מוכנים להתחיל?
הדף היומי – עבודה זרה עו / 02.09.2025 / ט׳ באלול תשפ״ה
מוכנים להתחיל?
המרכז הרוחני בבל היה קיים עוד לפני סיום עריכת המשנה. כך למשל, ידוע שהתנא הילל הזקן עלה מבבל. יחד עם זאת, לאחר חתימת המשנה ומותו של רבי יהודה הנשיא המרכז הרוחני בבבל עלה בחשיבותו מאוד והפך להיות המרכז המוביל. ישנם שני הסברים עיקריים לעליית המרכז הבבלי. ההסבר הראשון הוא מותו של המנהיג הרוחני והפוליטי – רבי יהודה הנשיא. ההסבר השני הוא שהמצב הכלכלי והמדיני בארץ התדרדר ובעקבות זאת החלה הגירה גדולה לבבל.
ראשוני האמוראים שלקחו חלק בהפיכת בבל למוקד רוחני הוא האמורא רבי אבא הנודע בכינויו ״רב״. רבי אבא ירד לבבל והקים ישיבה בעיר קטנה בשם סורא. רבי אבא הקים ישיבה דווקא בעיר קטנה ולא בעיר מרכזית בבל היא כדי לא לפגוע בחכמי בבל שהיו אז באותה תקופה. ישיבת סורא הפכה במהרה למוקד חשוב ללימוד תורה, ותלמידים רבים הגיעו ללמוד בה. לאחר מספר שנים, האמורא שמואל (שהיה בן דודו של רב) הקים ישיבה נוספת בנהרדעא (בהמשך עברה לפומבדיתא) אשר היוותה מעין ״מתחרה״ לישיבה בסורא.
אם כן, מנהיגי הדור הראשון של אמוראי בבל היו רב ושמואל, אחרי מותם המשיכו לבלוט לרוב שני חכמים בדור שהנהיגו את המרכזים הרוחניים: רב הונא ורב יהודה, רבה ורב יוסף, אביי ורבא ועוד. בדור השישי לאמוראים בלט האמורא רב אשי, שהיה ראש ישיבת סורא. רב אשי החל בפרויקט זהה לשל רבי יהודה הנשיא; עריכת החומר האמוראי וסידורו. בשונה מעריכת המשנה, פרויקט זה הכיל כמות חומר עצומה בהרבה. לאחר פטירתו של רב אשי, האמורא רבינא המשיך את תפקידו. שני אמוראים אלו ידועים כמסכמים את תקופת האמוראים, ומכונים ״סוף הוראה״.
כמאה שנים לאחר תחילת עריכת הגמרא ע״י רב אשי ורבינא, חכמים המשיכו ללמוד את הגמרא ולערוך אותה. חכמים אלו נקראים ״סבוראים״, והם אלו שגיבשו את הגמרא כפי שהיא נמצאת בידינו היום.
כפי שהתרחש בבבל, גם בארץ ישראל החלה תקופה אמוראית של פירוש המשנה. ראשוני אמוראי ארץ ישראל היו רבי יהושע בן לוי, וילדיו של רבי חייא; חזקיה ורבי יהודה. האמורא הארצישראלי הבולט ביותר היה רבי יוחנן. רבי יוחנן כיהן כראש ישיבה בטבריה ופיתח את הלימוד בארץ ישראל. גדולתו של רבי יוחנן הובילה לכך שגם בישראל וגם בבבל הוא הוכר כגדול הדור, עד כדי כך שדעתו הייתה חשובה מדעת רב ושמאל יחד. כמו כן, רבים הגיעו ללמוד מפיו מהארץ ומבבל. רבי שמעון לקיש הנקרא ״ריש לקיש״ היה בן זוגו ללימוד הידוע של רבי יוחנן ואחד מאמוראי ארץ ישראל החשובים.
התלמוד הירושלמי נערך באיזור מאה ה-4, ועריכתו מיוחסת בעיקרה לרבי יוחנן. הסיבות לעריכת התלמוד הירושלמי בשלב יחסית מוקדם (כשני דורות לפני הבבלי) הן התדרדרות קשה במצב הכלכלי והמדיני שגרמה להתדרדרות מצב לימוד התורה. התלמוד הירושלמי נערך ככל הנראה בטבריה, אך נקרא ירושלמי משום שלאורך השנים היה נהוג לכנות את ארץ ישראל ירושלים.
ישנם מספר הבדלים בולטין בין התלמוד הבבלי לירושלמי:
זה לא סוד שהתלמוד הבבלי תופס מקום מרכזי יותר בלימוד התורה ובפסיקת ההלכה. מאז ומתמיד התלמוד הבבלי הוא זה שנלמד בישיבות, והוא זה שמשמש לפסיקת הלכה.
ישנן מספר סיבות לכך:
השליחים – ״נחותי״
לאורך השנים, התקיים קשר מתמיד בין מרכז הרוח בארץ ישראל לבבל. באותה תקופה היו אנשים שנקראו ״נחותי״ (״יורדים״ בארמית) שתפקידם היה להעביר חידושים שנלמדו מארץ ישראל לבבל. דוגמאות לשליחים בולטים הם עולא ורבה בר בר חנה.
התואר ״רב״ ו״רבי״
סמיכה רשמית לרבנות היה ניתן לעשות רק בארץ ישראל. לכן, אמוראי בבל מכונים ״רב״, ולא ״רבי״.
מדוע בירושלמי כמעט ואין דברי אגדה?
לעומת הבבלי, בירושלמי כמעט ואין דברי אגדה. ניתנו שני הסברים עיקריים לכך; הראשון הוא שבאותה תקופה חכמי ארץ ישראל הרבו כ״כ לעסוק באגדה כך שהיה מספיק חומר להיווצרות קבצים נפרדים (כמו המדרש רבה). השני הוא שתלמוד הבבלי חותר כמה שיותר להגיע להלכה, ולכן אין בו מקום לדברי אגדה.
ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.
פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.
תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.