Search

Introduction to Sanhedrin

07.08.2025 | י״ב בתמוז תשפ״ה
lisbyn

Introduction to Sanhedrin

0:00
0:00



 

Sources:

Printable sources

הקדמה למסכת סנהדרין

משנה אבות א, י ח
רבן שמעון בן גמליאל אומר, על שלשה דברים העולם עומד, על הדין ועל האמת ועל השלום,
שנאמר )זכריה ח( אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם.

מבנה המסכת—שתי חטיבות מרכזיות :
א. פרקים א-ו: סדרי הדין )הרכבים, סדרי הדין בתוך ההרכבים( .
ב. אמצע פרק ו עד סוף המסכת )עד סוף מסכת מכות(: חטיבת העונשים.

משנה סנהדרין א, ה
אין דנין לא את השבט ולא את נביא השקר ולא את כהן גדול, אלא על פי בית דין של
שבעים ואחד . ואין מוציאין למלחמת הרשות, אלא על פי בית דין של שבעים ואחד . אין
מוסיפין על העיר ועל העזרות, אלא על פי בית דין של שבעים ואחד . אין עושין סנהדריות
לשבטים , אלא על פי בית דין של שבעים ואחד . אין עושין עיר הנדחת, אלא על פי בית דין
של שבעים ואחד . ואין עושין עיר הנדחת בספר, ולא שלש , אבל עושין אחת או שתים .

תוספתא סנהדרין א, ט
יה ו הדיינין יודעי ן את מ י הם דני ן ולפני מי הן דנין ועם מ י הן דני ן ומי הו א דן עמהן. ויהיו
העדי ם יודעים את מי הם מעידי ן ולפני מי הן מעידין ועם מי הם מעידין ומי הוא מעי ד
עמהם, שנאמר ועמדו שני האנשים אשר להם הריב לפני ה’ ]לפני הכהנים והשפטי ם אשר
יהיו בימים ההם[ )דברים יט, יז( ואומ’ אלהים נצב בעדת אל בקרב אלהים ישפוט )תהילים
פב, א( וכן הו א אומ’ ביהושפט ויאמר א ל השופטים ראו מה את ם עושים כי לא לאדם
תשפטו ]כי א ם ל ה'[ )דברי הימי ם ב יט, ו(. ושמ א יאמר הדיי ן מה לי בצער הזה והלא כבר
נאמר ועמכ ם דבר המשפט )שם( אין לך אלא מה שעיניך רואות .

ירושלמי סנהדרין א, א; יח ע ” א
וכי יכול אד ם לדון בוראו? אל א אמר הק ב”ה אנא אמירת דיהא לראובן מאה דינ ר ושלמעון
ולא כלום, ואתה נוטלן מזה ונותנן לזה שלא כדין, עלי לשלם לו וליפרע מאות ו האיש.. .

מכילתא דר”י, נזיקין טו )מהד’ הורביץ-רבין, עמ’ 302 )
ונקרב בעל הבית אל האלהים הרי אחד, עד האלהים יבא דבר שניהם הרי שנים, אשר
ירשיעון אלהים הרי שלשה. מכאן אמרו דיני ממונות בשלשה.

ירושלמי סנהדרין א, א; יח ע” א
רבי יוסי בר חלפתא אתון תרין בר נש מידון קומוי. אמרי ליה. על מנת שתדיננו דין תורה.
אמר לון. אני איני יודע דין תורה אלא היודע מחשבות יפרע מאותן האנשים. מקבלין עליכון
מה דנא אמר לכו ן

ר’ עקיבה כד הוה בר נש אזל בעי מידון קומיה, הוה אמר ליה הוו יודעין לפני מי אתם
עומדין לפני מי שאמר והיה העולם, שנ’ ועמדו שני האנשים אשר להם הריב לפני ה’, ולא
לפני ר’ עקיבה בן יוסף.

משנה מכות א, י
סנהדרין נוהגת בארץ ובחוצה לארץ . סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת חובלנית . רבי
אלעזר בן עזריה אומר, אחד לשבעים שנה . רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים, אילו היינו
בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם . רבן שמעון בן גמליאל אומר, אף הן מרבין שופכי דמים
בישראל .

ayeletHLheadshot-2019

Dr. Ayelet Hoffmann Libson

Dr. Ayelet Hoffmann Libson is a scholar of Talmud and Jewish law, and serves as associate professor of law at the Interdisciplinary Center, Herzliya. She has also served as the Gruss Visiting Professor of Talmudic Jurisprudence at Harvard and Penn Law Schools. She received a B.A. from the Hebrew University of Jerusalem, and an M.A. and Ph.D. from New York University. She is a graduate of the Matan Advanced Talmud Institute and the Beit Morasha Program in Jewish Law. Her publications have appeared in journals such as AJS Review, Jewish Quarterly Review, American Journal of Legal History and Oxford Journal of Law and Religion, and she is the author of Law and Self-Knowledge in the Talmud (Cambridge University Press, 2018).

Learn

Sanhedrin

at your own pace

Want to follow content and continue where you left off?

Create an account today to track your progress, mark what you’ve learned, and follow the shiurim that speak to you.

Clear all items from this list?

This will remove ALL the items in this section. You will lose any progress or history connected to them. This is irreversible.

Cancel
Yes, clear all

Are you sure you want to delete this item?

You will lose any progress or history connected to this item.

Cancel
Yes, delete