חיפוש

עירובין ה

רוצה להקדיש שיעור?

podcast placeholder

0:00
0:00




תקציר

השיעור היום מוקדש על ידי שרה ברלוביץ לעילוי נשמת אמה קילא בת יהודה ז”ל. היא היתה שמחה לדעת שבתה לומדת דף יומי!

אם הקורה למעלה מעשרים אמה או למטה מעשרה טפחים, כמה אמור להיות השטח שבו מתקנים את הגובה? רב יוסף ואביי חולקים בשני המקרים. אביי  מנסה להביא הוכחות לדבריו ורב יוסף מסביר את הדברים לשיטתו. אם יש קיר שבולט לתוך המבוי, האם זה יכול לשמש כלחי או לא? לפי רב הונא תלוי בגודל הבליטה. רב הונא בריה לרב יהושע מצמצם את דברי רב הונא ואומר שיש מקרים שאין צורך ללחי (במקרה שיש קיר בקיר של המבוי) אם העומד מרובה על הפרוץ. ואפשר ללמוד את זה מקל וחומר מחצר. למה חצר חמור – אולי נגיד שמבוי חמור מחצר?

כלים

עירובין ה

וּמַאן דְּאָמַר אַרְבָּעָה, קָסָבַר: אָסוּר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ תַּחַת הַקּוֹרָה!

And the one who said four handbreadths holds that the alleyway is considered as if it were sealed from the inside edge of the cross beam, and consequently it is prohibited to utilize the area beneath the cross beam. As the area beneath the cross beam is not part of the alleyway, a significant demarcation, i.e., one of four handbreadths, is required within the alleyway itself.

לָא, דְּכוּלֵּי עָלְמָא קָסָבְרִי מוּתָּר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ תַּחַת הַקּוֹרָה, וּבְהָא קָא מִיפַּלְגִי: מָר סָבַר קוֹרָה מִשּׁוּם הֶיכֵּר, וּמָר סָבַר קוֹרָה מִשּׁוּם מְחִיצָה.

The Gemara rejects this explanation: No, everyone agrees that it is permitted to utilize the area beneath the cross beam, and they disagree with regard to this: This Master, Rav Yosef, holds that a cross beam functions in an alleyway as a conspicuous marker that demarcates the alleyway from the public domain, and consequently a mere handbreadth is sufficient, as even a handbreadth is sufficiently conspicuous. And this Master, Abaye, holds that a cross beam serves as a partition, and a partition is not effective for an area of less than four handbreadths. The principle that an outer edge descends and seals the alleyway does not apply if the beam is higher than twenty cubits. In order for it to be considered a partition, there must be at least four handbreadths that are less than twenty cubits beneath the cross beam.

וְאִיבָּעֵית אֵימָא, דְּכוּלֵּי עָלְמָא קוֹרָה מִשּׁוּם הֶיכֵּר, וְהָכָא — בְּהֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה וּבְהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה קָא מִיפַּלְגִי, דְּמָר סָבַר אָמְרִינַן הֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה כְּהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה, וּמָר סָבַר לָא אָמְרִינַן הֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה כְּהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה.

The Gemara proposes an alternative explanation: And if you wish, say instead that everyone agrees that a cross beam serves as a conspicuous marker, and here they disagree with regard to the relationship between a conspicuous marker below, i.e., the raised area of the alleyway, and a conspicuous marker above, i.e., the cross beam. This Master, Rav Yosef, holds that we say that the halakha that governs the conspicuous marker below is like the halakha that applies to the conspicuous marker above, and one handbreadth suffices. And this Master, Abaye, holds that we do not say that the halakha that governs the conspicuous marker below is like the halakha that applies to the conspicuous marker above. The lower sign must be more prominent and extend four handbreadths.

וְאִיבָּעֵית אֵימָא: דְּכוּלֵּי עָלְמָא אָמְרִינַן: הֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה כְּהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה, וְהָכָא בִּגְזֵירָה שֶׁמָּא יִפְחוֹת קָמִיפַּלְגִי.

The Gemara proposes yet another explanation of the amoraic dispute: And if you wish, say instead that everyone agrees that we say that fundamentally, the halakha that governs the conspicuous marker below is like the halakha that applies to the conspicuous marker above, and even a handbreadth should suffice. But here they disagree whether the Sages decreed that four handbreadths are necessary, lest people treading upon it will erode and diminish the raised area. Rav Yosef is not concerned that it will be diminished and therefore holds that a raised area of a handbreadth is sufficient, whereas Abaye is concerned that the raised area of a handbreadth will erode to less than a handbreadth, rendering it inconspicuous, and the alleyway will come to be utilized in a prohibited manner.

הָיָה פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה טְפָחִים וְחָקַק בּוֹ לְהַשְׁלִימוֹ לַעֲשָׂרָה, כַּמָּה חוֹקֵק? כַּמָּה חוֹקֵק?! כַּמָּה דִּצְרִיךְ לֵיהּ! אֶלָּא מִשְׁכּוֹ בְּכַמָּה? רַב יוֹסֵף אָמַר: בְּאַרְבָּעָה, אַבָּיֵי אָמַר: בְּאַרְבַּע אַמּוֹת.

The Gemara considers a new case: If the cross beam spanning the entrance to an alleyway was less than ten handbreadths above the ground, and one hollowed out the ground under the cross beam in order to complete the distance from the ground to the cross beam to ten, how much must he hollow out? The Gemara is surprised by the question: How much must he hollow out? However much is necessary for it to increase the height to at least ten handbreadths. Rather, the question is as follows: How far must the hollowed-out area extend into the alleyway in order to render it permitted to carry throughout the alleyway? Rav Yosef said: Four handbreadths. Abaye said: Four cubits.

לֵימָא בִּדְרַבִּי אַמֵּי וְרַבִּי אַסִּי קָמִיפַּלְגִי, דְּאִיתְּמַר: מָבוֹי שֶׁנִּפְרַץ מִצִּידּוֹ כְּלַפֵּי רֹאשׁוֹ, אִיתְּמַר מִשְּׁמֵיהּ דְּרַבִּי אַמֵּי וְרַבִּי אַסִּי: אִם יֵשׁ שָׁם פַּס אַרְבָּעָה — מַתִּיר בְּפִירְצָה עַד עֶשֶׂר.

The Gemara suggests: Let us say that these amora’im disagree with regard to the ruling of Rabbi Ami and Rabbi Asi. As it was stated with regard to the following question: If the side wall of an alleyway was breached toward its entrance, i.e., close to where the alleyway opens into the public domain, what is the halakha? It was stated in the name of Rabbi Ami and Rabbi Asi: If an upright board four handbreadths wide remains of the original wall or is set up where the original wall had ended, the cross beam or side post at the entrance to the alleyway renders it permitted to carry in the alleyway even if there is a breach of up to ten cubits wide.

וְאִם לָאו, פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה מַתִּיר. שְׁלֹשָׁה אֵינוֹ מַתִּיר. לְרַב יוֹסֵף אִית לֵיהּ דְּרַבִּי אַמֵּי, לְאַבָּיֵי לֵית לֵיהּ דְּרַבִּי אַמֵּי.

And if there is no upright board there, the following distinction applies: If the breach is less than three handbreadths, the cross beam or side post renders it permitted to carry in the alleyway, based on the principle of lavud. If the breach is three or more handbreadths, the cross beam or side post does not render it permitted to carry. The Gemara proposes that Rav Yosef, who says that the hollowed-out area need only extend four handbreadths, adopts the opinion of Rabbi Ami, whereas Abaye, who requires a hollowed-out area of four cubits, does not adopt the opinion of Rabbi Ami.

אָמַר לָךְ אַבָּיֵי: הָתָם סוֹף מָבוֹי, הָכָא תְּחִלַּת מָבוֹי. אִי אִיכָּא אַרְבַּע אַמּוֹת — אִין, אִי לָא — לָא.

The Gemara rejects this argument: Abaye could have said to you that the two cases are not comparable: There, in Rav Ami’s case, we are dealing with the final stage of an alleyway, i.e., an alleyway that had at first been properly structured, and only later did it become breached. Here, we are dealing with the initial stage of an alleyway, i.e., an alleyway that from the very outset did not fulfill the necessary conditions. In this case: If there are four cubits in the hollowed-out area, yes, it is considered an alleyway, and if not, no, it is not considered an alleyway.

אָמַר אַבָּיֵי: מְנָא אָמֵינָא לַהּ — דְּתַנְיָא: אֵין מָבוֹי נִיתָּר בְּלֶחִי וְקוֹרָה עַד שֶׁיְּהוּ בָּתִּים וַחֲצֵרוֹת פְּתוּחִין לְתוֹכוֹ.

Abaye said: From where do I say that a length of at least four cubits is required? As it was taught in a baraita: An alleyway is permitted by means of a side post or cross beam only if it has both houses opening into courtyards and courtyards opening into it, as only in that case can it be called an alleyway.

וְאִי בְּאַרְבָּעָה הֵיכִי מַשְׁכַּחַתְּ לֵיהּ!

And if the entire length of the alleyway is only four handbreadths, as is indicated by Rav Yosef’s opinion, how can you find this case? Under what circumstances is it possible for such a short alleyway to have courtyards opening into it? Even if there are only two such courtyards, the entrance to each is at least four handbreadths wide.

וְכִי תֵּימָא דְּפָתַח לֵהּ בְּדוֹפֶן הָאֶמְצָעִי, וְהָאָמַר רַב נַחְמָן: נְקִיטִינַן, אֵיזֶהוּ מָבוֹי שֶׁנִּיתָּר בְּלֶחִי וְקוֹרָה כֹּל שֶׁאׇרְכּוֹ יָתֵר עַל רׇחְבּוֹ, וּבָתִּים וַחֲצֵרוֹת פְּתוּחִין לְתוֹכוֹ.

And if you say that the alleyway opens into the courtyards through its middle wall, i.e., the alleyway is only four handbreadths long but is wide enough to have two entrances opening into two courtyards, this is difficult. Didn’t Rav Naḥman say that we hold on the authority of tradition: Which is an alleyway that is permitted by a side post or a cross beam? Any alleyway whose length is greater than its width and has houses and courtyards opening into it. Accordingly, if the alleyway is only four handbreadths long, its width must be even less than that. Consequently, argues Abaye, a length of at least four cubits is required.

וְרַב יוֹסֵף: דְּפָתַח לֵיה בְּקֶרֶן זָוִית.

And Rav Yosef, how would he respond to this? Rav Yosef explains that the baraita is dealing with a case where the courtyards open into the alleyway at its corners. In this way it is possible to have two openings, each of which is at least four handbreadths wide, although the length of the alleyway itself is no greater than four handbreadths, as the four handbreadths of the openings to the courtyards are divided between the width and the length of the alleyway.

אָמַר אַבָּיֵי: מְנָא אָמֵינָא לַהּ — דְּאָמַר רָמֵי בַּר חָמָא אָמַר רַב הוּנָא: לֶחִי הַבּוֹלֵט מִדּוֹפְנוֹ שֶׁל מָבוֹי, פָּחוֹת מֵאַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם לֶחִי, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ. אַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם מָבוֹי וְצָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ.

Abaye further said: From where do I say that a length of at least four cubits is required? As Rami bar Ḥama said that Rav Huna said: With regard to a side post that protrudes from the wall on the side of an alleyway into the opening of the alleyway, if its protrusion was less than four cubits, it is deemed a side post that renders it permitted to carry in the alleyway, and no other side post is required to render it permitted to carry in it. However, if it protruded four cubits, that section is deemed an alleyway, as though there were an additional alleyway within an alleyway, and another side post is required to render it permitted to carry there. This shows that anything less than four cubits does not have the status of an alleyway, which supports the position of Abaye.

וְרַב יוֹסֵף? לְאַפּוֹקֵי מִתּוֹרַת לֶחִי עַד דְּאִיכָּא אַרְבַּע אַמּוֹת. לְמִיהְוֵי מָבוֹי אֲפִילּוּ בְּאַרְבָּעָה טְפָחִים נָמֵי הָוֵי מָבוֹי.

The Gemara asks: And Rav Yosef, how would he respond to this? Rav Yosef distinguishes between the cases: With regard to removing its status as a side post, this status remains until there are four cubits in the length of the side post. However, in order to be deemed an independent alleyway, even with a wall of four handbreadths it is also considered an alleyway.

גּוּפָא. אָמַר רָמֵי בַּר חָמָא אָמַר רַב הוּנָא: לֶחִי הַבּוֹלֵט מִדׇּפְנוֹ שֶׁל מָבוֹי

The Gemara examines Rami bar Ḥama’s statement cited in the course of the previous discussion. As to the matter itself: Rami bar Ḥama said that Rav Huna said: With regard to a side post that protrudes from the wall on the side of an alleyway into the entrance of the alleyway,

פָּחוֹת מֵאַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם לֶחִי, וְאֵין צָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ. אַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם מָבוֹי, וְצָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ.

if its protrusion is less than four cubits, it is deemed a side post that renders it permitted to carry in the alleyway, and no other side post is required to render it permitted. However, if it protrudes four cubits, that section is deemed an alleyway, and another side post is required to render it permitted to carry in it.

אוֹתוֹ לֶחִי, הֵיכָן מַעֲמִידוֹ? אִי דְּמוֹקֵי לֵיהּ בַּהֲדֵיהּ, אוֹסֹפֵי הוּא דְּקָא מוֹסִיף עֲלֵיהּ.

The Gemara poses a question: That side post, which is added in order to permit carrying within the alleyway that was formed by the four-cubit side post, where does one position it such that one may carry within the alleyway? The Gemara clarifies its difficulty: If one positions it alongside the first side post as an addition to it, it looks as if he is merely extending the original side post, and it is not noticeable that an extra side post is present.

אָמַר רַב פָּפָּא: דְּמוֹקֵי לֵיהּ לְאִידַּךְ גִּיסָא. רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ אָמַר: אֲפִילּוּ תֵּימָא דְּמוֹקֵי לֵהּ בַּהֲדֵיהּ דִּמְטַפֵּי בֵּיהּ, אוֹ דִּמְבַצַּר בֵּיהּ.

Rav Pappa said: He should position it, the extra side post, on the other side of the alleyway, near the opposite wall. Rav Huna, son of Rav Yehoshua, said: Even if you say that he positions it alongside the first side post, it is valid, so long as he adds to it or diminishes from it in thickness or height, so that it will be noticeable that it is a side post of its own.

אָמַר רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ: לָא אֲמַרַן, אֶלָּא בְּמָבוֹי שְׁמוֹנָה. אֲבָל בְּמָבוֹי שִׁבְעָה — נִיתָּר בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ.

The Gemara limits the application of Rami bar Ḥama’s ruling: Rav Huna, son of Rav Yehoshua, said: We stated this halakha with regard to a side post protruding four cubits into the alleyway only in the case of an alleyway that is at least eight cubits wide. However, in the case of an alleyway that is only seven cubits wide, it is permitted to carry within the alleyway without an additional side post, not because the original side post functions as a side post but rather because it sufficiently seals off the entrance to the alleyway such that the standing segment is greater than the breached segment. The alleyway is now closed off from all four sides, and the remaining opening to the public domain is regarded as an entrance, as most of that side is closed and only a small part of it is open.

וְקַל וָחוֹמֶר מֵחָצֵר: וּמָה חָצֵר שֶׁאֵינָהּ נִיתֶּרֶת בְּלֶחִי וְקוֹרָה — נִיתֶּרֶת בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ, מָבוֹי שֶׁנִּיתָּר בְּלֶחִי וְקוֹרָה — אֵינוֹ דִּין שֶׁנִּיתָּר בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ?

And this is derived by means of an a fortiori inference from a courtyard: Just as in a courtyard, which is not rendered a permitted domain by means of a side post or a cross beam, but actual partitions are required, it is nevertheless rendered a permitted domain even if there are gaps in the partitions, as long as the standing segment is greater than the breached segment in an alleyway, with regard to which the Sages were lenient, as it is rendered a permitted domain by means of a side post or a cross beam, is it not right that it is rendered a permitted domain when the standing segment of the partition is greater than the breached segment?

מָה לֶחָצֵר שֶׁכֵּן פִּרְצָתָהּ בְּעֶשֶׂר, תֹּאמַר בְּמָבוֹי שֶׁפִּרְצָתוֹ בְּאַרְבַּע!

The Gemara refutes this a fortiori inference that was based on the fact that the legal status of a courtyard is more lenient than that of an alleyway, as it is in fact more stringent than that of an alleyway in at least one respect. With regard to what is true of a courtyard, that as long as its breach is less than ten cubits it remains a permitted domain, can you say the same of an alleyway, which is more stringent, as in a case where its breach is only four handbreadths it is not permitted to carry in the alleyway? Therefore, the halakha of an alleyway cannot be derived from the halakha of a courtyard.

קָסָבַר רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ: מָבוֹי נָמֵי, פִּרְצָתוֹ בְּעֶשֶׂר. לְמַאן קָאָמְרִינַן? לְרַב הוּנָא, וְהָא רַב הוּנָא פִּרְצָתוֹ בְּאַרְבַּע סְבִירָא לֵיהּ?!

The Gemara answers: Rav Huna, son of Rav Yehoshua, holds that the breach of an alleyway is also ten cubits. The Gemara raises a difficulty: But in accordance with whose opinion did we state this a fortiori inference? It is in accordance with the opinion of Rav Huna. But doesn’t Rav Huna himself hold that the breach of an alleyway is four handbreadths.

רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ טַעְמָא דְנַפְשֵׁיהּ קָאָמַר.

The Gemara answers: Rav Huna, son of Rav Yehoshua, did not come to explain Rav Huna’s position. Rather, he stated his own view, and he does not accept Rav Huna’s opinion with regard to the law of a breach in an alleyway.

רַב אָשֵׁי אָמַר: אֲפִילּוּ תֵּימָא בְּמָבוֹי שְׁמוֹנֶה נָמֵי לָא צְרִיךְ לֶחִי, מָה נַפְשָׁךְ: אִי עוֹמֵד נְפִישׁ נִיתָּר בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ, וְאִי פָּרוּץ נְפִישׁ נִידּוֹן מִשּׁוּם לֶחִי.

Rav Ashi went further than Rav Huna, son of Rav Yehoshua, and said: Even if you say that the law with regard to a side post protruding four cubits into the alleyway applies in the case of an alleyway that is exactly eight cubits wide, in that it too does not require an additional side post. Whichever way you look at it, you are forced to arrive at this conclusion: If you say that the standing segment is greater, then the alleyway is permitted, because its standing segment is greater than the breached segment; and if you say that the breached segment is greater, then the protrusion is deemed a side post, as its width must be less than four cubits.

מַאי אָמְרַתְּ, דְּשָׁווּ תַּרְוַיְיהוּ כִּי הֲדָדֵי — הָוֵה לֵיהּ סְפֵק דִּבְרֵיהֶן, וּסְפֵק דִּבְרֵיהֶן לְהָקֵל.

What might you say that would require an additional side post? Would you suggest that there is yet another possibility, that the two are exactly equal, the standing portion and the breach? This is an uncertainty with regard to rabbinic law, as carrying in an alleyway is forbidden only by rabbinic law, and the principle is that where there is an uncertainty with regard to a rabbinic law, one may assume the lenient position, as opposed to an uncertainty arising with respect to a Torah law, where one assumes the stringent position.

אָמַר רַב חָנִין בַּר רָבָא אָמַר רַב: מָבוֹי שֶׁנִּפְרַץ

The Gemara considers a new case: Rav Ḥanin bar Rava said that Rav said: With regard to an alleyway that was breached,

כלים

העמקה

רוצה להבין מה באמת קורה מתחת לפני השטח של הסוגיה?
שיעורים, פודקאסטים והרחבות של מיטב המורות שלנו יפתחו לך עוד זוויות וכיווני חשיבה.

לשיעורי עוד על הדף באנגלית, לחצי כאן

חדשה בלימוד הגמרא?

זה הדף הראשון שלך? איזו התרגשות עצומה! יש לנו בדיוק את התכנים והכלים שיעזרו לך לעשות את הצעדים הראשונים ללמידה בקצב וברמה שלך, כך תוכלי להרגיש בנוח גם בתוך הסוגיות המורכבות ומאתגרות.

פסיפס הלומדות שלנו

גלי את קהילת הלומדות שלנו, מגוון נשים, רקעים וסיפורים. כולן חלק מתנועה ומסע מרגש ועוצמתי.

באירוע של הדרן בנייני האומה. בהשראתה של אמי שלי שסיימה את הש”ס בסבב הקודם ובעידוד מאיר , אישי, וילדיי וחברותיי ללימוד במכון למנהיגות הלכתית של רשת אור תורה סטון ומורתיי הרבנית ענת נובוסלסקי והרבנית דבורה עברון, ראש המכון למנהיגות הלכתית.
הלימוד מעשיר את יומי, מחזיר אותי גם למסכתות שכבר סיימתי וידוע שאינו דומה מי ששונה פרקו מאה לשונה פרקו מאה ואחת במיוחד מרתקים אותי החיבורים בין המסכתות

Roit Kalech
רוית קלך

מודיעין, ישראל

"התחלתי ללמוד דף יומי במחזור הזה, בח’ בטבת תש””ף. לקחתי על עצמי את הלימוד כדי ליצור תחום של התמדה יומיומית בחיים, והצטרפתי לקבוצת הלומדים בבית הכנסת בכפר אדומים. המשפחה והסביבה מתפעלים ותומכים.
בלימוד שלי אני מתפעלת בעיקר מכך שכדי ללמוד גמרא יש לדעת ולהכיר את כל הגמרא. זו מעין צבת בצבת עשויה שהיא עצומה בהיקפה.”

Sarah Fox
שרה פוּקס

כפר אדומים, ישראל

כבר סיפרתי בסיום של מועד קטן.
הלימוד מאוד משפיעה על היום שלי כי אני לומדת עם רבנית מישל על הבוקר בזום. זה נותן טון לכל היום – בסיס למחשבות שלי .זה זכות גדול להתחיל את היום בלימוד ובתפילה. תודה רבה !

שרה-ברלוביץ
שרה ברלוביץ

ירושלים, ישראל

התחלתי ללמוד דף יומי ממסכת נידה כי זה היה חומר הלימוד שלי אז. לאחר הסיום הגדול בבנייני האומה החלטתי להמשיך. וב”ה מאז עם הפסקות קטנות של קורונה ולידה אני משתדלת להמשיך ולהיות חלק.

זה משפיע מאוד על היום יום שלי ועל אף שאני עסוקה בלימודי הלכה ותורה כל יום, זאת המסגרת הקבועה והמחייבת ביותר שיש לי.

Moriah Taesan Michaeli
מוריה תעסן מיכאלי

גבעת הראל, ישראל

לפני 15 שנה, אחרי עשרות שנים של "ג’ינגול” בין משפחה לקריירה תובענית בהייטק, הצטרפתי לשיעורי גמרא במתן רעננה. הלימוד המעמיק והייחודי של הרבנית אושרה קורן יחד עם קבוצת הנשים המגוונת הייתה חוויה מאלפת ומעשירה. לפני כשמונה שנים כאשר מחזור הדף היומי הגיע למסכת תענית הצטרפתי כ”חברותא” לבעלי. זו השעה היומית שלנו ביחד כאשר דפי הגמרא משתלבים בחיי היום יום, משפיעים ומושפעים, וכשלא מספיקים תמיד משלימים בשבת

Yodi Askoff
יודי אסקוף

רעננה, ישראל

התחלתי ללמוד גמרא בבית הספר בגיל צעיר והתאהבתי. המשכתי בכך כל חיי ואף היייתי מורה לגמרא בבית הספר שקד בשדה אליהו (בית הספר בו למדתי בילדותי)בתחילת מחזור דף יומי הנוכחי החלטתי להצטרף ובע”ה מקווה להתמיד ולהמשיך. אני אוהבת את המפגש עם הדף את "דרישות השלום ” שמקבלת מקשרים עם דפים אחרים שלמדתי את הסנכרון שמתחולל בין התכנים.

Ariela Bigman
אריאלה ביגמן

מעלה גלבוע, ישראל

התחלתי ללמוד בשנת המדרשה במגדל עוז, בינתיים נהנית מאוד מהלימוד ומהגמרא, מעניין ומשמח מאוד!
משתדלת להצליח לעקוב כל יום, לפעמים משלימה קצת בהמשך השבוע.. מרגישה שיש עוגן מקובע ביום שלי והוא משמח מאוד!

Uriah Kesner
אוריה קסנר

חיפה , ישראל

התחלתי ללמוד את הדף היומי מעט אחרי שבני הקטן נולד. בהתחלה בשמיעה ולימוד באמצעות השיעור של הרבנית שפרבר. ובהמשך העזתי וקניתי לעצמי גמרא. מאז ממשיכה יום יום ללמוד עצמאית, ולפעמים בעזרת השיעור של הרבנית, כל יום. כל סיום של מסכת מביא לאושר גדול וסיפוק. הילדים בבית נהיו חלק מהלימוד, אני משתפת בסוגיות מעניינות ונהנית לשמוע את דעתם.

Eliraz Blau
אלירז בלאו

מעלה מכמש, ישראל

אמא שלי למדה איתי ש”ס משנה, והתחילה ללמוד דף יומי. אני החלטתי שאני רוצה ללמוד גם. בהתחלה למדתי איתה, אח”כ הצטרפתי ללימוד דף יומי שהרב דני וינט מעביר לנוער בנים בעתניאל. במסכת עירובין עוד חברה הצטרפה אלי וכשהתחלנו פסחים הרב דני פתח לנו שעור דף יומי לבנות. מאז אנחנו לומדות איתו קבוע כל יום את הדף היומי (ובשבת אבא שלי מחליף אותו). אני נהנית מהלימוד, הוא מאתגר ומעניין

Renana Hellman
רננה הלמן

עתניאל, ישראל

"
גם אני התחלתי בסבב הנוכחי וב””ה הצלחתי לסיים את רוב המסכתות . בזכות הרבנית מישל משתדלת לפתוח את היום בשיעור הזום בשעה 6:20 .הלימוד הפך להיות חלק משמעותי בחיי ויש ימים בהם אני מצליחה לחזור על הדף עם מלמדים נוספים ששיעוריהם נמצאים במרשתת. שמחה להיות חלק מקהילת לומדות ברחבי העולם. ובמיוחד לשמש דוגמה לנכדותיי שאי””ה יגדלו לדור שלימוד תורה לנשים יהיה משהו שבשגרה. "

Ronit Shavit
רונית שביט

נתניה, ישראל

. לא תמיד נהניתי מלימוד גמרא כילדה.,בל כהתבגרתי התחלתי לאהוב את זה שוב. התחלתי ללמוד מסכת סוטה בדף היומי לפני כחמש עשרה שנה ואז הפסקתי.הגעתי לסיום הגדול של הדרן לפני שנתיים וזה נתן לי השראה. והתחלתי ללמוד למשך כמה ימים ואז היתה לי פריצת דיסק והפסקתי…עד אלול השנה. אז התחלתי עם מסכת ביצה וב”ה אני מצליחה לעמוד בקצב. המשפחה מאוד תומכת בי ויש כמה שגם לומדים את זה במקביל. אני אוהבת שיש עוגן כל יום.

Rebecca Darshan
רבקה דרשן

בית שמש, ישראל

התחלתי ללמוד לפני 4.5 שנים, כשהודיה חברה שלי פתחה קבוצת ווטסאפ ללימוד דף יומי בתחילת מסכת סנהדרין. מאז לימוד הדף נכנס לתוך היום-יום שלי והפך לאחד ממגדירי הזהות שלי ממש.

Rosenberg Foundation
קרן רוזנברג

ירושלים, ישראל

אחי, שלומד דף יומי ממסכת ברכות, חיפש חברותא ללימוד מסכת ראש השנה והציע לי. החברותא היתה מאתגרת טכנית ורוב הזמן נעשתה דרך הטלפון, כך שבסיום המסכת נפרדו דרכינו. אחי חזר ללמוד לבד, אבל אני כבר נכבשתי בקסם הגמרא ושכנעתי את האיש שלי להצטרף אלי למסכת ביצה. מאז המשכנו הלאה, ועכשיו אנחנו מתרגשים לקראתו של סדר נשים!

Shulamit Saban
שולמית סבן

נוקדים, ישראל

התחלתי ללמוד דף יומי באמצע תקופת הקורונה, שאבא שלי סיפר לי על קבוצה של בנות שתיפתח ביישוב שלנו ותלמד דף יומי כל יום. הרבה זמן רציתי להצטרף לזה וזאת הייתה ההזדמנות בשבילי. הצטרפתי במסכת שקלים ובאמצע הייתה הפסקה קצרה. כיום אני כבר לומדת באולפנה ולומדת דף יומי לבד מתוך גמרא של טיינזלץ.

Saturdays in Raleigh
שבות בראלי

עתניאל, ישראל

"התחלתי ללמוד דף יומי במחזור הזה, בח’ בטבת תש””ף. לקחתי על עצמי את הלימוד כדי ליצור תחום של התמדה יומיומית בחיים, והצטרפתי לקבוצת הלומדים בבית הכנסת בכפר אדומים. המשפחה והסביבה מתפעלים ותומכים.
בלימוד שלי אני מתפעלת בעיקר מכך שכדי ללמוד גמרא יש לדעת ולהכיר את כל הגמרא. זו מעין צבת בצבת עשויה שהיא עצומה בהיקפה.”

Sarah Fox
שרה פוּקס

כפר אדומים, ישראל

לפני 15 שנה, אחרי עשרות שנים של "ג’ינגול” בין משפחה לקריירה תובענית בהייטק, הצטרפתי לשיעורי גמרא במתן רעננה. הלימוד המעמיק והייחודי של הרבנית אושרה קורן יחד עם קבוצת הנשים המגוונת הייתה חוויה מאלפת ומעשירה. לפני כשמונה שנים כאשר מחזור הדף היומי הגיע למסכת תענית הצטרפתי כ”חברותא” לבעלי. זו השעה היומית שלנו ביחד כאשר דפי הגמרא משתלבים בחיי היום יום, משפיעים ומושפעים, וכשלא מספיקים תמיד משלימים בשבת

Yodi Askoff
יודי אסקוף

רעננה, ישראל

למדתי גמרא מכיתה ז- ט ב Maimonides School ואחרי העליה שלי בגיל 14 לימוד הגמרא, שלא היה כל כך מקובל בימים אלה, היה די ספוראדי. אחרי "ההתגלות” בבנייני האומה התחלתי ללמוד בעיקר בדרך הביתה למדתי מפוקקטסים שונים. לאט לאט ראיתי שאני תמיד חוזרת לרבנית מישל פרבר. באיזה שהוא שלב התחלתי ללמוד בזום בשעה 7:10 .
היום "אין מצב” שאני אתחיל את היום שלי ללא לימוד עם הרבנית מישל עם כוס הקפה שלי!!

selfie-scaled
דבי גביר

חשמונאים, ישראל

התחלתי כשהייתי בחופש, עם הפרסומים על תחילת המחזור, הסביבה קיבלה את זה כמשהו מתמיד ומשמעותי ובהערכה, הלימוד זה עוגן יציב ביום יום, יש שבועות יותר ויש שפחות אבל זה משהו שנמצא שם אמין ובעל משמעות בחיים שלי….

Adi Diamant
עדי דיאמנט

גמזו, ישראל

התחלתי ללמוד דף יומי כאשר קיבלתי במייל ממכון שטיינזלץ את הדפים הראשונים של מסכת ברכות במייל. קודם לא ידעתי איך לקרוא אותם עד שנתתי להם להדריך אותי. הסביבה שלי לא מודעת לעניין כי אני לא מדברת על כך בפומבי. למדתי מהדפים דברים חדשים, כמו הקשר בין המבנה של בית המקדש והמשכן לגופו של האדם (יומא מה, ע”א) והקשר שלו למשפט מפורסם שמופיע בספר ההינדי "בהגוד-גיתא”. מתברר שזה רעיון כלל עולמי ולא רק יהודי

Elena Arenburg
אלנה ארנבורג

נשר, ישראל

אחרי שראיתי את הסיום הנשי של הדף היומי בבנייני האומה זה ריגש אותי ועורר בי את הרצון להצטרף. לא למדתי גמרא קודם לכן בכלל, אז הכל היה לי חדש, ולכן אני לומדת בעיקר מהשיעורים פה בהדרן, בשוטנשטיין או בחוברות ושיננתם.

Rebecca Schloss
רבקה שלוס

בית שמש, ישראל

עירובין ה

וּמַאן דְּאָמַר אַרְבָּעָה, קָסָבַר: אָסוּר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ תַּחַת הַקּוֹרָה!

And the one who said four handbreadths holds that the alleyway is considered as if it were sealed from the inside edge of the cross beam, and consequently it is prohibited to utilize the area beneath the cross beam. As the area beneath the cross beam is not part of the alleyway, a significant demarcation, i.e., one of four handbreadths, is required within the alleyway itself.

לָא, דְּכוּלֵּי עָלְמָא קָסָבְרִי מוּתָּר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ תַּחַת הַקּוֹרָה, וּבְהָא קָא מִיפַּלְגִי: מָר סָבַר קוֹרָה מִשּׁוּם הֶיכֵּר, וּמָר סָבַר קוֹרָה מִשּׁוּם מְחִיצָה.

The Gemara rejects this explanation: No, everyone agrees that it is permitted to utilize the area beneath the cross beam, and they disagree with regard to this: This Master, Rav Yosef, holds that a cross beam functions in an alleyway as a conspicuous marker that demarcates the alleyway from the public domain, and consequently a mere handbreadth is sufficient, as even a handbreadth is sufficiently conspicuous. And this Master, Abaye, holds that a cross beam serves as a partition, and a partition is not effective for an area of less than four handbreadths. The principle that an outer edge descends and seals the alleyway does not apply if the beam is higher than twenty cubits. In order for it to be considered a partition, there must be at least four handbreadths that are less than twenty cubits beneath the cross beam.

וְאִיבָּעֵית אֵימָא, דְּכוּלֵּי עָלְמָא קוֹרָה מִשּׁוּם הֶיכֵּר, וְהָכָא — בְּהֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה וּבְהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה קָא מִיפַּלְגִי, דְּמָר סָבַר אָמְרִינַן הֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה כְּהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה, וּמָר סָבַר לָא אָמְרִינַן הֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה כְּהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה.

The Gemara proposes an alternative explanation: And if you wish, say instead that everyone agrees that a cross beam serves as a conspicuous marker, and here they disagree with regard to the relationship between a conspicuous marker below, i.e., the raised area of the alleyway, and a conspicuous marker above, i.e., the cross beam. This Master, Rav Yosef, holds that we say that the halakha that governs the conspicuous marker below is like the halakha that applies to the conspicuous marker above, and one handbreadth suffices. And this Master, Abaye, holds that we do not say that the halakha that governs the conspicuous marker below is like the halakha that applies to the conspicuous marker above. The lower sign must be more prominent and extend four handbreadths.

וְאִיבָּעֵית אֵימָא: דְּכוּלֵּי עָלְמָא אָמְרִינַן: הֶיכֵּר שֶׁל מַטָּה כְּהֶיכֵּר שֶׁל מַעְלָה, וְהָכָא בִּגְזֵירָה שֶׁמָּא יִפְחוֹת קָמִיפַּלְגִי.

The Gemara proposes yet another explanation of the amoraic dispute: And if you wish, say instead that everyone agrees that we say that fundamentally, the halakha that governs the conspicuous marker below is like the halakha that applies to the conspicuous marker above, and even a handbreadth should suffice. But here they disagree whether the Sages decreed that four handbreadths are necessary, lest people treading upon it will erode and diminish the raised area. Rav Yosef is not concerned that it will be diminished and therefore holds that a raised area of a handbreadth is sufficient, whereas Abaye is concerned that the raised area of a handbreadth will erode to less than a handbreadth, rendering it inconspicuous, and the alleyway will come to be utilized in a prohibited manner.

הָיָה פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה טְפָחִים וְחָקַק בּוֹ לְהַשְׁלִימוֹ לַעֲשָׂרָה, כַּמָּה חוֹקֵק? כַּמָּה חוֹקֵק?! כַּמָּה דִּצְרִיךְ לֵיהּ! אֶלָּא מִשְׁכּוֹ בְּכַמָּה? רַב יוֹסֵף אָמַר: בְּאַרְבָּעָה, אַבָּיֵי אָמַר: בְּאַרְבַּע אַמּוֹת.

The Gemara considers a new case: If the cross beam spanning the entrance to an alleyway was less than ten handbreadths above the ground, and one hollowed out the ground under the cross beam in order to complete the distance from the ground to the cross beam to ten, how much must he hollow out? The Gemara is surprised by the question: How much must he hollow out? However much is necessary for it to increase the height to at least ten handbreadths. Rather, the question is as follows: How far must the hollowed-out area extend into the alleyway in order to render it permitted to carry throughout the alleyway? Rav Yosef said: Four handbreadths. Abaye said: Four cubits.

לֵימָא בִּדְרַבִּי אַמֵּי וְרַבִּי אַסִּי קָמִיפַּלְגִי, דְּאִיתְּמַר: מָבוֹי שֶׁנִּפְרַץ מִצִּידּוֹ כְּלַפֵּי רֹאשׁוֹ, אִיתְּמַר מִשְּׁמֵיהּ דְּרַבִּי אַמֵּי וְרַבִּי אַסִּי: אִם יֵשׁ שָׁם פַּס אַרְבָּעָה — מַתִּיר בְּפִירְצָה עַד עֶשֶׂר.

The Gemara suggests: Let us say that these amora’im disagree with regard to the ruling of Rabbi Ami and Rabbi Asi. As it was stated with regard to the following question: If the side wall of an alleyway was breached toward its entrance, i.e., close to where the alleyway opens into the public domain, what is the halakha? It was stated in the name of Rabbi Ami and Rabbi Asi: If an upright board four handbreadths wide remains of the original wall or is set up where the original wall had ended, the cross beam or side post at the entrance to the alleyway renders it permitted to carry in the alleyway even if there is a breach of up to ten cubits wide.

וְאִם לָאו, פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה מַתִּיר. שְׁלֹשָׁה אֵינוֹ מַתִּיר. לְרַב יוֹסֵף אִית לֵיהּ דְּרַבִּי אַמֵּי, לְאַבָּיֵי לֵית לֵיהּ דְּרַבִּי אַמֵּי.

And if there is no upright board there, the following distinction applies: If the breach is less than three handbreadths, the cross beam or side post renders it permitted to carry in the alleyway, based on the principle of lavud. If the breach is three or more handbreadths, the cross beam or side post does not render it permitted to carry. The Gemara proposes that Rav Yosef, who says that the hollowed-out area need only extend four handbreadths, adopts the opinion of Rabbi Ami, whereas Abaye, who requires a hollowed-out area of four cubits, does not adopt the opinion of Rabbi Ami.

אָמַר לָךְ אַבָּיֵי: הָתָם סוֹף מָבוֹי, הָכָא תְּחִלַּת מָבוֹי. אִי אִיכָּא אַרְבַּע אַמּוֹת — אִין, אִי לָא — לָא.

The Gemara rejects this argument: Abaye could have said to you that the two cases are not comparable: There, in Rav Ami’s case, we are dealing with the final stage of an alleyway, i.e., an alleyway that had at first been properly structured, and only later did it become breached. Here, we are dealing with the initial stage of an alleyway, i.e., an alleyway that from the very outset did not fulfill the necessary conditions. In this case: If there are four cubits in the hollowed-out area, yes, it is considered an alleyway, and if not, no, it is not considered an alleyway.

אָמַר אַבָּיֵי: מְנָא אָמֵינָא לַהּ — דְּתַנְיָא: אֵין מָבוֹי נִיתָּר בְּלֶחִי וְקוֹרָה עַד שֶׁיְּהוּ בָּתִּים וַחֲצֵרוֹת פְּתוּחִין לְתוֹכוֹ.

Abaye said: From where do I say that a length of at least four cubits is required? As it was taught in a baraita: An alleyway is permitted by means of a side post or cross beam only if it has both houses opening into courtyards and courtyards opening into it, as only in that case can it be called an alleyway.

וְאִי בְּאַרְבָּעָה הֵיכִי מַשְׁכַּחַתְּ לֵיהּ!

And if the entire length of the alleyway is only four handbreadths, as is indicated by Rav Yosef’s opinion, how can you find this case? Under what circumstances is it possible for such a short alleyway to have courtyards opening into it? Even if there are only two such courtyards, the entrance to each is at least four handbreadths wide.

וְכִי תֵּימָא דְּפָתַח לֵהּ בְּדוֹפֶן הָאֶמְצָעִי, וְהָאָמַר רַב נַחְמָן: נְקִיטִינַן, אֵיזֶהוּ מָבוֹי שֶׁנִּיתָּר בְּלֶחִי וְקוֹרָה כֹּל שֶׁאׇרְכּוֹ יָתֵר עַל רׇחְבּוֹ, וּבָתִּים וַחֲצֵרוֹת פְּתוּחִין לְתוֹכוֹ.

And if you say that the alleyway opens into the courtyards through its middle wall, i.e., the alleyway is only four handbreadths long but is wide enough to have two entrances opening into two courtyards, this is difficult. Didn’t Rav Naḥman say that we hold on the authority of tradition: Which is an alleyway that is permitted by a side post or a cross beam? Any alleyway whose length is greater than its width and has houses and courtyards opening into it. Accordingly, if the alleyway is only four handbreadths long, its width must be even less than that. Consequently, argues Abaye, a length of at least four cubits is required.

וְרַב יוֹסֵף: דְּפָתַח לֵיה בְּקֶרֶן זָוִית.

And Rav Yosef, how would he respond to this? Rav Yosef explains that the baraita is dealing with a case where the courtyards open into the alleyway at its corners. In this way it is possible to have two openings, each of which is at least four handbreadths wide, although the length of the alleyway itself is no greater than four handbreadths, as the four handbreadths of the openings to the courtyards are divided between the width and the length of the alleyway.

אָמַר אַבָּיֵי: מְנָא אָמֵינָא לַהּ — דְּאָמַר רָמֵי בַּר חָמָא אָמַר רַב הוּנָא: לֶחִי הַבּוֹלֵט מִדּוֹפְנוֹ שֶׁל מָבוֹי, פָּחוֹת מֵאַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם לֶחִי, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ. אַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם מָבוֹי וְצָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ.

Abaye further said: From where do I say that a length of at least four cubits is required? As Rami bar Ḥama said that Rav Huna said: With regard to a side post that protrudes from the wall on the side of an alleyway into the opening of the alleyway, if its protrusion was less than four cubits, it is deemed a side post that renders it permitted to carry in the alleyway, and no other side post is required to render it permitted to carry in it. However, if it protruded four cubits, that section is deemed an alleyway, as though there were an additional alleyway within an alleyway, and another side post is required to render it permitted to carry there. This shows that anything less than four cubits does not have the status of an alleyway, which supports the position of Abaye.

וְרַב יוֹסֵף? לְאַפּוֹקֵי מִתּוֹרַת לֶחִי עַד דְּאִיכָּא אַרְבַּע אַמּוֹת. לְמִיהְוֵי מָבוֹי אֲפִילּוּ בְּאַרְבָּעָה טְפָחִים נָמֵי הָוֵי מָבוֹי.

The Gemara asks: And Rav Yosef, how would he respond to this? Rav Yosef distinguishes between the cases: With regard to removing its status as a side post, this status remains until there are four cubits in the length of the side post. However, in order to be deemed an independent alleyway, even with a wall of four handbreadths it is also considered an alleyway.

גּוּפָא. אָמַר רָמֵי בַּר חָמָא אָמַר רַב הוּנָא: לֶחִי הַבּוֹלֵט מִדׇּפְנוֹ שֶׁל מָבוֹי

The Gemara examines Rami bar Ḥama’s statement cited in the course of the previous discussion. As to the matter itself: Rami bar Ḥama said that Rav Huna said: With regard to a side post that protrudes from the wall on the side of an alleyway into the entrance of the alleyway,

פָּחוֹת מֵאַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם לֶחִי, וְאֵין צָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ. אַרְבַּע אַמּוֹת — נִידּוֹן מִשּׁוּם מָבוֹי, וְצָרִיךְ לֶחִי אַחֵר לְהַתִּירוֹ.

if its protrusion is less than four cubits, it is deemed a side post that renders it permitted to carry in the alleyway, and no other side post is required to render it permitted. However, if it protrudes four cubits, that section is deemed an alleyway, and another side post is required to render it permitted to carry in it.

אוֹתוֹ לֶחִי, הֵיכָן מַעֲמִידוֹ? אִי דְּמוֹקֵי לֵיהּ בַּהֲדֵיהּ, אוֹסֹפֵי הוּא דְּקָא מוֹסִיף עֲלֵיהּ.

The Gemara poses a question: That side post, which is added in order to permit carrying within the alleyway that was formed by the four-cubit side post, where does one position it such that one may carry within the alleyway? The Gemara clarifies its difficulty: If one positions it alongside the first side post as an addition to it, it looks as if he is merely extending the original side post, and it is not noticeable that an extra side post is present.

אָמַר רַב פָּפָּא: דְּמוֹקֵי לֵיהּ לְאִידַּךְ גִּיסָא. רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ אָמַר: אֲפִילּוּ תֵּימָא דְּמוֹקֵי לֵהּ בַּהֲדֵיהּ דִּמְטַפֵּי בֵּיהּ, אוֹ דִּמְבַצַּר בֵּיהּ.

Rav Pappa said: He should position it, the extra side post, on the other side of the alleyway, near the opposite wall. Rav Huna, son of Rav Yehoshua, said: Even if you say that he positions it alongside the first side post, it is valid, so long as he adds to it or diminishes from it in thickness or height, so that it will be noticeable that it is a side post of its own.

אָמַר רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ: לָא אֲמַרַן, אֶלָּא בְּמָבוֹי שְׁמוֹנָה. אֲבָל בְּמָבוֹי שִׁבְעָה — נִיתָּר בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ.

The Gemara limits the application of Rami bar Ḥama’s ruling: Rav Huna, son of Rav Yehoshua, said: We stated this halakha with regard to a side post protruding four cubits into the alleyway only in the case of an alleyway that is at least eight cubits wide. However, in the case of an alleyway that is only seven cubits wide, it is permitted to carry within the alleyway without an additional side post, not because the original side post functions as a side post but rather because it sufficiently seals off the entrance to the alleyway such that the standing segment is greater than the breached segment. The alleyway is now closed off from all four sides, and the remaining opening to the public domain is regarded as an entrance, as most of that side is closed and only a small part of it is open.

וְקַל וָחוֹמֶר מֵחָצֵר: וּמָה חָצֵר שֶׁאֵינָהּ נִיתֶּרֶת בְּלֶחִי וְקוֹרָה — נִיתֶּרֶת בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ, מָבוֹי שֶׁנִּיתָּר בְּלֶחִי וְקוֹרָה — אֵינוֹ דִּין שֶׁנִּיתָּר בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ?

And this is derived by means of an a fortiori inference from a courtyard: Just as in a courtyard, which is not rendered a permitted domain by means of a side post or a cross beam, but actual partitions are required, it is nevertheless rendered a permitted domain even if there are gaps in the partitions, as long as the standing segment is greater than the breached segment in an alleyway, with regard to which the Sages were lenient, as it is rendered a permitted domain by means of a side post or a cross beam, is it not right that it is rendered a permitted domain when the standing segment of the partition is greater than the breached segment?

מָה לֶחָצֵר שֶׁכֵּן פִּרְצָתָהּ בְּעֶשֶׂר, תֹּאמַר בְּמָבוֹי שֶׁפִּרְצָתוֹ בְּאַרְבַּע!

The Gemara refutes this a fortiori inference that was based on the fact that the legal status of a courtyard is more lenient than that of an alleyway, as it is in fact more stringent than that of an alleyway in at least one respect. With regard to what is true of a courtyard, that as long as its breach is less than ten cubits it remains a permitted domain, can you say the same of an alleyway, which is more stringent, as in a case where its breach is only four handbreadths it is not permitted to carry in the alleyway? Therefore, the halakha of an alleyway cannot be derived from the halakha of a courtyard.

קָסָבַר רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ: מָבוֹי נָמֵי, פִּרְצָתוֹ בְּעֶשֶׂר. לְמַאן קָאָמְרִינַן? לְרַב הוּנָא, וְהָא רַב הוּנָא פִּרְצָתוֹ בְּאַרְבַּע סְבִירָא לֵיהּ?!

The Gemara answers: Rav Huna, son of Rav Yehoshua, holds that the breach of an alleyway is also ten cubits. The Gemara raises a difficulty: But in accordance with whose opinion did we state this a fortiori inference? It is in accordance with the opinion of Rav Huna. But doesn’t Rav Huna himself hold that the breach of an alleyway is four handbreadths.

רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ טַעְמָא דְנַפְשֵׁיהּ קָאָמַר.

The Gemara answers: Rav Huna, son of Rav Yehoshua, did not come to explain Rav Huna’s position. Rather, he stated his own view, and he does not accept Rav Huna’s opinion with regard to the law of a breach in an alleyway.

רַב אָשֵׁי אָמַר: אֲפִילּוּ תֵּימָא בְּמָבוֹי שְׁמוֹנֶה נָמֵי לָא צְרִיךְ לֶחִי, מָה נַפְשָׁךְ: אִי עוֹמֵד נְפִישׁ נִיתָּר בְּעוֹמֵד מְרוּבֶּה עַל הַפָּרוּץ, וְאִי פָּרוּץ נְפִישׁ נִידּוֹן מִשּׁוּם לֶחִי.

Rav Ashi went further than Rav Huna, son of Rav Yehoshua, and said: Even if you say that the law with regard to a side post protruding four cubits into the alleyway applies in the case of an alleyway that is exactly eight cubits wide, in that it too does not require an additional side post. Whichever way you look at it, you are forced to arrive at this conclusion: If you say that the standing segment is greater, then the alleyway is permitted, because its standing segment is greater than the breached segment; and if you say that the breached segment is greater, then the protrusion is deemed a side post, as its width must be less than four cubits.

מַאי אָמְרַתְּ, דְּשָׁווּ תַּרְוַיְיהוּ כִּי הֲדָדֵי — הָוֵה לֵיהּ סְפֵק דִּבְרֵיהֶן, וּסְפֵק דִּבְרֵיהֶן לְהָקֵל.

What might you say that would require an additional side post? Would you suggest that there is yet another possibility, that the two are exactly equal, the standing portion and the breach? This is an uncertainty with regard to rabbinic law, as carrying in an alleyway is forbidden only by rabbinic law, and the principle is that where there is an uncertainty with regard to a rabbinic law, one may assume the lenient position, as opposed to an uncertainty arising with respect to a Torah law, where one assumes the stringent position.

אָמַר רַב חָנִין בַּר רָבָא אָמַר רַב: מָבוֹי שֶׁנִּפְרַץ

The Gemara considers a new case: Rav Ḥanin bar Rava said that Rav said: With regard to an alleyway that was breached,

רוצה לעקוב אחרי התכנים ולהמשיך ללמוד?

ביצירת חשבון עוד היום ניתן לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, לסמן מה למדת, ולעקוב אחרי השיעורים שמעניינים אותך.

לנקות את כל הפריטים מהרשימה?

פעולה זו תסיר את כל הפריטים בחלק זה כולל ההתקדמות וההיסטוריה. שימי לב: לא ניתן לשחזר פעולה זו.

ביטול
מחיקה

האם את/ה בטוח/ה שברצונך למחוק פריט זה?

תאבד/י את כל ההתקדמות או ההיסטוריה הקשורות לפריט זה.

ביטול
מחיקה