ארכיון מסכתות
נדה
70 דפים
איך הדרן עוזרת לך ללמוד?
שיעור לכל דף
שיעור יומי (כ-40 דק’) עם הרבנית מישל פרבר, מתוך ארכיון הדף היומי. בגובה העיניים, בלי לוותר על עומק ומשמעות.
תזכורות מותאמות אישית
רוצה להתמיד? קבעי לעצמך תזכורות ועדכונים שיזכירו לך ללמוד, מתי שנוח לך.
העמקה
נתקלת בנושא מסקרן בתוך המסכת? שיעורי "עוד על הדף” יוכלו לפתוח לך עוד זוויות, עם פרשנויות, תכנים ותובנות מפי נשים.
מילון מושגים
לא בטוחה לגבי ביטוי או מושג? המילון שלנו כאן בדיוק בשביל הרגעים האלה, הסברים קצרים, פשוטים, שתוכלי להבין בשנייה ולהמשיך הלאה בלימוד.
האם המסכת מתאימה לי?
האזיני להקדמה של ד”ר איילת הופמן ליבסון, וגלי אם את מתחברת.
סיום מסכת = חגיגה!
השלמת מסכת? זה הזמן לציין ולהודות בעזרת מדריך ה”סיום” שלנו, תוכלי לחגוג את ההישג וההתמדה עם המשפחה והקהילה.
שאלות ותשובות
איך אני מתחילה?
לחצי על "התחילי עכשיו”, הירשמי (בחינם), והתחילי לסמן דפים שנלמדו, התקדמות, תזכורות.
אפשר גם בלי להירשם?
כן, אבל הרשמה עוזרת לך לעקוב, להתמיד ולהפוך לחלק מקהילת הלומדות של הדרן.
לא למדתי גמרא אף פעם. כדאי להתחיל פה?
בוודאי. את לא צריכה "רקע”. כל אחת התחילה באיזשהו דף. תוכלי לבחור מסכת שמתאימה למתחילות או להציץ בקורסים שלנו שמכינים אותך ללימוד.
איך אני מתמידה?
בחרי זמן קבוע, התחילי במסכת שמדברת אלייך ומשם המסע יפתח. אנחנו איתך.
אפשר לעשות "סיום”?
כמובן. סיום מסכת שלמה הוא רגע מרגש במיוחד ואנחנו נלווה אותך גם פה. טקסטים, רעיונות, השראה, הכל כבר מוכן לך. לך נותר רק ללמוד.
חינם לגמרי?
כן. אנחנו מאמינות שלימוד גמרא שייך לכל אחת. כל התכנים פתוחים, זמינים ונגישים ומועברים על ידי נשים תלמידות חכמות לקהילת נשים בארץ ובעולם שלומדות בדיוק כמוך.
אז מה נשאר?
רק להתחיל (:
השלמת מסכת? חגגי סיום!
זה לא סתם עוד ציון דרך – זה רגע של ניצחון והתמדה, של עומק, של חיבור.
איך נראה סיום?
קריאת טקסט `הדרן` , דברי תורה וכמובן גם קצת כיבוד וסעודה סביב השולחן.
רוצה לדעת איך עושים את זה?
מילון למסכת זו
כל מסע מתחיל בשפה. כאן תמצאי הסברים פשוטים למונחים ומושגים שכדאי להכיר ומופיעים במסכת הזו.
דיה שעתה ומעת לעת
האם אנחנו מניחים שכאישה רואה דם הוא היה שם כבר קודם לכן והיא נטמאה קודם (ולכן הטהרות שהיא התעסקה איתן טמאות)? זוהי מחלוקת תנאים: שיטת שמאי היא ש’דיה שעתה’ – כלומר, אנחנו מניחים שהיא טמאה רק מהרגע שבו היא ראתה דם והלאה, ולא לפני כן. שיטת הלל היא ש’מפקידה לפקידה’, כלומר שאנחנו מסתכלים מהבדיקה הזו (הטמאה) אחורה, ואנחנו מניחים שכל הטהרות שהיא התעסקה איתן בין הבדיקה הזו לבדיקה הקודמת (שהיתה טהורה) טמאות. שיטת חכמים היא ש’מעת לעת’, כלומר שאנחנו מניחים שכל הטהרות שהיא התעסקה איתן ביום שלפני שהיא ראתה את הדם טמאות (אלא אם כן הבדיקה הטהורה הקודמת היתה באותו יום).
יולדת
כל אישה שיולדת או מפילה, בין אם דרך הרחם או בניתוח קיסרי, בין אם היה דם או לא. יולדת טמאה בטומאת נדה למשך שבוע אם היא ילדה זכר ושבועיים אם היא ילדה נקבה. כל דימום שהיא תראה במשך התקופה שלאחר מכן (שלושים ושלושה ימים לזכר ושישים ושישה ימים לנקבה) הוא דם טהור, שלא מטמא אותה. במשך תקופה זו היא מותרת לבעלה מדאורייתא (כיום מחמירים בגלל חומרת רבי זירא והיא אסורה עד שהדימום יפסיק), וטמאה רק לעניין כניסה למקדש ואכילת קדשים.
זבה
מי שרואה דם בזמן שהיא לא אמורה לדמם בו, כלומר בזמן שאינו זמן הווסת. אם היא רואה רק יום או יומיים היא מוגדרת זבה קטנה, וצריכה לחכות יום נוסף אחרי שהיא מפסיקה לדמם ולטבול. מצב זה נקרא ‘שומרת יום כנגד יום’. אם היא רואה שלושה ימים ברצף ויותר, היא מוגדרת זבה גדולה, וצריכה לחכות שהדימום יפסיק ולספור שבעה נקיים לפני שתוכל לטבול. לאחר הטבילה עליה להביא קרבן עם שני תורים או שני בני יונהאחד לעולה ואחד לחטאת לבית המקדש, כדי לסיים את תהליך הטהרה שלה ולאפשר לה להיכנס לביהמ”ק ולאכול קדשים.
נדה
אישה נדה היא אישה שראתה דם שיצא מהמקור (צוואר הרחם). היא טמאה בטומאת נדה ומטמאת במגע ובמשא (כלומר, כלים שהיא נוגעת בהם נטמאים ואנשים שנושאים אותה נטמאים), ובטומאת מדרס (כלים שהיא נשענת עליהם / יושבת עליהם / שוכבת עליהם נטמאים). מדין תורה, לאחר שבעה ימים מתחילת הדימום האישה יכולה להיטהר מטומאתה. היא אסורה לבעלה עד שתטבול.