ארכיון מסכתות

זבחים ב
אם אדם לוקח בהמה שמיועדת לקרבן מסויים ושוחט אותה בכוונה שיוקרב לקרבן אחר (שלא לשמה), הקרבן אינו נפסל, ויש להקריבו…


זבחים ג
מניין לנו בוודאות שגט שנכתב ללא כוונה מיוחדת לאישה הספציפית (סתמא) – פסול? שאלה זו עולה כחלק מסתירה הנידונה בזבחים…


זבחים ד
מהו המקור לפסיקת המשנה שאם אדם מתכוון לקרבן אחר, אין הקרבן תקף עוד כדי לצאת ידי חובת בעל הקרבן (שינוי קודש)? הגמרא…


זבחים ה
ריש לקיש התקשה להבין את ההלכה במשנה שקרבן שנשחט שלא לשמו – כלומר, בכוונה לקרבן אחר, כשר אבל לא עלו לבעלים לשם חובה….


זבחים ו
בהמשך לדיון על תגובתו של ריש לקיש לרבי אלעזר, עולה שאלה האם היורשים זוכים בקרבן של מי שנפטר. מובאים מקורות התומכים…


זבחים ז
בניסיון לענות על השאלה האם העולה יכולה לכפר על מצוות עשה שביטלו לאחר הפרשת הקרבן (בין ההקדשה לשחיטה) או רק על אלו…

זבחים ח
אם אחת מארבעת עבודות הקרבן של קרבן חטאת נעשית בכוונה לקרבן אחר או לבעלים אחרים (שינוי קודש או שינוי בעלים), הקרבן…


זבחים ט
קרבן פסח שנשחט שלא בזמנו, מתוך כוונה לקרבן אחר, נידון כקרבן שלמים – ללא קשר לסוג הקרבן שאליו כיוון. הגמרא מחפשת מקור…


זבחים י


זבחים יא


זבחים יב
בן בתירא סובר שקרבן פסח שנשחט בכוונה לקרבן אחר (שלא לשמה) בבוקר יום ארבעה עשר – גם הוא פסול. רבי אלעזר, בשם רבי…


זבחים יג
טופס הזמנה לערכת קדשים
המשנה מלמדת שכוונה שלא לשמה בקרבן חטאת או בקרבן פסח פוסלת את הקרבן אם הכוונה…

איך הדרן עוזרת לך ללמוד?
שיעור לכל דף
שיעור יומי (כ-40 דק’) עם הרבנית מישל פרבר, מתוך ארכיון הדף היומי. בגובה העיניים, בלי לוותר על עומק ומשמעות.
תזכורות מותאמות אישית
רוצה להתמיד? קבעי לעצמך תזכורות ועדכונים שיזכירו לך ללמוד, מתי שנוח לך.
העמקה
נתקלת בנושא מסקרן בתוך המסכת? שיעורי "עוד על הדף” יוכלו לפתוח לך עוד זוויות, עם פרשנויות, תכנים ותובנות מפי נשים.
מילון מושגים
לא בטוחה לגבי ביטוי או מושג? המילון שלנו כאן בדיוק בשביל הרגעים האלה, הסברים קצרים, פשוטים, שתוכלי להבין בשנייה ולהמשיך הלאה בלימוד.
האם המסכת מתאימה לי?
האזיני להקדמה של ד”ר איילת הופמן ליבסון, וגלי אם את מתחברת.
סיום מסכת = חגיגה!
השלמת מסכת? זה הזמן לציין ולהודות בעזרת מדריך ה”סיום” שלנו, תוכלי לחגוג את ההישג וההתמדה עם המשפחה והקהילה.
הקדמה למסכת
זבחים
עוד על הדף – במסכת
זבחים
שיעורים, פודקאסטים ותכנים נוספים שמציעים לך עוד שכבת עומק בלימוד המסכת.
שאלות ותשובות
איך אני מתחילה?
לחצי על "התחילי עכשיו”, הירשמי (בחינם), והתחילי לסמן דפים שנלמדו, התקדמות, תזכורות.
אפשר גם בלי להירשם?
כן, אבל הרשמה עוזרת לך לעקוב, להתמיד ולהפוך לחלק מקהילת הלומדות של הדרן.
לא למדתי גמרא אף פעם. כדאי להתחיל פה?
בוודאי. את לא צריכה "רקע”. כל אחת התחילה באיזשהו דף. תוכלי לבחור מסכת שמתאימה למתחילות או להציץ בקורסים שלנו שמכינים אותך ללימוד.
איך אני מתמידה?
בחרי זמן קבוע, התחילי במסכת שמדברת אלייך ומשם המסע יפתח. אנחנו איתך.
אפשר לעשות "סיום”?
כמובן. סיום מסכת שלמה הוא רגע מרגש במיוחד ואנחנו נלווה אותך גם פה. טקסטים, רעיונות, השראה, הכל כבר מוכן לך. לך נותר רק ללמוד.
חינם לגמרי?
כן. אנחנו מאמינות שלימוד גמרא שייך לכל אחת. כל התכנים פתוחים, זמינים ונגישים ומועברים על ידי נשים תלמידות חכמות לקהילת נשים בארץ ובעולם שלומדות בדיוק כמוך.
אז מה נשאר?
רק להתחיל (:
השלמת מסכת? חגגי סיום!
זה לא סתם עוד ציון דרך – זה רגע של ניצחון והתמדה, של עומק, של חיבור.
איך נראה סיום?
קריאת טקסט `הדרן` , דברי תורה וכמובן גם קצת כיבוד וסעודה סביב השולחן.
רוצה לדעת איך עושים את זה?
מילון למסכת זו
כל מסע מתחיל בשפה. כאן תמצאי הסברים פשוטים למונחים ומושגים שכדאי להכיר ומופיעים במסכת הזו.
זריקה
אחת העבודות המבוצעות בקרבן היא פעולה זריקת הדם על המזבח, אותה מבצע הכהן. את הדם שלא נזרק על המזבח שופכים על יסוד המזבח – החלק התחתון שלו. בחלק מהקרבנות צריך לשים את הדם בבת אחת – מתנה אחת, ואילו בקרבנות אחרים צריך לשפוך אותו בפעימות – פעמיים, או ארבע פעמים. ככל שהקרבן יותר קדוש, הוא צריך יותר מתנות. בקרבנות מסויימים צריך גם להזות מהדם.
קדשים קלים
קרבנות ברמת קדושה נמוכה יותר. גם הבעלים וגם הכהנים יכולים לאכול מקרבנות אלה, ,וכ גג
ככ ממ ששה ייבחר ללת לל ייכו ללאכו. מותר ראכול לקרבנות תלו וכל לרושלים, ם ,ושוחט אואו
בכב מקמק בעבעז. זמן מןכילה לה שלשים יםים יםתנה נהרבן בןרבן , ן, ת אתלם לםשר שרכול
בס”ד
בכל דרך )בישול בסיר, אפיה ,א צליא) מצלי קרבן דפסח, ןחייב ,שחיי צלהי. ברצלוי זו שימהים
כל לליםות היחיד (מהיח חטאת ד) מל) – תחטא, אוא נז- ר, ודה ,א, בכנז ומעשר – ם ,בכו פומ.
קדשי קדשים
רבנות שרמת הקדושה שלהם גבוהה במיוחד. רובם קרבנות עולה ולא אוכלים מהם בכלל,
,ומיעוט קקרבנו ששי בבה חחלקי ששנאכלי. חלקים םלה האכלים םפנים םן ןקלעים (בתוך ) בתו
במת המבית , המ על ,(די כהניד זכהני, וזכר אכילתם הוא לת חהוא עדילה תחרי להקריבו אותם.
בובנות .קר נשחטאל בנשחט העבצפ. רשהעז זו רשימה זו כו קרבאתת לציבור (מהצי פסח) – ור
ושעיר של ( -פ”כ, פו העלם דבי של ציבוה, פר ושעיש שצ עבודת רוכבים, שעיעב ראשכ חודשים
עיריים, שיידים יםוספים – ,תמ קרבנומ החטאת והאשק של ותחיד.