Din & Daf: Conceptual Analysis of Halakha Through Case Study with Dr. Elana Stein Hain
In this shiur, we will examine the different schools of thought presented by R. Akiva and R. Yishmael – their theologies, ways of reading Torah, and their beliefs about how Torah relates to human beings. Their debates shed light on some of the most fundamental questions about living a Jewish life!
Sanhedrin 51b
Dr. Elana Stein Hain – dinanddaf@hadran.org.il
Listen here:
Watch here:
Sources:
- סנהדרין נא:
וכי מפני שאתה דורש בת ובת נוציא זו לשריפה?!
And because you expound upon an extraneous “vav” in the word “ובת,” we should give this woman the capital punishment of serefah?
- במדבר טו:ל-לא
וְהַנֶּ֜פֶשׁ אֲשֶֽׁר־תַּעֲשֶׂ֣ה ׀ בְּיָ֣ד רָמָ֗ה מִן־הָֽאֶזְרָח֙ וּמִן־הַגֵּ֔ר אֶת־ה’ ה֣וּא מְגַדֵּ֑ף וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מִקֶּ֥רֶב עַמָּֽהּ׃
But the person, whether citizen or stranger, who acts defiantly reviles God; that person shall be cut off from among the people.
כִּ֤י דְבַר־ה’ בָּזָ֔ה וְאֶת־מִצְוָת֖וֹ הֵפַ֑ר הִכָּרֵ֧ת ׀ תִּכָּרֵ֛ת הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא עֲוֺנָ֥הֿ בָֽהּ׃ {פ}
Because it was the word of God that was spurned and [God’s] commandment that was violated, that person shall be cut off—and bears the guilt.
- ספרי במדבר קיב
הכרת תכרת. הכרת בעולם הזה תכרת בעולם הבא דברי ר׳ עקיבא א״ל ר’ ישמעאל לפי שהוא אומר תכרת הנפש ההיא שומע אני בשלוש כריתות בשלוש עולמות? מה תלמוד לומר הכרת תכרת? דיברה תורה לשון בני אדם.
Cut off in this world and cut off in the next, per R. Akiva. R. Yishmael said to him: Once the Torah says, “the person will be cut off,” it is a third mention of karet – does this imply three worlds? Rather, what is the meaning of the double language of karet? The Torah speaks in human phrasing.
- מכילתא דר’ ישמעאל מסכתא דבחדש ט
(שמות כ,יד) [“וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן, וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ, וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק.”] “וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת”. רוֹאִין אֶת הַנִּרְאֶה וְשׁוֹמְעִין אֶת הַנִּשְׁמָע. דִּבְרֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל. רַבִּי עֲקִיבָה אוֹמֵר: רוֹאִין וְשׁוֹמְעִין אֶת הַנִּרְאֶה.
(Ibid. 20:15) “And all the people saw the sounds and the lightnings”: They saw what was visible and heard what was audible. These are the words of R. Yishmael. R. Akiva says: They saw and heard what was audible.
יצר הרע
- ויקרא יט:כג-כה
וְכִי־תָבֹ֣אוּ אֶל־הָאָ֗רֶץ וּנְטַעְתֶּם֙ כׇּל־עֵ֣ץ מַאֲכָ֔ל וַעֲרַלְתֶּ֥ם עׇרְלָת֖וֹ אֶת־פִּרְי֑וֹ שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֗ים יִהְיֶ֥ה לָכֶ֛ם עֲרֵלִ֖ים לֹ֥א יֵאָכֵֽל׃
When you enter the land and plant any tree for food, you shall regard its fruit as forbidden. Three years it shall be forbidden for you, not to be eaten.
וּבַשָּׁנָה֙ הָרְבִיעִ֔ת יִהְיֶ֖ה כׇּל־פִּרְי֑וֹ קֹ֥דֶשׁ הִלּוּלִ֖ים לַה’׃
In the fourth year all its fruit shall be set aside for jubilation before God;
וּבַשָּׁנָ֣ה הַחֲמִישִׁ֗ת תֹּֽאכְלוּ֙ אֶת־פִּרְי֔וֹ לְהוֹסִ֥יף לָכֶ֖ם תְּבוּאָת֑וֹ אֲנִ֖י ה’ אֱ-לֹהֵיכֶֽם׃
and only in the fifth year may you use its fruit—that its yield to you may be increased: I Hashem am your God.
- ספרא קדושים ג:ה – ר’ עקיבא
ובשנה החמישית תאכלו את פריו…רבי עקיבא אומר דברה תורה כנגד היצר שלא יהיה אדם אומר הרי
ארבע שנים אני מצטער בו חנם לכך נאמר להוסיף לכם תבואתו:
And in the fifth year you may eat its fruit, that its yield to you may be increased (Lev.
19:25) – R. Akiva says: The Torah spoke on account of the yetzer, so that a person will
not say: for four years I have troubled myself for nothing! Hence, it is said: that its yield to you may be increased.
- שמות לד:כד
כִּֽי־אוֹרִ֤ישׁ גּוֹיִם֙ מִפָּנֶ֔יךָ וְהִרְחַבְתִּ֖י אֶת־גְּבֻלֶ֑ךָ וְלֹא־יַחְמֹ֥ד אִישׁ֙ אֶֽת־אַרְצְךָ֔ בַּעֲלֹֽתְךָ֗ לֵרָאוֹת֙ אֶת־פְּנֵי֙ ה’ אֱ-לֹהֶ֔יךָ שָׁלֹ֥שׁ פְּעָמִ֖ים בַּשָּׁנָֽה׃
I will drive out nations from your path and enlarge your territory; no one will covet your land when you go up to appear before your God three times a year.
- מכילתא דרשב”י לד – ר’ עקיבא
כי אוריש גוים מפניך ולא יחמד איש את ארצך דברה תורה כנגד היצר שלא יאמרו ישראל היאך אנו מניחין ארצינו ובתינו ושדותינו וכרמינו ועולין לרגל שמא יבואו אחרים וישבו במקומותינו לפיכך ערב להן הקב”ה ולא יחמד איש את ארצך בעלתך לראות.
I will drive out nations from your path[and]…no one will covet your land (Ex. 34:24) –the Torah spoke on account of the yetzer, so that Israel will not say, “How can we leave our land, our homes, our fields, and our vineyard and make pilgrimage, lest others come and dwell in our places?” Therefore, the blessed Holy One guaranteed them: no one will covet your land when you go up to appear.
- מכילתא דעריות (בתוך ספרא אחרי מות ט) – ר’ ישמעאל
לא תעשה לך פסל…וכל תמונה…לא תטע לך אשרה (דברים טז:כא) …כל עץ…ואבן משכית (ויקרא כו:א)… אלהי כסף (שמות כ:כ)…כל כך רדף הכתוב אחר יצר הרע, שלא ליתן לו מקום למצוא לו אמתלת התר.
Do not make for yourself a graven image…or any image…do not plant for yourself an asherah…any tree…a figured stone…gods of silver…gods of gold…etc., etc. Scripture
pursued the yetzer ha-ra this extensively so as not to give it a justification for idolatry.
- ויקרא יח:ד
אֶת־מִשְׁפָּטַ֧י תַּעֲשׂ֛וּ וְאֶת־חֻקֹּתַ֥י תִּשְׁמְר֖וּ לָלֶ֣כֶת בָּהֶ֑ם אֲנִ֖י ה’ אֱ-לֹהֵיכֶֽם׃
My rules alone shall you observe, and faithfully follow My laws: I Hashem am your God.
- מכילתא דעריות (בתוך ספרא אחרי מות ח:יג) – ר’ ישמעאל
את משפטי תעשו אלה הדברים הכתובים בתורה שאלו לא נכתבו בדין היה לכתבן כגון הגזלות והעריות
וע”א וקללת השם ושפיכת דמים שאלו לא נכתבו בדין היה לכתבן ואלו שיצר הרע משיב עליהם ואומות העולם ע”א משיבין עליהם כגון אכילת חזיר ולבישת כלאים וחליצה יבמה וטהרת המצורע שעיר המשתלח שיצר הרע משיב עליהן ואומות העולם ע”א משיבין עליהן. תלמוד לומר אני ה’ חקקתי אין את רשאי להשיב עליהם.
My rules shall you observe (Lev. 18:4) – this refers to matters that are written in the Torah but if
they had not been written, it would have been logical to write them…And faithfully follow my
statutes – these are matters that are written in the Torah against which the yetzer ha-ra argues and the nations of the world argue…In this regard, Scripture says, I am the Lord (Lev. 18:4) – I
have made these statutes and you have no right to argue against them.
בחירת ישראל
- משנה אבות ג:יב
הוא (=ר’ עקיבא) היה אומר חביב אדם שנברא בצלם. חבה יתירה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר בצלם א-להים עשה את האדם (בראשית ט).
חביבין ישראל שנקראו בנים למקום. חבה יתירה נודעת להם שנקראו בנים למקום, שנאמר בנים אתם לה’ א-להיכם (דברים יד). חביבין ישראל שניתן להם כלי חמדה. חבה יתירה נודעת להם שניתן להם כלי חמדה שבו נברא העולם, שנאמר כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו (משלי ד).
He (=Rabbi Akiva) would say: Beloved is “adam” (“a person”), who was created in an image, an extraordinary love is known to the human since the human was created m God’s image (as it says, “for in God’s image, God made the person” [Gen 9 6])
Beloved are [the people] Israel, who were called children of God. An extraordinary love is known to them since they were called God’s children (as it says “Children are you to the Lord your God” [Deut 14:1]). Beloved are the people of Israel that they were given a charmed implement. And extraordinary love is known to them, for they were given a charmed implement with which the world was created (as it says, “For I have given you a good ‘item,’ do not forsake My ‘Torah.’” [Proverbs 4:2]).
- ספרי במדבר, קרח קיט
חביבים ישראל כשהוא מכנן אין מכנן אלא בכהנים, שנאמר “וְאַתֶּ֗ם כֹּהֲנֵ֤י ה’ תִּקָּרֵ֔אוּ מְשָׁרְתֵ֣י אֱ-לֹהֵ֔ינוּ יֵאָמֵ֖ר לָכֶ֑ם חֵ֤יל גּוֹיִם֙ תֹּאכֵ֔לוּ וּבִכְבוֹדָ֖ם תִּתְיַמָּֽרוּ׃” (ישעיהו סא:ו).
חביבין כהנים כשהוא מכנן אין מכנן אלא במלאכי השרת שנא’ כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה’ צב-אות הוא” (מלאכי ב:ז): בזמן שהתורה יוצאה מפיו הרי הוא כמלאכי השרת ואם לאו הרי הוא כחיה וכבהמה שאינה מכרת את קונה. חביבה תורה שכששאל דוד מלך ישראל לא שאל אלא תורה, שנאמר טוב אתה ומטיב למדני חקיך (תהילים קיט:סח)
Beloved are [the people] Israel for when God gives them a nickname, God names them priests as it says “And you shall be called the priests of the Lord” (Isa 61:6).
Beloved are [the priests] Israel for when God gives them a nickname, God names them none other than ministering angels, as it says “For the lips of the priest keep knowledge and they seek teaching at his mouth for he is the angel of the Lord” (Mal. 2:7) At the time that Torah comes from his mouth he is like an angel, when [it does] not, he is like a beast and an animal that knows not its creator Beloved is Torah, for when David the King of Israel asked, he asked only Torah Thus it says “You are good and do good, teach me your laws” (Ps 119:68) Your good has been ample to all who come into the world, let your good be ample to me and teach me your laws.
Hadran’s Beyond the Daf shiurim are also available by podcast on
Beyond the Daf is where you will discover enlightening shiurim led by remarkable women, delving deep into the intricacies of Talmudic teachings, and exploring relevant and thought-provoking topics that arise from the Daf.