוּלְּהוּ כִּי הֲדָדֵי נִינְהוּ אַף עַל גַּב דְּמַנְּחִי אַהֲדָדֵי – הֲרֵי אֵלּוּ שֶׁלּוֹ, אֵימַר: אִתְרְמוֹיֵי אִתְרְמִי וּבַהֲדֵי הֲדָדֵי נְפוּל. וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר: אֲפִילּוּ שֶׁל מֶלֶךְ אֶחָד נָמֵי מַכְרֵיז. מַאי מַכְרֵיז? מִנְיָן. מַאי אִירְיָא תְּלָתָא? אֲפִילּוּ תְּרֵין נָמֵי. אָמַר רָבִינָא: טִבְעָא מַכְרֵיז. בָּעֵי רַבִּי יִרְמְיָה: כְּשֵׁיר, מַהוּ? כְּשׁוּרָה, מַהוּ? כַּחֲצוּבָה, מַהוּ? כְּסוּלָּם, מַהוּ? פְּשׁוֹט מֵהָא חֲדָא, דְּאָמַר רַב נַחְמָן אָמַר רַבָּה בַּר אֲבוּהּ: כֹּל שֶׁאִילּוּ מַכְנִיס לָהֶ[ן] קֵיסָם בֵּינֵיהֶן וְנוֹטְלָם בְּבַת אַחַת, חַיָּיב לְהַכְרִיז. בָּעֵי רַב אָשֵׁי: כְּאַבְנֵי בֵּית קוּלִיס, מַהוּ? תָּא שְׁמַע, דְּתַנְיָא: מָצָא מָעוֹת מְפוּזָּרוֹת – הֲרֵי אֵלּוּ שֶׁלּוֹ, כְּאַבְנֵי בֵּית קוּלִיס – חַיָּיב לְהַכְרִיז. וְאֵלּוּ הֵן אַבְנֵי בֵּית קוּלִיס: אַחַת מִכָּאן וְאַחַת מִכָּאן וְאַחַת עַל גַּבֵּיהֶן. תָּנוּ רַבָּנַן: הַמּוֹצֵא סֶלַע בְּשׁוּק, וּמְצָאוֹ חֲבֵירוֹ וְאָמַר: שֶׁלִּי הִיא, חֲדָשָׁה הִיא, נִירוֹנִית הִיא, שֶׁל מֶלֶךְ פְּלוֹנִי הִיא – לֹא אָמַר כְּלוּם. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא אֲפִילּוּ שְׁמוֹ כָּתוּב עָלֶיהָ – לֹא אָמַר כְּלוּם. לְפִי שֶׁאֵין סִימָן לְמַטְבֵּעַ. דְּאָמַר: דִּלְמָא אַפּוֹקֵי אַפְּקַהּ וּמֵאִינִישׁ אַחֲרִינָא נְפַל.
סוגיה זו עוסקת בשאלה מתי מציאת מעות (מטבעות) מחייבת את המוצא להכריז עליהן. בתחילה מבדילה הגמרא בין מעות מפוזרות (שאין חובה להכריז עליהן) לבין מעות עשויות כמגדל, שהן בעלות סימן ולכן יש להכריז. בהמשך, הסוגיה מבררת מהי צורת "מגדל” המחייבת הכרזה, דנה במשמעות הגיוון בין מטבעות (של מלכים שונים), ובוחנת מה בדיוק נחשב לסימן – הסידור? צורת ההנחה? הגיוון? או אולי מספר המטבעות. הסוגיה מעלה שאלות על גבולות האחריות האישית של האדם ועל גבולות חובת ההשבה.
פתיחה הקשורה לשאלה המהותית:
פתיחה הקשורה לתוכן עצמו:
יש לשים לב כי הסוגיה מורכבת מכמה דיונים קטנים, ניתן לראות זאת בדפי תכנון הסוגיה, יהיה נכון ללמד את הסוגיה כיחידה אחת אך בחלקים קטנים כך שיהיה ברור לתלמידות כל פעם מתי מתחיל דיון חדש סביב הטקסט.
אחת מהנחות היסוד של הסוגיה היא כי כל מלך היה טובע מטבע משלו שהיה שונה בגודל ובנראות מהמלך הקודם ולכן שלושה מלכים המסודרים אחד על גבי השני מהווים סימן. שלושה מטבעות של אותו מלך יכולים להיחשב כשלושה מלכים אם הם בגדלים שונים. הזדמנות נהדרת להיעזר ברש”י שמסביר בבהירות את ההיגיון.
כדאי אולי להראות בכיתה תמונות של מטבעות עתיקים עם תמונות מלכים עליהם.
רוב הסוגיה עוסקת בצורות שונות של הנחת כסף היכולות לשמש כסימן, ולכן מחייבות את האדם להשיב את האבידה. דווקא משום כך מעניינת בחירתה של הגמרא לסיים את הדיון בברייתא הקובעת שלמטבע כשלעצמו אין סימן, ולכן הוא שייך למוצא. ניתן לדון עם התלמידות בבחירה הזו: מה היחס בין הברייתא לבין שאר הסוגיה? מדוע בחרה הגמרא לשבץ את הברייתא הזו דווקא כאן? חתימה זו מדגישה את המתח שאיתו פתחנו את השיעור– הגבול שבין אחריות האדם להשיב את ממון חברו לבין גבול הסבירות והיכולת לזהות בעלות.
דף מספר 31
דף מספר 32
דף מספר 33
ניתן לקרוא תשובות הלכתיות מימינו על מציאת כסף ברחוב ומה הדין. מעניין יהיה לראות הבדלים בין התשובות, למשל בין הרב שמואל אליהו המבקש מהאדם להתאמץ לפני שהוא מחליט שהכסף שלו לתשובתו של הרב ידידיה לוי, כיצד משפיע תיאור המקרה על פסיקת ההלכה? כיצד כל אחד מהפוסקים תופס כסף? האם יש ביניהם הבדל בתפיסה ההלכתית או שאלו רק מקרי מציאות שונים?
מדוע כסף הוא מתעתע מבחינת השבת אבידה?
כמה אחריות יש לאדם כאשר הוא מוצא כסף להחזירו?
האם זה משנה מה הסכום אותו הוא מוצא?
נבקש מכל תלמידה ליצור תמונה בai המתארת סיטואציה בה אדם מוצא כסף שמונח בצורה מסוימת
את התמונות נאסוף לחידון (kahoot או כל כלי החביב עליכן) והתלמידות יצטרכו להצביע האם בסיטואציה הזו האדם מחוייב להשיב את הכסף או שהכסף שייך לו? אפשר כמובן לערוך דיון קצר מידי פעם.
מאמר של הרב ד”ר יוסף סלוטניק המנתח את מגמת סתמא דגמרא בסוגייתנו (בתוך כך, מנתח באופן ברור את סוגייתנו ואת היחס בין המשנה, התוספתא והאמוראים השונים).
ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.
פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.
תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.